Венцислав Върбанов, депутат от коалиция Български народен съюз, заместник-председателят на земеделската комисия и бивш министър на земеделието в интервю за предаването „Денят” на Дарик радио:
Вашето усещане, господин Върбанов, от току-що приключилата комисия? Моето е разочарование.
Мога ли аз да внеса малко яснота?
Да, слушам ви.
Защото чух какво ви предаде вашата репортерка. Този списък беше даден на председателя на комисията.
На Бойко Великов?
И той ще го предостави на всеки депутат, който го иска. Но понеже една седмица се наслояваше едно очакване, затова сега вашите колеги, повечето от тях, са напълно разочаровани, защото нямаше никакви скандални разкрития, такива, каквито се очакваха. По същи начин искам предварително да ви обясня, че в този списък не очаквайте да видите нещо кой знае колко сензационно. И това е списъкът на всички, които са кандидатствали за получаване на подкрепа по програма САПАРД, фирмите, които са кандидатствали, бенефициентите, и са получили одобрение на проекти и са получили парите, и фирмите, които са консултанти и които са работили. Значи, става въпрос за около 4 хиляди имена сигурно ще има в този списък. Аз не можах да го видя, но списъкът ще стане публично достояние, защото той ще бъде публикуван и в Интернет. Така че предварително искам да кажа, че списъкът е даден на комисията. Първоначално не беше подложено на гласуване, но след това за втори път беше поставен въпросът и господин Тадаръков предаде списъка и на председателя на комисията и техническият персонал може да го разпечати и да го даде на който поиска.
Какво е вашето, обаче все пак питам, усещане? Имаше ли, как да кажа, натиск от страна на депутатите, скрит или явен, този списък да бъде предаден на господин Великов и да бъде качен по-късно в Интернет, но да не бъде оповестен публично?
Значи вижте, в този списък са всички, които са кандидатствали. По българското законодателство и по европейските регламенти няма ограничение за хората, които биха могли да кандидатстват, стига те да представят качествени проекти, които да отговарят на определени условия, и съответни там комисии ги проверяват, одобряват, минава една доста тежка и сложна процедура и тогава вече биват одобрявани или биват отхвърляни.
Тук спор няма.
... този списък аз даже се учудвам защо е предаден на комисията по корупция, но явно там са проявили интерес заради целия тоя скандал, който се получи през последната седмица. И аз още веднъж подчертавам, че ние през последната седмица развихме един абсолютно ненужен скандал за България и по този начин допълнително усилихме съмненията на нашите европейски партньори.
Как обаче тогава си обяснявате тоталното разминаване в анонса на уважаемия господин Димитър Тадаръков, който кани медиите. Неслучайно цитирах думите му, изречени пред "Седмицата" на "Дарик" радио, кани днес, за да покаже как чрез една перфектна система депутати и техни роднини лъжат Европа и взимат повече пари от това, което им се полага, с нищото, случило се тази вечер.
Значи аз не мога да коментирам кой какво е казал, кой какво е говорил и кой какви ангажименти е поемал. Аз мога обаче да ви кажа, че такова нещо просто е невъзможно. Значи не е възможно... аз също си дадох ЕГН-то. То беше просто смешно да ни вкарват ЕГН-ата и системата да ни връща, защото съм сигурен, че ...
По призива на Пламен Моллов, така ли? Вижте сега, първо няма никакво ограничение, дори някой депутат, който си обработва земята, да си пусне документи, да кандидатства да получи такава субсидия. Всеки един български гражданин, който обработва земеделски земи, има право да кандидатства и ако отговаря на условията, да получи тази субсидия. Засега единственото изискване е земята, за която се кандидатства, да е обработвана. Аз обаче съм доволен от развитието по темата, макар че беше смесено... Ние днес имахме изслушване за самото плащане на хектар, преките плащания. Някои колеги завъртяха и то нямаше как да се избегне обсъждането на скандала относно проверките от Европейския съюз по парите по САПАРД. Но в крайна сметка големият проблем, който според мен все още е неразрешен, макар че в документацията, която ни беше представена за кандидатстване за следващата година, са заложили вече самите бенифициенти, земеделските производители да попълват и правното основание за ползване на земеделските земи, за да се избегне това презастъпване на арендатор, който има договор за ползване, и на собственик. Защото има и такива случаи. Аз съм доволен от факта, защото поставих два въпроса, които са точно в този аспект. Можем ли да дадем шанс на тези 3800 физически и юридически лица, които в момента са лишени за 3 години от европейска подкрепа, като се преразгледа всеки един случай поотделно и се арбитрират тези случаи. Министър Кабил се ангажира с официално запитване до еврокомисията за еврокомисарката и може би през следващата седмица ще имаме отговор. Все пак нека да не забравяме, че при нас поземлените отношения още не са отрегулирани напълно. Все още в Европейския съюз е трудно да разберат колегите как може примерно за една и съща територия да има претенции от два субекта, но такава е практиката у нас. На доста места се получиха такива препокривания. На някои места тези препокривания са плод на чисто техническа грешка. Има такива случаи. Но министърът се ангажира да попита в Европейската комисия и се надяваме оттам да имаме отговор, за да можем и ние обратно да предприемем някакви, ако има положителен отговор и ако е необходимо, има ангажимент от страна на ръководството на комисията и от всички колеги в комисията, защото има такова разбиране, да се предприемат някакви законови инициативи. Господин Върбанов, какво се оказа обаче в крайна сметка, че цялото, колко, два-три дни говорене за това как депутати лобират за свои роднини или за свои близки фирми пред фонд САПАРД, всъщност програма САПАРД или въпросните преки плащания за единица площ, за които говорим, се оказаха един надут балон, който се спука, едно говорене и преливане от празно в пусто. Така се получи на практика, защото не е възможно чрез лобиране това нещо да се случи. Самата система днес, която беше демонстрирана, показва, че това не може да се случи... Добре, нека да чуем. Е по САПАРД, не може чрез лобиране по някакъв начин проект, който не отговаря на изискванията, който не мине през процедурите там съответни, които са не са одобрени от нас, забележете, а са одобрени още през 2000 година от Европейската комисия. И няма логика това нещо да може чрез лобиране, примерно някой проект по САПАРД да бъде одобрен, ако той не отговаря на изискванията. Лобиране не е възможно по проблема САПАРД. Вие вижте какви проверки се правят. Днес ни беше демонстрирано – машините, с които е направен въпросният цех, който сега се проверява, и тяхното състояние, което на пръв поглед по нищо не се вижда, че тия машини могат да са втора употреба.