Светлин Михайлов: Чист съм пред НАП
Светлин Михайлов: Чист съм пред НАП / снимка: DarikNews
Светлин Михайлов: Чист съм пред НАП
20759
Светлин Михайлов: Чист съм пред НАП
  • Светлин Михайлов: Чист съм пред НАП

Интервю с председателя на Софийския градски съд Светлин Михайлов в „Седмицата" по Дарик:

Във вторник - голямо заглавие в „Класа": „Председателят на СГС Светлин Михайлов разследван от НАП". Разследван ли сте?

Не знам как го разбирате, като разследване или проверка, която е образувано по анонимен сигнал. Тази проверка протече, приключи, тя не е от вторник, тя е от преди доста време, тъй като на служителите на НАП им беше необходимо да си съберат необходимите данни.

Значи проверката е приключила?

Тази проверка приключи и аз съм изключително доволен от резултата от тази проверка, тъй като заключението на финансовите органи е, че няма разлика между декларираните доходи и придобитото имущество от мен и от членовете на моето семейство.

Близките ви също са проверени?

Да, разбира се. Всички са проверени в тази връзка.

Това е единият от упреците, които се въртят анонимно срещу вас за корупция?

Да, това беше единият от упреците. Общо взето всички упреци, които се отнасят към мен не са свързани с упреци за моя професионализъм, никой не го е подложил на съмнение. Основните упреци са свързани с обвиненията в корупция. Тези обвинения се пораждат от недоволните страни, т.е. от страните, които са загубили делата в нашия съд.

Освен анонимните сигнали има и един открит на Яне Янев от РЗС. Той твърди, че ДАНС ви бил проверявал за незаконосъобразен натиск върху съдии като административен ръководител по дело на Българо-американския културен център за хора с увреждания?

На първо място бих искал да спомена, че ще отговоря на въпроса за незаконосъобразния натиск тогава, когато някой ми каже какъв е законосъобразния натиск върху съдиите, който може да бъде осъществяван от един председател. На второ място, в сигнала никъде не се споменава за мои действия или мои корупционни практики. Това, което е записано в сигнала, е, че една от недоволните страни, която даже е конституирана като трето лице-помагач, е била сигнализирала още преди приключването на делото председателя на СГС за това, че може да има намеса и постановяване на решение в тяхна вреда. Да, действително такова писмо съм получил, на което съм отговорил така, както би отговорил всеки административен ръководител в органите на съдебната система., че при постановяването на съдебните решения съдиите се съобразяват с разпоредбата на член 117 от Конституцията на България, която казва, че те се ръководят единствено от закона и събраните доказателства, и вътрешното си убеждение при постановяване на решението. Т.е. аз не мога да окажа натиск нито в едната, нито в другата посока, макар че така написано писмото на мен ми се струваше, че това е опит за натиск в другата посока, да ни предупредят, че трябва да решим делото в тяхна полза.

Понеже става дума за Българо-американски културен център, американците са чувствителни към корупцията. Другата седмица е приемът им за 4 юли, поканен ли сте?

Да, поканен съм на този прием. Не смятам, че могат да бъдат сърдити, тъй като това е едно съдебно решение, което свързано с иска за собственост, по което се е произнесъл първо СГС като първа инстанция. Делото е обжалвано, затова аз лично смятам, че не би следвало да се коментира в настоящия момент, следва да се коментира, след като решението влезне в сила.

Председателят на ВКС Лазар Груев е цитиран да казва, че вероятно нещата, включително около вас, трябва да се свързват с това, че в момента тече предизборна кампания не само в съдебната власт, че това може би е елемент и от другата предизборна кампания с оглед 5 юли 2009 година. Виждате ли връзка между атаките срещу вас и кандидатирането ви отново?

Почти физическо съвпадане има за избора на председател на СГС, който е насрочен за 1 юли и самите парламентарни избори, които са насрочени за след 4 дена - на 5 юли. Би могло да се търси такава, тъй като в тази предизборна кампания аз смятам, че всички партии се опитват да трупат дивиденти, като търсят такива щекотливи въпроси, които да изнасят в пресата и по този начин да покажат, че те са борци против корупцията и за справедливост в страната.

Приемате ли избора да бъде наблюдаван от неправителствени организации?

Разбира се. Аз никога не съм имал притеснение по отношение на това дали изборът трябва да бъде наблюдаван от външни наблюдатели, каквито са неправителствени организации. В работата си съм се стремял да бъда открит. Нашият съд е изключително прозрачен по отношение на своята работа, на своята дейност, така че самият избор на председател на този съд и на административен ръководител, аз лично смятам, че няма пречка и не бих се притеснявал от такива наблюдатели.

Притеснява ли ви, че има съмнения, че нещата се уреждали във ВСС? Цяла седмица се пише за този Краси, който бил уреждал нещо си в ръководството на съда в Плевен чрез ВСС? Притеснява ли ви, че във вашия случай, примерно опонентите ви ще използват уреждане?

Не смятам, че членовете на ВСС, които са изключително добри юристи и изтъкнати деятели на правото, биха могли да се подават на такъв натиск. Аз лично това го изключвам директно.

Имаше други тълкования, че някои от тях заради това, че техни деца са назначавани в различни съдилища, не съм проверявал за вашия съд дали има конкретно такъв случай, пък имат обратната зависимост от тези хора?

Няма как да има такава зависимост, тъй като председателят на СГС нито той, нито други части от неговото ръководство, участват в избора и назначаването на съдии в този съд. Тези конкурси и вътрешните, и външните, се провеждат от комисии, които са от съдии от цялата страна. Тези комисии се избират от ВСС. Те провеждат изпитите и след самите изпити ВСС назначава по реда на класирането. Общо взето избора на външни магистрати в нашата съдебна система в изключително голяма степен наподобява избора при кандидатстването във ВУЗ-ове. Има комисии, които определят, подреждат класирането и след това се взимат само решенията.

Различните кандидати ги връзваха и политически. Вашето име го въртяха също с една от партиите, мисля, че с ДПС? Тази седмица точно депутат от ДПС вашият съд взе решение да го прибере в затвора?

Мисля, че това е показателен факт за това, че в СГС не може да има политически влияния. Ние спазваме закона. Когато ние спазваме закона, това не е само в услуга на една или друга партия, а това е в услуга на цялото общество. Ние спазвайки закона даваме на българското общество възможност да прецени, че съдебната система е започнала своята реформа и тази реформа върви към успешен край.

Да се върнем на знаковите дела. Знаково за България е, че с тежка присъда - 14 години затвор, завършва делото в СГС срещу Валентин Димитров - Вальо Топлото. Какво следва?

Тази присъда е обжалваема. Предполагам, че адвокатите на подсъдимите ще обжалват пред втората инстанция и чак след това ще имаме една присъда, която ще има стабилитет. Затова колко присъди се произнасят - това е само една от последните 22 присъди, които са произнесени в СГС по т.нар. „знакови дела".

22 от 50 и колко наблюдавани?

56.

Вие твърдите, че половината от наблюдаваните от ЕК дела в СГС са решени с присъди?

Половината от медийно известните дала са приключили с присъди. Това е в рамките на последните 6-9 месеца. Тези присъди са приключили. Затова естествено способства и разпореждането, което съм издал, да се освободят съдебни зали, които да бъдат предоставени на съдиите, само за този тип дела. Тъй като ние трябва да покажем не само на българското общество, но и на европейските ни партньори, че вървим към подобряване качеството на работа, бързината на действието при правораздаването в Република България.

Правил ли сте анализ кои преобладават, защото веднага ще има тълкованието, че всъщност ги оправдавате?

Не съм правил анализ. Последният пример е за осъден. Приключили са повече от делата, които са водени срещу магистрати, които бяха също в категорията на знаковите дела. Макар че аз винаги съм казвал в интервютата си, че не би могло да има знаково или незнаково дело, защото всеки, който се е допрял до правосъдната система, той търси правосъдие и за него делото е от изключителна важност. Независимо дали това дело е наказателно. Изключително важни са и гражданските дела, които се разглеждат в СГС. Само като пример ще кажа, че миналата година в този съд са постановени около 25 000 съдебни решения.

Друго знаково дело - Веселин Георгиев-Батко. То беше отложено за септември, защо се отложи това дело?

Това дело мисля, че е отложено поради невъзможността на част от свидетелите да се явят в съдебната зала.

Там съдът не може да направи нищо?

Всеки български гражданин има конституционно задължение, че следва да свидетелства, когато бъде поканен в съда. Препятствието, което е свързано със заболяване или командироване на тези свидетели, не дава възможност те да бъдат разпитани. В Наказателния кодекс трябва да се разкрие обективната истина чрез потвърждаване на показанията, дадени в предварителното производство или даване на допълнителни показания лично пред съдебния състав, който ще вземе решението дали това лице е извършило престъплението или то е невинно по отношение на повдигнатото му обвинение.

Друг важен казус отново в СГС - Златко Барета. Прокуратурата вчера реши да не спира делото срещу него. Прие, че е с положение на заварено тежко престъпление, независимо, че бил регистриран като застъпник на Ивайло Дражев в изборите. Съдът пък гледа искането му да бъде пуснат, за да застъпничи?

Мисля, че в този случай СГС ще постанови правилното решение, което ще спази закона. Законът повелява производството срещу тези лица да бъде спряно и те да могат да осъществяват функциите си такива, каквито са.

Какво мислите по този нашумял казус - пускането на регистрирани за кандидати в изборите или обвиняеми, или подсъдими?

От една страна това е законодателството, но доколкото аз познавам законодателствата на една част от европейските държави, всички тези държави предвиждат тази възможност, когато едно лице се кандидатира за депутат или когато той е застъпник на такъв депутат, това лице да се ползва за периода, в който е предизборната кампания, да се ползва с някакъв имунитет, когато става въпрос за избор на народни представители. Казусът не е толкова прост и във всички случаи той е както законодателно това Народното събрание да вземе решение по-нататък за следващите избори, а от друга страна изключителна важна роля в това нещо играе самото поведение на българските граждани. Да не се предлагат един друг. Да не се опитват по този начин да спекулират с правата, които им дава законът и точно тези лица, за които всички знаем, че са им повдигнати изключително тежки обвинения, да се кандидатират за народни представители.

Вие какъв доклад за напредъка на България в правосъдието очаквате да напише ЕК?

Аз лично смятам, че докладът отново в някаква степен ще бъде критичен, но в него трябва да намерят отражение всички тези постижения, които ние сме направили в този период между единия и другия доклад.

22 дела само в СГС с присъди, част от тях осъдителни като тази на Вальо Топлото. Защо точно СГС е в центъра на най-голям интерес при избора на административни ръководители в съдебната власт, при положение, че вашият съд почти няма случаи да е последна инстанция, след това има касационна инстанция - или върховен, или апелативен съд?

Мисля, че това е свързано с уникалността на съда. Само на нас законодателят е предвидил да гледаме такива дела, които са с обществен интерес, каквито са делата срещу депутати, магистрати. Изключителна компетенция имаме по отношение на признаването и допускането на чуждестранните съдебни решения на територията на Република България, изпълнението на чуждестранните решения. От друга страна при нас се гледат изключително важни за едно семейство, за едно общество дела, каквито са с международното осиновяване - т.е. делата с международен елемент се гледат. Регистрите, вероизповеданията, регистрите на политическите партии.

Със СДС какво стана?

Ние отново приложихме закона такъв, какъвто е изработен от народните представители. Когато има възникнал спор вътре в самата партия по отношение на проведената конференция, събрание или конгрес, следва първо да бъдат разрешени по исков път делата, които са образувани в нашия съд и едва след това ние да се произнесем по отношение вписването или отказа за вписване на ръководство или на нов устав на елементите, които подлежат на вписване. Това е така, тъй като по този начин съдът не е един прост регистратор, а той охранява както правата на членовете на партията, така охранява правата и на цялото българско общество. Представете си какво би се случило, ако ние прибързваме - просто вписваме, после възникват едни спорове. По исков път тези спорове доказват, че това вписване е било нищожно или недействително, следва неговата отмяна, а всички тези действия, които са извършени през този период от ръководството, което е било вписано и след това е заличено вписването, остават да висят в пространството.

Изброихте поне няколко случаи, в които казвате така е решил законодателят с известна доза на критичност и възможности за подобряване. Търсят ли ви за предложение, като прилагате закона, това Народно събрание, което мина, търсеха ли ви как го прилагате и какво трябва да се прилага?

В много малко от случаите бяхме канени да участваме в подготовката и приемането на тези закони. В по-голямата си част законите се приемаха, без да се чуе мнението на действащите магистрати.

Изборът е на 1 юли. Силна ли е конкуренцията ви?

Двама от заместниците ми са се кандидатирали. Аз мисля, че това е изключително силна конкуренция, която дава възможност да се избере единствено достойният. Това, което бих могъл да кажа, е, че в СГС са въведени ясни правила, прозрачни процедури, което пречи на онези, които са свикнали до настоящия момент да заобикалят закона или да се възползват от неговите празноти да го правят в този случай. Ако бъда избран, следващият мандат ще продължа с утвърждаването на тези ясни правила и процедури, което няма да даде възможност на хората да оказват натиск както върху отделните съдии, така и върху цялата съдебна система.