Шефът на агенцията за инвестиции: Не акуратността на картата ще доведе инвеститори у нас
Шефът на агенцията за инвестиции: Не акуратността на картата ще доведе инвеститори у нас / netinfo

След като в началото на годината разбрахме, че Скалистите планини са в Пампорово, а не в Колорадо от новогодишното обръщение на президента, сега отново държавна институция промени картата на България. Този път обаче не си „присвоихме" чужд релеф, а част от Пиринска Македония изчезна от картата ни в рамките на рекламна кампания, която цели да привлече инвеститорски интерес към страната ни. За „географския гаф" е отговорна Агенцията за инвестиции, по чиято поръчка са направени клипове, които се излъчват в световни телевизии. И докато Фейсбук гръмна с остри коментари срещу авторите на клипа, шефът на агенцията Борислав Стефанов е убеден, че „неприятната" грешка не е решаваща за инвеститорите. Пред Дарик Стефанов определи възмущението на българите като „дребнаво". Ето какво още каза той пред Дарик:


Какъв е този клип и защо България изглежда така - без част от Пиринска Македония?

Този клип е част от голямата кампания, която правим по световни медии - печатни, телевизионни и така нататък. Това е един от трите клипа, които се предвижда да се показват по телевизията. Интересно, че дотук имахме около 200 коментара на българи в чужбина, които казаха, че са горди, че тези клипове са били показани. Странно е, че на никого не му направи впечатление това с картата. Всички отзиви, които имахме дотук, бяха, че за първи път след повече от 20 години на България се прави реклама по тези медии и колко е хубаво това и сигурно имахме още поне сто отзива от чужденци, които са го видели и са казали „Браво, най-сетне България се рекламира навън". Така че явно на никого не му беше правило впечатление това за картата. От друга страна, неприятна грешка е, така че ще направим каквото можем. Правено е от студио на CNBC, така че сега трябва да им се обадим, за да коригират картата.

А каква е цената на този клип?

Цената на клипа не мога да ви кажа точно каква е. Ние имаме цялата кампания, която е малко под 4 млн. От тях правенето на всички материали - клипове, карета и така нататък, може би е около 100 000. Другите пари са за излъчване.

А има ли опасност и в другите два клипа да има подобна грешка и България да не е тази България, която всички познаваме?

Клипът за Щатите е с друга карта, клипът за Азия мисля, че е със същата, така че сме се обадили просто да се коригират и доколкото е възможно, в смисъл то е възможно да се спрат и да се излъчват новите.

А те имат ли обяснение как са могли да объркат картата на една държава?

Картата е стилизирана и целта е била да се покаже къде е България, а не е целта да се показва точно географска карта. Което донякъде е разбираемо, така или иначе цялата реклама залага на стилизирани изображения. Просто интересно е, че за този клип дотук получихме над 200 отзива на българи, като отзивите бяха в стил, че са горди, че най-накрая такава кампания има. И сега съм учуден, че се стигна до такъв резултат. Но както и да е... Каквото можем, ще го поправим.

Не смятате ли, че все пак е скандално бих го нарекла да рекламираме страната си, без да знаем как изглежда?

Смятам, че никой инвеститор не е идвал тук, защото картата е правилна или неправилна. Така че по-скоро за мен скандалното или то не е скандално, ами дребнавото е, че вместо някой да каже как след повече от 20 години най-накрая сме успели и сме се организирали да направим една реклама на България, в собствената ни държава първото нещо, което се прави, е да се хващаме за тези подробности. Факт е, че дотук от чужденците коментарите бяха също „Видяхме вашата реклама, похвално, че България се рекламира". Това е нещото, което чужденците виждат. Така че не мисля, че акуратността на картата е нещото, което ще докара инвеститор в България или няма да го накара.

Ами ако този инвеститор би искал да инвестира в Пиринска Македония, как той ще знае, че тя е в България?

Тоест вие мислите съвсем сериозно, че някой ще дойде в България, защото на картата е оцветено? Ако е така, ако искате, може да оцветим и Германия. То не пречи.

Как едно стилизирано изображение, което всички познаваме още от преди училище, изведнъж се появява грешно? Може би защото студиото е в чужбина и те не са виждали България?

Възможно е. Все пак наистина не е правена в България. Възможно е да са използвали грешна карта. Също така видяхме, че и Косово го няма на тази карта, така че явно има грешка в картата и това е проблем, така че естествено ще го поправим. Оттам нататък, не мисля, че най-важното нещо за тази кампания.... По-точно след като три месеца се опитваме да привлечем внимание, че имаме голям проект, че България пуска кампании по световни медии и така нататък, това не се отразяваше, защото не е скандална новина, а в момента, в който се забележи нещо такова, вниманието се вторачва в него.

Вие представяте ли си, ако се появи сбъркана карта на Германия или САЩ, каква би била реакцията на обществото?

Не знам. Може би това е причината толкова години да не са се пускали никакви реклами. Може би и това е.

Да не се обърка картата?

Най-вероятно, да.