Румен Овчаров: Цената на труда в България ще се увеличава с изпреварващи темпове
Румен Овчаров: Цената на труда в България ще се увеличава с изпреварващи темпове / netinfo
Интервю на Миглена Георгиева с министъра на икономиката и енергетиката Румен Овчаров.

Откъде да започна. Мисля, че от новината, която възпроизведохте вие вчера, е най-добрият вариант. От там да започваме. Предстои създаването на група към Министерския съвет, която да контролира цените у нас. Това е нещо, което интересува абсолютно всички хора. С какво точно ще се занимава тя и как ще се оказва натиск върху спекулантите?

Нека първо да уточним с какво ще се занимава групата. Не може да контролира цените.

Да.

Както знаете много добре, България е действаща пазарна икономика и в една такава икономика цените в крайна сметка се контролират от пазара. Въпросът е, че този контрол на пазара е с... в много от случаите е с доста забавено действие във времето, а сега около присъединяването на България към ЕС има идеи, а и вече съществуват като че ли нагласи за доста спекулативно и необосновано от икономическа гледна точка повишаване на цените, така че групата няма да контролира, тя ще наблюдава цените и с механизмите, които държавата все още има - както чрез Комисията за защита на конкуренцията, така и чрез Комисията за защита на потребителите. В случаите, в които е необходимо, ще прави съответните проверки и ще налага съответните санкции.

Така, може би все още не е изяснено точно, но нека да го обясним - как точно ще се проверяват цените - по сигнали на граждани, по наблюдения от страна на самите администрации, че някъде има повишаване. Задавам ви всичките тези въпроси, защото много от хората също се питат, а, от друга страна, страхът от по-високи, необосновано високи цени е още по-голям.

В крайна сметка трябва да бъдем наясно, че в рамките на два или на три месеца цените в България ще достигнат тези равнища, които са нормални за съответните стоки. Проблемът е в тези един или два месеца, в които ще има такива инициативи, те да бъдат сведени до минимум.

Комисията за защита на потребителите ще има план за действие и за проверки, които ще трябва да контролират съответствието между качеството и равнището на стоката и равнището на цената там, където се правят опити за спекулативно повишаване на цената, без да има съответното повишение на качеството. Също така механизмите на предлагане и съответствието между начина, по който се предлага цената. В смисъл да няма скрити етикети, непоказани цени и т.н., така че тя си има своя план за проверки, те ще бъдат провеждани изключително стриктно особено в този, както казах, първи период от време. Ще бъдат контролирани също така и услугите, които се предлагат на пазара, макар че като че ли в тази посока няма чак толкова голямо напрежение.

От друга страна, Комисията за защита на конкуренцията ще следи и ще реагира на всякаква информация за картелни или псевдокартелни споразумения на определени производители и търговци, които се опитват също така в леко помътнялата вода тук, след Нова година, да ловят риба. Групата, която ще бъде създадена, междуведомствената, към Министерския съвет, тя просто ще координира действията, ще наблюдава движението. Искам само да кажа, че и в другите държави, които се присъединиха към ЕС са създавани такива групи.

Но тази група няма да е сама по себе си нова администрация.

Не, разбира се, за никаква нова администрация не става дума. Още повече, че и създаването на подобна администрация е напълно безсмислено, тъй като тя няма реални законови правомощия да извърши каквото и да било на пазара на която и да било стока в страната.

Може би тук трябва да ви похваля за миналата година, покрай 8 март мисля, че беше, пък и покрай 8 декември, когато направихте по ваша задача проверка на цените на цветята и тогава нямаше спекула.

Разбирате ли, българският пазар все още не е привикнал към това, че трябва да се печели от постоянно предлагане на качествени продукти, а не да се търсят бързи печалби в някакви шокови удари. Не е това нормалният механизъм, по който се печели в страните от ЕС.

А какви ще са санкциите за търговците? Може би тук вече, когато някой знае, че този може да бъде санкциониран за това, че не лъже, аз ще бъда, така да го кажа, по-активната страна да подам сигнал някъде.

Санкциите са финансови. Финансови са санкциите - както от страна на Комисията за защита на потребителите, така и от страна на Комисията за защита на конкуренцията. Те варират в различни размери в зависимост от нарушенията. Разбирате, че е съвсем едно е нарушението, когато примерно се продава стока без етикет. И съвсем друго е нарушението, когато се създава, както вече казах, псевдокартелна организация за умишлено повишаване на цени на цял сектор от... цяла група от стоки.

В такъв случай каква е санкцията? То може би е по закон все пак?

Да, аз не мога да ви я кажа сега, но тя е в рамките на десетки хиляди лева.

Така, а сега да отидем малко към европейската тематика, която не е толкова свързана с цените. България вече е член на ЕС, но какво е основното предизвикателство пред бизнеса? Вие сте министър на икономиката. С какво мислите, че икономиката тази година трябва да се пребори или да се докаже?

Аз мисля, че не е тайна и за вас, и за слушателите на Дарик радио, че 2006 г. беше най-добрата година за българската икономика - както от гледна точка на ръста на брутния вътрешен продукт, така и от гледна точка на рекордните инвестиции в страната, така и от гледна точка на рекордните ръстове на износа на българска продукция. И за пръв път утвърдилата се тенденция на изпреварващо увеличение на износа на страната по сравнение с вноса към страната. Това само по себе си е изключително позитивно - особено изпреварващия ръст на износа, който показва, че българските стоки все повече намират своето място. Знаете също така, че България е... над 50 процента от търговията и износа й отива именно на претенциозния европейски пазар, т.е. като цяло българската икономика вече започва да се нагажда към критериите на европейския пазар.

Искам също така да подчертая изключително радващия факт, че ръстът на брутния вътрешен продукт и ръстът на износа като цяло идва предимно от ръста на индустриалното производство България, т.е. тези инвестиции, които досега идваха, вече се реализират в производство на конкурентоспособни стоки. Нещо, което е също радващо. Казвайки това обаче, съвсем не искам да успокоявам българския бизнес.

Преди всичко проблеми ще има по отношение на малките и средните предприятия, които търгуват предимно на вътрешния пазар.

Те ще трябва да отговорят на много изисквания.

Да, те ще трябва, първо, да отговорят на много изисквания. Второ, ще трябва да се сблъскат с един по-широк наплив от конкурентоспособни продукти, които ще влязат масово на българския пазар. Именно по тази причина си мисля, че основните проблеми ще бъдат - да се запази конкурентоспособността на тези предприятия, да се повиши тяхното технологично равнище и в съответствие с това вече да гарантираме и усвояемостта на фондовете, преди всичко по програма "Конкурентоспособност", чиято цел е точно тази.

А европейски производители имат ли намерение да дойдат да работят в България с оглед на това, че тук средата вече за бизнес е по-добра. Първо, България е член на Европейския съюз, второ, в България данъчната политика е доста конкурентна. Тук е най-ниският данък печалба, който се облага, в целия Европейски съюз, а работната ръка, това не е хубаво нещо, с което може да се хвалим, но все пак не е толкова скъпоплатена.

Значи, аз искам да започна от последния въпрос, който поставяте - за работната ръка. Този досега така наречен приоритет на България, според мен вече се превръща в един много сериозен проблем на България. Илюзията, че ние имаме евтина и висококвалифицирана работна ръка - според мен просто трябва да я забравим. Ние нямаме нито висококвалифицирана, а пък още повече не можем да разчитаме оттук нататък, че работната сила в България ще бъде евтина. Няма никакво съмнение, че в едни кратки периоди от време цената на труда в страната ще се увеличава с изпреварващи темпове. И това е заложено и в програмата на правителството за следващата година.

Знаете, че ние залагаме едно изпреварващо увеличение на заплатите в държавния сектор, което само по себе си, имайки предвид състоянието на трудовия пазар, ще води до увеличаване на цената на труда в частния сектор. Така че, според мен не бива повече да залагаме на тази илюзия. Напротив, държавата ни вече има нужда от много целенасочени действия с оглед за обезпечаване на висококвалифицирана работна сила за развиващото се производство в страната.

И по този начин да се повишат доходите на населението.

Естествено, естествено.

Така. Все пак на въпроса - европейски производители или по-скоро заводи, които да бъдат пренесени в България?

Знаете много добре, че правителството вече не може и държавата не може да управлява директно процеса на чуждите инвестиции, да управлява процеса на развитието на икономиката. Но знаете също така, че правителството прави максимално възможното, за да привлича чуждите инвеститори и да им гарантира тези неща, за които и вие току-що говорихте – минимални данъчни равнища, максимално добри условия за защита на чуждестранните инвеститори.

Тази година тези числа, за които говорим - 3 милиарда и 200 милиона инвестиции за 10-те месеца, те са на практика два пъти повече от миналата, 2005 година. Това само по себе си е доказателство вече за интереса на чуждите инвеститори. Вярно, истината е, че около 30 процента от тези инвестиции, които влизат, са в сектора на недвижимите имоти, т.е. в сектора на туризма, но пък над 20 процента, почти 25 са вече инвестициите директно в производство. И чуждите производители са вече в България, те идват. Въпросът, който стои пред нас като държава и пред българската икономика, е не просто вече да привличаме огромни количества инвестиции, а да започнем да привличаме целенасочено инвестиции в определени сектори, които да ни дадат възможност българската икономика да бъде конкурентоспособна, високотехнологична, нискоенергоемка, т.е. да се опитаме да привличаме инвеститори там, където те са ни най-икономически изгодни.

Кой ще бъде секторът хит през 2007-а?

Примерно... Не, той, секторът хит за България е от доста дълго време един и същ - и той е определен. България е номер две в световните класации по инвестиции в областта на енергетиката. Но този сектор хит е, как да кажа, той е нещо, което създава основа, но той не може да покрие като цяло целия спектър от необходимости. Тоест... Ето, сега, ние правим анализ кои са стоките или кои са групите стоки, които най-много са необходими за покриване на нуждите на вътрешния пазар. Значи, това са битовата електроника, това е климатичната техника. Примерно.

Да, тоест, ако бъде изчислено много добре от какво има България нужда, такива заводи биха могли да се открият тук. Това е потенциалът на икономиката.

Точно това искам да кажа. Ето, примерно по времето на посещението с министър-председателя, което направихме в Китай, ние се срещнахме с ръководството на компанията SVA, който произвежда, който сглобява в момента, само сглобява телевизори във Велико Търново. И съвсем директно ги попитахме и им предложихме те да разширят производството си, а не само да сглобяват повече телевизори, но да започнат да произвеждат в България LCD екрани, плазмени телевизори.

Господин Овчаров, значи можем да приключим разговора, като кажем, че България с членството си в Европейския съюз става много по-привлекателна - не само за европейските производители, но въобще за всички големи производители в световен мащаб.

Да, и само от нас зависи как правилно ще насочим ресурсите, които идват в страната, така че българската икономика в един кратък период от време да стане конкурентоспособна, високотехнологична и да гарантира едно успешно икономическо развитие и ръст на доходите в страната.