Предвиждат до 20 хил. лв. глоба за фалшиво обаждане на 112
Предвиждат до 20 хил. лв. глоба за фалшиво обаждане на 112 / БГНЕС
Главният директор на "Национална система 112" Стоян Граматиков в студиото на "Седмицата" по Дарик радио:

Докато сме още на вълната записи, подслушвания. Колко време пазите вие записите в 112?

За момента имаме задължение да ги пазим за три години съгласно действащият правилник за организацията и дейността на центровете.

Защо три години? Това е огромен срок.

Това е срок, в който е възможно да възникне необходимост от възстановяване на определена ситуация, за да се вземе решение в съда или по друга причина.

Например, аз... вие пазите целият всъщност давностен срок при евентуални искания за обезщетения.

За всякакви случаи, дори и за злоумишлени повиквания, за всичко.

Работи ли наистина телефонът вече в цяла България?

Който не врява, може да опита. Телефонът работи на сто процента в страната. Имаме пълно покритие на населението и на територията на страната.

И винаги телефонът се свързва със 112. Нашата редакторка Светослава Кузманова разказва как два пъти звъни на майка си и вдига 112. Как стават тези преплитания?

Това, което казвате, аз не мога да го повярвам, че се избира друг телефон, а попада в център 112. Вероятно става въпрос за нещо друго и трябва да го проверим.

Не можехте да повярвате и когато преди време бяха звънели от Унгария или къде бяха попаднали на вашия 112.

Не, аз повярвах тогава, защото знаех как е попаднало повикването. Затова...

То в Угърчин не работеше, а в Унгария работеше. Как става това?

Причината за това беше, че беше допуснато избиране от друга държава с кода на София да се влезе в Софийския център, нещо, което не е редно и вече е оправено.

Защо се забавихте толкова? Какво трябваше толкова да направи България? Сигурно много слушатели си представят - просто прокарваш един телефон и хората звънят на него. Каква е тази система, та това ви отне време дотолкова, че Европейската комисия заплашваше България със санкции?

Тук бих желал да ви поправя, ако позволите. Ние не сме се забавили. Ние изградихме системата за девет месеца. Министерството на извънредните ситуации получи отговорността да изгражда центровете 112 в края на 2007 година с постановление номер 192 от 9 август 2007 година. Затова министерството максимално бързо изгради центровете. Ако проследите внимателно хронологията на събитията, ще забележите, че в края на 2007 година бяха отпуснати финансовите средства за изграждането на системата и на 30 септември тя работеше на сто процента, на 30 септември 2008 година. Затова не съм съгласен с твърдението, че ние се забавихме. Забавянето е причинено от други хора, които не са започнали да изграждат системата много преди България да бъде присъединена към Европейския съюз. Тоест нашият ангажимент като страна беше на 1 януари 2007 година да имаме работеща система, нещо, което не беше факт. Де факто Министерството на извънредните ситуации получи тази отговорност за изграждане на системата месеци след като нарушението беше факт.

Тоест кой, кой е виновен за това, че не е имало на 1 януари система?

Предишните...

Кои са тия други хора?

Предишните две правителства е трябвало да започнат конкретни действия по изграждане на системата.

Движението за права и свободи беше и в предишното правителство.

Бих желал да ви коригирам, че аз съм тук в качеството си на държавен служител, а и, от друга страна, аз не съм политически обвързан. Така че не бих желал да коментирам политическите сили.

Какво е покритието? Колко навътре например в морето, колко високо в планините? Ето, тези, които са закъсали от яхта "Мистрал" в Бургас са звъннали на 112 и ви намират. Колко навътре, ако закъсаш в морето?

Покритието на достъпа до телефон 112 зависи от конкретните мобилни оператори. Обикновено около 30 километра навътре може да бъде...

Поставено ли е от ваша страна, от 112, някакво изискване към мобилните оператори да осигурят заради 112 например покритие високо в планините?

Ние нямаме право да поставяме условия на телекомуникационните оператори за начина, по който те технически да изграждат своите мрежи.

Друг случай впрочем от морето е за кораба "Толстой", двамата моряци, които звънели на 112. Те откъде пък, украински моряци, знаят за 112, това изясни ли се?

Да.

Те в Украйна нямат 112.

Да, случаят е доста интересен. Съвсем накратко ще ви кажа, че телефонът, който те са притежавали за щастие, с украински номер, попада, номерът попада в Изпълнителна агенция "Морска администрация" чрез контакт с украинските власти и близките на моряците, които са украинци. Този телефон те предават на. . . Изпълнителна агенция "Морска администрация" предава на център 112. Оттам възниква въпросът как да известим моряците, за да може те да изберат телефон 112 и да засечем тяхната локация.

И как ги засякохте?

В момента, в който дежурните се опитват да се свържат с моряците, те не са в обхват, затова взимат логично решението да им изпратят SMS, тоест, когато те попаднат в обхват, да прочетат в SMS-а, в който дежурните написват, че трябва да изберат 112, за да бъдат засечени.

Тоест сега стана ясно - не моряците са се обадили на 112, а 112 се е обадил всъщност на моряците.

Моля да ме изслушате. Ако някой се обади от 112 на даден телефон, локацията не може да бъде засечена, трябва човекът, отсрещният, да избере телефон 112, за да бъде засечен.

Това не може ли да оправи в тази система...

Това не бива...

Това технически проблем ли да не може да се...

Това не е технически проблем, това е начинът, по който работят всички системи. В противен случай телефон 112 ще може да определя местоположението на всеки гражданин - нещо, което мисля, че не е съвсем редно. Редно е да се определя местоположението само на тези, които избират телефон 112. И ако ми позволите да завърша - след като моряците прочитат SMS-а, те избират телефон 112 и автоматично в центъра става ясно, че те се намират край Резово.

И на какъв език си говорят?

На руски.

Сега, знае ли 112 чужди езици или не знае? Според публикация в "Труд", аз вярвам на колегите, звънели са и понеже вие сте обявили и екстравагантни езици, нали, румънски, турски, арабски, че говорите, и те са ги пробвали операторите за тези езици и хората не са отбрали нищо от това, което им говорят, поне така твърди "Труд". Сигурно ще се съгласите, че едва ли операторите ви ги говорят свободно тези езици.

Сега, моля да разгледаме нещата откъм съвсем обективната им страна. Говорим за осем езика. Вие представяте ли си, ако всеки един оператор знае осем езика, с какъв бюджет трябва да разполага система 112, за да назначи толкова оператори с осем езика. От друга страна, дали мислите, че съществуват толкова на брой хора в България, които владеят осем езика? Говорим за езици, които не се владеят от всеки един оператор, а езици, на които ние можем да обслужваме повиквания. Тоест ние сме длъжни в смяната, дежурната смяна, да осигурим хора, владеещи поне два западни езика.

Всъщност телефонът... на едно и също място хората са разположени, така ли, за цяла България?

За цяла България хората са разположени в 6 центъра.

Колко души са?

Като бройка щатът на дирекцията е 405 човека.

Четиристотин и пет човека - ръководство плюс шест центъра.

Плюс шест центъра, точно така.

На какви заплати са, за да искате от тези хора да знаят такива езици?

Заплатите не са съвсем на ниво и в тази посока ние сме направили предложение в законопроекта за система 112 да бъдат стимулирани допълнително операторите в центровете 112.

Тоест каква е заплатата или… тайна ли е?

Заплатата не е тайна, защото тя е част от нормативни документи, които са публично достъпни.

Колко, колко взима един човек...

Около 400, между 350 и 400 лева.

С арабски го искате или с английски, или с френски, да знае чужд език трябва, и ще вземе 400 лева.

Точно затова ви казах, че сме предложили в законопроекта да бъдат гарантирани надбавки над месечното възнаграждение на всички оператори.

Колко е времето за реакция, след като се обадиш на 112?

Времето за реакция може да бъде много различно в зависимост от местоположението на инцидента, от наличността на свободни екипи, от проходимостта на района, от наличие на човешки ресурси в момента, които да реагират. Времето за реакция може да е от 3 минути до 15-20 минути.

Остават ли другите телефони - 150, 160, 166?

Другите телефони ще бъдат достъпни винаги за гражданите с тази разлика, че ние сме предложили след една година те да бъдат пренасочени към центровете 112, което за гражданите е...

Т.е. в момента, ако звъниш на 150, си попадаш директно в "Бърза помощ".

Точно така.

А вие предлагате от догодина, като звъниш на 150, да отива към 112, към тези оператори, т.е. да не се дублират системите.

Точно така, точно така.

А гарантирате ли обаче същата бързина, сега защото много хора ще си кажат: абе, 112, не, аз ще си звъня направо на пожарната, че по-бързо ще стане.

Всички служби за спешно реагиране са директно свързани към информационната среда на центровете 112 и в момента на регистриране на инцидент, той автоматично се появява при тях през комуникационна свързаност, което отнема милисекунди, знаете съвременните технологии.

За какво всъщност можеш да звъниш? Можеш ли да звъниш, ако се скараш със съседа?

Ако се скараш със съседа, няма нужда да звъниш на телефон 112.

Ако имаш... разказваха ми в Париж скоро хора, някакъв проблем с ресторантьора, звънят на 112, 112 им изпраща комисията за потребителите. Това вие ще го организирате ли?

Това е нещо, което мисля, че не е необходимо да бъде. . . Телефон 112 служи за инциденти, които засягат живота и здравето на хората, при нарушаване на обществения ред, при бедствия, аварии, катастрофи, земетресения, наводнения и т.н. Телефон 112 е за спешни случаи, той не е за всякакви случаи.

Какви са санкциите, ако звъниш без повод?

Нашето предложение е санкциите да бъдат между 300 лева и 20 хиляди лева, като най-тежките санкции съответно да бъдат прилагани за случаите, в които повикващият е успял да подведе служителите в център 112 и са мобилизирани ресурси, които са били алокирани на голямо разстояние, което води до разход на човешки ресурс, на финансов ресурс, нещо, което мисля, че трябва да се наказва много строго.

Колко струва този проект за България?

Проектът струва 48 милиона, в края на 2007 г. разпределението на бюджетния излишък беше свързано с отпускането на 48 милиона лева, които бяха разпределени между няколко държавни институции. Това са Министерството на извънредните ситуации, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването и Държавната агенция за информационни технологии.

... да се свържете всичките.

Това е, за да може всяка институция да изпълни частта от ангажиментите си, които има към изграждането на системата.

112 работи в цяла България?

112 работи в цяла България от 08.00 часа на 30 септември 2008 г.

Да пробваме ли сега, ще можем ли да се свържем със 112?

Ние ще можем със сигурност да се свържем със 112, но аз мисля, че ако направим такова повикване, ние ще дадем лош пример на гражданите, че всеки може да се обажда на телефон 112 по всяко време за...

Т.е. всеки може по всяко време...

... да, за случаи, които не касаят намесата на службите за реагиране. Затова мисля, че не е добре.

Колко дежурни има в момента в София?

В момента има...

В центъра, нали в София има център?

Шест, шест дежурни.

Шест дежурни. Казвате, че по-разумно е да не се заемат линиите, за да си говорим по радиото с тях.

Мисля, че ще дадем лош пример.

Накрая да кажете кога ще докладвате на Брюксел и те как ще проверят? Те нали трябва да се обадят и те на 112, да заемат линията, работи или не.

Междувременно тук имаше експерти от комисията на комисар Рединг, с които на 1 октомври посетихме център 112 и мисля, че те останаха доволни.

Санкции няма да има, изобщо процедура няма да тръгне.

Санкции няма да има, когато се произнесе Европейската комисия, но аз не виждам причина тя да вземе решение да налага санкции за нещо, което е факт и работи, и ние сме изпълнили ангажиментите си.