Министерството не може да забрани тетрадките с попфолк звезди
Министерството не може да забрани тетрадките с попфолк звезди / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Министерството не може да забрани тетрадките с попфолк звезди на кориците
56519
Министерството не може да забрани тетрадките с попфолк звезди на кориците
  • Министерството не може да забрани тетрадките с попфолк звезди на кориците

Министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов в „Седмицата” на Дарик:

Освен ремонтираното още училище в Съединение, ще има ли друго училище, което няма да отвори вдругиден?

Значи, училището в Съединение не е ремонтирано, то се строи от 1983 г. и сега ще...

Добре, довършваното, значи, е терминът, да. Освен това в Съединение има ли някое училище, което няма да отвори вдругиден?

Няма да отвори и новото в Садово, което е в същата ситуация като Съединение, от 1983-а, но то ще бъде открито в навечерието на 24 май, тъй като...

А къде учат... по други училища.

Значи, децата в Съединение учат в старото училище, което е една сграда от 30-те години, но тя вече е в доста лошо състояние от гледна точка на хигиената, има огромни пролуки около прозорците, дограмата... там духа, печки, кюмбета и нямат тоалетна. Представете си, от 1983-а, откакто е започнал строежът на това училище, те са без тоалетна и се пресича по зебрата шосето и се отива отсреща, на поляната, където е построена някаква малка такава тоалетна, но тя не е на територията. Сега новото училище е прекрасно, модерно. Каня ви да дойдете да го видите. Бихме могли и на 17 септември да пуснем децата, но то трябва да се довърши. В същото положение е Садово, а пък в Садово е още по-лошо положението, защото децата там не учат в сградата на училището, тъй като ХЕИ преди около осем години я е затворил, и са в една сграда, която не е предназначена за училище. И там има колони, които поддържат тавана на първия етаж, защото до сградата минава шосето с тежкотоварни автомобили и може да падне. И това са двете големи болки... значи, ние ще довършим Съединение и Садово. И другото, което наистина предстои, е да се изградят тези, спортните зали, но там училищата ще си работят. Всичко това трябва да стане до 24 май. Иначе днешната... тази учебна година си стартира нормално, както всяка година, с всичките, естествено, проблеми. Няма какво да си затваряме очите. Общините имат проблеми, до 12-и, до онзи ден имахме 169 училища, които приключваха ремонтите. Имаме уверения от кметовете и от директорите, че там, където нещо продължи, няма да пречи на учебния процес, ще бъде в извънучебно време самото довършване. И другото, което е изключително важно, това, което си говорихме, като всеки пита - какво ново. Ами, хайде през тази учебна година да говорим повече хубави работи за България, тъй като... в предварителния ни разговор ние си...

Не, аз с това и започнах предаването, но това е друга тема...

Ние си говорихме, но това е...

Ще се върнем на нея.

Ама, тя е свързана и с училището, и с мотивацията на нашите деца, след като се образоват, да останат тук.

Добре, вие имахте идея от следващата година да има нови учебни планове за първи, пети и осми клас. А при положение че ви бавят закона в парламента, вече се поставя под съмнение...

Не, не го бавят. Хайде да не казваме... защото, като се каже бавят, влизаме в остри взаимоотношения. Аз съм положително мислещ човек, аз си мисля, че всички народни представители са загрижени и затова всяка дума дълго време се обсъжда.

Кога, кога ще бъде приет тогава, какво ви казват...

Ами, ние сме го дали пролетта, значи, Министерският съвет го е приел и е предоставен на Народното събрание през пролетта. Така че имам уверение на председателя на комисията г-н Стоичков, че най-късно до края на сесията. Защо ни трябва да стане по-бързо - за да може да започнем работа по учебните програми. Ето, вчера вече имаше обсъждане на проекта за учебните програми по математика и информатика.

Т.е. вие смятате, че 2013 г. децата, поне в тези три класа, ще започнат да учат по нови учебни програми.

Ами трябва, трябва да започнат да учат и затова при цялата грижа...

Затова ви трябва новият закон.

...да, при цялата грижа на народните представители аз мисля, че сега, като влязат в ритъм, ние ще имаме... предполагам, че ще направим извънредни заседания. Но мога да кажа, че стартът на сезона, който, от една страна, много е остро политизиран заради предстоящите избори, в нашата комисия пък се стигна до доста консенсусни, такива, решения.

Добре, какво трябва да се промени в плановете според вас? Впрочем и това лято имаше дебат за патриотизма, разбиран, обаче в едни клишета за Левски и Ботев, които са герои.

Тези клишета обаче, сигурно ви направи впечатление, развълнуваха българската общественост и наложи се аз да се появявам пред медиите по тази тема, за да отговоря на въпросите и страховете, и недоволствата на хората... това, което намерихме във фейсбук, въобще във виртуалното пространство. А не комисията по защита от дискриминация.

Но това, което липсва в българското училище на децата, е настоящето в България да бъде представено като хубаво, а не, че то е някъде другаде.

Значи, настоящето в България се представя в училище добре. Основният проблем в мисленето, че то е някъде другаде, се получава от сравнението, за което всъщност... което всеки български гражданин ежедневно прави, гледайки телевизия, контактувайки с другите медии, а в последните 20 години и с цялото интернет пространство. Сравнението ни прави нещастни, защото постоянно, всяка вечер гледаме някакви лъскави модели, които всъщност са измислени и несъществуващи. Но да се внушава, че така живеят всички други хора, а само ние сме нещастни...

Всъщност, ако трябва да направим, както американците, както учат децата си, ние трябва да имаме собствени лъскави модели, на които да учим нашите деца.

Ами, аз не мисля. Мисля, че онова е друг свят и сравнението в случая няма да е успешно.

В началото разказах една история от Америка, за една жена, която даже и на американците им беше направило впечатление, че това май не е нормално, пътува всеки ден от Чикаго до Ню Йорк да ходи на работа. Опитва се...

Е, има го този случай, да.

...от години да си продаде къщата, обаче не може заради кризата, за да иде там, където работи, и всъщност тя е в една абсолютна безизходица, и това със сигурност не е щастието и мечта за българите, да идат там да живеят така...

Ами, не е щастието и мечта, защото... дето някак си израснахме на място, навремето имаше някакви такива лозунги за растеж на място. Докато някои хора емигрираха, нали, с мечтата да получат там зелена карта в САЩ, българите станаха пълноправни граждани на Европейския съюз всъщност. Европа е хубавото място за живеене, защото тук има култура, тук има култура във всичко, дори към храната, колкото и да е проста, има тази култура. България е уникално красива и уютна страна, нещо, което винаги повтарям, и после ми се подиграват някои журналисти, но България е уютна страна. Виждате какво става - западните дипломати дойдат тук и не щат да я напускат.

Плака Уорлик, като си тръгна.

Ами да, и аз съм говорил с него, той наистина се влюби в нашата страна и той не е единственият случай. Преди имах такива контакти с хора от германското посолство. Първо идват и попадат в стрес, защото в България уж няма правила. Всъщност правила има, но те не са тези, които се гласуват в парламента, те са естествено и това са основните правила, но има едно обичайно право. Всъщност нещата са подредени по един малко по-друг начин. Значи, както и да е, сега, понеже стана... въпросът беше... училището възпитава децата в патриотизъм. Въпросът е, че тази, училищната информация днес тя е прашинка в сравнение с това, което се получава по другите канали. И понеже другите канали са свързани и с реклама, и с какво ли не, и хората затова ходят нещастни от това сравнение. Всъщност училището трябва да изработи система на устойчивост. Нямаме нужда от тези лъскави американски модели. Ние сме хора с дълбоки корени. Гледах някакви ДНК анализи, общо взето, по-голяма част от населението тук е от 8000 години, някак си нямаме промяна в това. Е, днес излезе нещо, което го знаехме отпреди... недалеч от Юнаците са намерили плочка около 6-то хилядолетие, върху която са знаци, подобни на тези от Градешница, което показва, че не Градешница е бил някакъв уникален център в района на Пазарджишко, някакъв друг... някъде третия, става дума за голяма цивилизация, която тук съществува. Ние сме свързани с този начин на живот и трудно се адаптираме на друго място. Ние сме си стари европейци.

Сега актуални въпроси. Трябва ли да се забранят тетрадки с чалга изпълнители на кориците?

Сега, думата забрана ни отпраща към едно по-друго време.

Е, всяко училище, което държи на себе си, да вземе решение, че няма да...

Ние препоръчахме, препоръчахме на директорите с писмо, особено да се използва системата на родителските срещи в навечерието на новата учебна година, където твърдо да се каже, че тетрадки с такива образи и текстове са нежелани и няма да бъдат приети в училище.

С какви сега, започва се с какви образи, защото, честно казано... сега ще ми се разсърди малката ми дъщеря, ако кажа, че и Хана Монтана е чалга, но в американски вариант. Т.е., ако ходиш с тетрадка „Хана Монтана” от Дисни, с какво е по-различна, ако ходиш с една фолк певица?

Ще влезем в много тежък, такъв, спор...

И защо да насърчаваме да ходиш с американските, а пък да не ходиш с нашите.

Ами, ние не насърчаваме, затова директорите сме им препоръчали да изработят правила в училището и неща, които не съответстват, да кажем, на устойчивия и в добрия смисъл на думата консервативен дух на училището, да се препоръча, че не са добре дошли. Значи, особено ако на снимката имаме, как да го, да се изразим... Добре, ще го кажа по такъв начин, че да бъде възприето лесно. Тази музика, поведението на изпълнителите си има място и който иска, може да ходи на тези места и да се забавлява. Училището е място за забавления, то е голямо приключение, но е друг вид забавление. То е свързано с усвояване на непреходните стойности на цивилизацията, за да могат нашите деца, усвоявайки ги, да се превърнат в създатели и продължители на тази цивилизация и на българската култура в частност.

Всъщност, ако има някаква по-видима промяна тази година, това е това, че и петгодишните тръгват на предучилищна подготовка.

Това е видима... Промяната е, петгодишните още отпреди в 66 общини тръгнаха и там имаме нарастване...

Сега според „Труд” били обхванати 88,5%.

Да, от всичките в страната обаче.

От всички в страната, да.

Но когато се прие законът, 66 поетапно общини въведоха и само за миналата учебна година имаме 20% нарастване. Но това не е само то новото. Другото ново са и това, което вече и то излезе в пространството, изискваме учениците да имат портфолио, в което да се проследява цялото тяхно развитие по предмети през годината. И всъщност това, което е в портфолиото, ще участва в оценката. Това е много хубаво, защото създава... Там има и карта за оценяване, като ученикът е запознат с изискванията. Но всъщност нали смисълът на оценката всъщност не е да посочиш някой, да кажеш - ето ти си отличник, а пък ти си некадърник, а то е за комуникацията с родителите, за които трябва, така както, нали, понеже се познаваме, ти си много ангажиран с образованието на децата си, това е... Училището ще има успех само когато родителите са съучастници в този процес. Другото, което е наистина ново за нашата система, като вече изискване за цялата система, но е световен модел, това е, да го наречем, условно работа по проекти. Проектът може да бъде четене на книга и след това правене на презентация от страна на ученика и разсъждения върху нея. Може да бъде нещо различно. Най-хубаво би било да бъде колектив - учител и двама-трима ученици, които... и учителят, и ученикът да направят презентация. Но става дума за това, че все повече ще се поставят индивидуални, такива, задачи с елемент на търсене и учениците ще бъдат оценявани по този модел. И другото, което ни е много голям проблем, имаме специално изискване към директорите при оценката на учителите да влиза квалификацията. Мисля, че 46%, 46 бяха или 48, 46% от нашите учители са минали някаква форма на квалификация, но искаме от директорите да се види и след като е минал, какъв е резултатът в резултат на тази квалификация, която се дава. Защото може квалификацията да се превърне в някакво, представете си може, както сега има, такива, тиймбилдинги, нали, и те да кажат, че са били на квалификация. За нас е важно, като е бил на квалификация и там наистина са похарчени пари и време най-вече, да видим какъв е резултатът. Но това са такива елементи, които влизат. Новото е, че в националното външно оценяване...

Е, как ще го мерите този резултат?

Това директорите, директорите. Раздадени са и основни критерии. Трябва да... Как ще го мерим резултата? То големият проблем, и то не само на нашата система, е, ето имаме резултати от национално външно оценяване, обаче те се анализират по някакъв начин. Но още не са се превърнали в ефективен инструмент за подобряване на системата. Иначе чисто, така, административно всичко се върши добре, събират се данни, но в процеса на това усилие наистина работата се подобрява. Какво ново, имаме ново в четвърти клас - националното външно оценяване ще бъде по модел на Пърс на тези изпити, като ще имаме кратка диктовка по български и децата ще пишат около една страница...

То и досега имаше май диктовка.

Ами, става дума, че променяме моделите да бъдат по модела на Пърс. Въвеждат се повече отворени въпроси, но най-важното е, че започва вече, ето в обсъждането на новите учебни програми основното, което се обсъжда, е намаляване на теорията в полза на по-практическо обучение.

Щяло да се учи фейсбук по математика и информатика в 7-и и 8-ми клас, писаха вестниците на по две страници, даже.

Да се учи Facebook?

Не разбрах аз, как ще се учи не ми е много ясно, но...

Ами, сега това са... Ами, сега ще ви кажа. Това, което щяло да се учи...

То много вероятно е децата да научат учителите, нали.

...да, обикновено пишат: въвеждат еди- какво си. Не, това са само проекти и обсъждани предложения на съответната гилдия. И аз си мисля, че децата ще учат учителите. Те децата растат с... ако това за нас е някаква паралелна реалност, за тях това е реалният свят и...

Въпросът е, че тази година дава недобри пак резултати или не толкова добри, колкото биха искали българите, на така наречените матури, зрелостни изпити или проверки...

На матурите предупредихме, че ще вдигнем изискванията...

Среден успех по български 4,18. 50% правилно решили задачите по граматика при 68 миналата година, 61 през 2010-а, 62 през 2009-а, все едно спада...

Защото повишихме изискванията, повишихме изискванията там и ние предупредихме и всяка година с по една стъпка ще повишаваме, за да стигнем до едно положение, което се приближава до реалността.

Въпросът е обаче, ако тези оценявания продължават по този начин, сигурно децата ще бъдат все по-зле оценявани, защото зависи какво наричаш грамотност. Ако грамотност е това, което може да си намери...

Сега, променя се...

...във Facebook в сравнение с мене, може би той е по-грамотен, но като го...

Всъщност, абсолютно, абсолютно си прав.

Т.е. вие, докато ги гоните на запетайките и пълните членове...

Абсолютно си прав. Това, което ние и системата смятаме за грамотност, то е грамотност, то е една основа. Но всъщност, за да може човек да се реализира сега в живота, е това...

Трябва да бъде оценен и вече в други неща.

Това, което ние все още не го смятаме за, за, за грамотност и за знания, но младите го владеят това - и знанието на чужд език, и прекрасното боравене с информационните технологии, това е, това са двата инструмента, които водят до реализация в съвременния свят.

Даже тази седмица, като представяха нов правописен речник на българския език, ами, и експертите признават, че всъщност това, за което не са можели да си помислят допреди две-три години, пет години, за някакви невероятни глаголи в българския език, вече ги признават. Езикът се развива според хората, а не хората трябва да бъдат държани при езика.

Е как, как да бъдат държани при езика? Той, той не е нещо външно спрямо нас. Той е инструмент за комуникация.

Защото продължават оценките да се крепят на това дали...

Ами, продължават.

...как знаеш граматиката. Ами, тя граматиката се промени. С чатенето се промени.

Частично се е променила. Все пак нивото на грамотност в обществото, в което живеем сега и на Запад и на Изток, един от основните измерители е естествено начинът, по който се изразяваш в устната и в писмената реч. И когато моето поколение, когато бях ученик и гледахме американски филми, аз тогава недоумявах как може един филм за живота на американски писател до него на масата е натрупан речникът, речникът на английския език и различни синонимни речници и така нататък. Всъщност нивото на грамотност се измерва и по това. И ние не бива по никакъв начин да намаляваме критериите, защото... значи, картината, картината... това, което не съществува в езика, не съществува в света. Подредбата на този свят до известна степен зависи от езиковия поток. Представи си, ако приемем, че светът е... нали, в началото беше словото и когато Бог изрича света, и в този ритъм, в целия този речеви поток, за да... нашата картина на света, за да се вмести, тя трябва да бъде все пак в определена подредба. Така че не може да спада, да намаляваме изискванията затова, че във фейсбук или нещо друго се е променило, или затова, че поради това, че по цял ден ползваме латиница, като пишем и изведнъж забравяме да пишем „ъ” в българския език или ни изчезва пълният член и така нататък... Това са едни основи, които са, това са темелите на българската църква.

Е, да де, ама то Ъ-то пък специално е изчезнало вече веднъж накрая на думата преди 60-70 години, сега...

Е, изчезнало е. Значи, не е голяма драма и натиск върху децата да се преследват такива високи цели, защото това развива интелекта.

Ще се учи ли религия, като стана дума за българската църква...

Религия и сега...

...след като премиерът иска? Прочетох съобщения, ловчанският митрополит Гавриил казал пред БТА, че премиерът е възложил...

Аз бях на тази среща.

А, значи бил възложил...

Това беше много отдавна.

...да се изготви текст за промяна на закона за образованието. Да, преди два месеца, три.

Да, няма нужда да се прави текст в, промяна в закона за образованието, защото законът за образование не ни казва какво да учим. Той регламентира други неща. Сега, религия и сега се учи в българското училище. Имаме СИП и ЗИП, свободно избираеми и задължително избираеми. Оттук нататък колко хора учат религия и по какъв начин зависи от активността на съответните преподаватели, някои от тях са свързани...

Не, той спорът е друг. Църквата смята, че религията трябва да стане като математиката, че тя е важна за българина и трябва да е задължителна, а не който иска, който... Това е големият спор и който като че ли, изглежда, и премиерът е готов, поне от тези съобщения, да отиде в тази посока.

Това е големият, големият спор, но за да стане задължителна... Значи, при положение че 2006-2007 г. 15 200-15 300 деца са учили религия, а в 2012 г., миналата учебна година, 2011-2012 г., 8000, показва, че църквата, след като иска да го направи задължителен, тя трябва да... преподавателите трябва да постигнат поне едно...

Вие казвате, че децата стават по-малко, защото лошо се преподава, това ли казвате?

Просто няма интерес. А как се преподава не зная, защото аз не съм влизал в час.

Е... Не, не, то и с математиката ще стане така, да ви кажа. Ако се каже: искаш ли да ходиш на математика, със сигурност няма... ще идат частично.

Не, не, не е точно така. Значи, бяхме онзи ден в Ивайловград и задавам въпроса, там местният, свещеникът ни посрещна в двора на училището, нали, открихме новото крило, то 99-годишно училище и се наложи да се разруши крилото и да се издигне наново. Е защо там часовете са пълни и в СИП, и в ЗИП, и са претъпкани и той през свободното си време е в двора и постоянно общува с децата, значи, той няма проблема дали е задължително или не. Избираемото, просто хората знаят, че децата трябва да ходят там. Защото аз твърдя, че има, създадени са, в българското светско училище са създадени всички условия да се изучава религия, и то различни вероизповедания. Въпрос на активност, на желание от страна на тези, които искат да го преподават.

Физическото щяло да стане тренировка по любим спорт. Това откога?

Сега, това, това нещо, когато ме попитаха, аз им казах, че това е най-правилното решение, но то изисква поне 10-15 години време.

На тебе, ако ти е кърлинг любимият спорт, как българското училище ще осигури условия...

В момента, в момента третият час ще бъде наистина, ще се провежда и искаме третият час да се провежда наистина от специалисти, които са от НСА, които са специалисти по спорт. Но истината е, за да има полза от физическото, за да има полза... но това изисква поне 10-15 години време, за да се оправи базата в училищата, голямата полза е учениците в няколко от дните в последния час да отидат и в един любим спорт, за да може те, когато тренират, ще имат много по-голяма полза, отколкото да ги строим и - равнис, мирно, хайде сега ще правим еди-какво си... За да има, ще има много по-голям разтоварващ елемент. Примерно така е в САЩ. Но това може да стане, когато имаме база. И затова повтарям, след 10-15 години това може да се започне обсъждане. Сега ще имаме третия час, имаме изискването да бъде... да не се влиза по токчета, както обича да казва колегията, да се провежда часът от учител по физическо... Аз мога да ви... дори спомняйки си моето детство, при положение че бях активен спортист, аз ходех естествено на уроците по физическо...

Вие в бокса.

Да де, ама, ето, помня 11 клас моята драма каква беше. Сутрин имаше утринна ведрина в 7.15 часа. Аз ходех да плувам от 5.00 часа до 7.00 часа в БСФС и естествено закъснявах за утринната ведрина и бивах наказван, че не съм спортувал, и не ме пускаха в час, за да ми пишат неизвинени отсъствия, имаше такава система. Така че този въпрос, затова ви казвам, няма по-добро от това детето по избор да ходи в края на деня и то така да се разтовари. Но това ще стане след 10-15 години, ще има други министри, но се надявам всички след нас ще укрепват базата и ще имаме прекрасни и модерни училища.

Пък може и да е шах, нали.

Може да е шах. Примерно в...

Как ви би този Цветан - и вас, и премиера?

Аз направих...

Осемгодишно дете да бие премиера и министъра.

Сега ще ви кажа, аз направих грешка някъде на втория, третия ход, понеже играхме защита Каро-Кан и направих една размяна и всъщност останах в много задръстена позиция и ме би.

А бил ви подсказвал и Бойко Борисов, след като се провалил...

Ами, ние бяхме... ами, да, той ми седеше над главата. Обаче какво да подсказваш - той е млад гении, то е осемгодишно дете, което... Те казват, че това е бъдещият Топалов и аз съм много радостен.

Той е европейски шампион по шахмат за деца до 8 години.

Да, но те ми казаха, че го пускат и при мъжете да играе. И освен това... А и спомнете си историята на Пол Морфи. Той мисля, че е бил 10- или 11-, или 12-годишен, това не го помня, защото много отдавна съм го чел, като се разнася славата за това дете чудо там, в Орлеан, отива тогавашният един унгарец беше, който се смята за най-силен в света, тогава са некороновани шампиони по шах, и Пол Морфи отива и го бие, нали, детето чудо в САЩ, всъщност може би най- талантливият във всички времена. И тук хубавото е, че ето, България продължава своята традиция в шаха. Навремето имаше доминация на съветската школа, целият ХХ век беше доминиран, всъщност след Алехин започна цялата тази работа. А се оказа, че ето малка България имахме, по едно време имахме световният шампион при мъже и при жени, Антоанета Стефанова, беше българин, тя сега пак е световен шампион по ускорен шах, ако не се лъжа, в момента. Имаме това дете европейски шампион. Самият Топалов в по-младите си години също е бил голям шампион, за което някак си няма пропаганда, не се знаеше това. Имаме много добра школа и сега условията... трябва да направим всичко възможно да не се случи това, което стана там с щангите и с художествената гимнастика, които бяха българските емблеми навремето.

Стигаме до темата за това как се насърчава успеха в българското училище. Тази седмица с премиера раздавате 120 000 лева на 11 училища като поощрение за представянето...

То не е точно насърчаване, а то е... ние наистина отбелязваме най-добрите.

Въпросът е смятате ли да въведете принцип, значи, да си се знае, че училище, което примерно има олимпийски титли по определени предмети, получава нещо.

Т.е. ти искаш законово или нормативно някак си да го уредим.

Ами, да има някаква система, а не да бъде милост, да не е милост на... хайде, това не е такава дума, но понеже вие сте добри хора сега, сте дали, тези управляващи, другите няма да дадат.

Ами, това е принцип от древните олимпийски игри в Гърция - винаги шампионите, победителите са награждавани.

Да, въпросът е, че принцип няма в България, нали, винаги да имаш таблет, таблети ли бяхте дали на тези деца?

Не, невинаги.

Ако си станал олимпийски шампион по математика, ще получиш таблет.

Имаше, това, което преди се правеше, даваше се на шампиона лаптоп се даваше, а на другите нещо по-малко, стигаше се до флашка. Обаче сега всички получиха, абсолютно всички получиха iPod, независимо златен, сребърен или бронзов.

Знаете ли, това ще ви лиши вас, управляващите, които и да сте, нали, да изглеждате едни, добрите хора, които раздават, ако има принцип и си се знае, че оттук нататък...

Това е хубава идея и ще я поставя, да.

Няма да може Бойко Борисов да ходи и да вика - е давам ти, понеже аз съм Бойко Борисов, ти давам един таблет, а пък следващият, понеже ще е зает някъде и няма да е разбрал, че си взел олимпийска титла, няма да ти даде.

Това е друго нещо.

Въпросът е да не се прави пиар от успеха на децата.

Аз не мисля, че се прави. Пиарът тука е насочен към друго - искаме да променим нагласата и децата да имат други герои. Първо да видят, че героите им са между тях и са техни връстници.

И че ги награждават, като печелят.

Награждаването е само един символичен акт. Но въпросът е, че трябва да се разбере, че България ги има тези деца, защото обикновено какво чуваме за българското образование - че е лошо, всички са недоволни. А защо не чуем това, че българското... висшето ни образование е с 10 пункта напред в доклада за конкурентоспособност, никога не е било в такава добра позиция, откакто се правят изследвания по конкурентоспособност, както е сега. Мръднали сме с 10 пункта напред - от 70 на 60 място от сто четиридесет и няколко, там, нации, които се изследват. Става дума, че придвижването е станало точно в годините, когато казваме, че то е лошо. Българското средно образование то стана като стария виц за футбола, нали, че и когато... футболът е една игра, която се играе, да речем, от, там, 22-ма тичат и винаги Германия печели. Горе-долу вицът е такъв в момента, че като има олимпиада по математика или информатика, България винаги печели, т.е. имаме... А за да печелят тези деца, те не идват от специални елитни училища. За да съществуват тези елитни деца, значи, системата като основа е добра и създава възможност те да се развиват. Ние онзи ден колко наградихме - 62, ако не се лъжа, са децата, плюс техните научни ръководители за този период от време.

35 медалисти на олимпиади. А, не, медалистите са 62-ма.

62-ма. Използвам...

Само Софийската математическа е...

Софийската математическа те са, те са най-напред от всички и затова се наложи да им дадем на тях повече и това са пари от министерството, не от Министерския съвет, защото веднага някои казаха - през главата на Министерския съвет. Не, министерството на образованието ще ги отдели тези пари, за да могат... Защото те... Колко шампиони! Те като излязоха и задръстиха подиума.

Т.е. въпросът е да се въведе принцип.

Ами, това, което ми казваш, е много хубаво и ще го въведем такъв принцип наистина, за да не се смята, че е милост. Но въпросът е винаги тези положителни неща да се популяризират и децата виждат около себе си героите, защото ние помним времето, когато мутри имаше 90-те години и всички искаха като тях е се тъпчеха с някакви...

Ама, то, за да искаш да си олимпийски шампион, нали, едното те води, славата, но другото е и да знаеш, че това върви например с лаптопа. За едно дете сигурно в четвърти клас е чудесно да знае, че ако стане, ако много учи математика, ще вземе, а не защото е Бойко Борисов, нали. Това е, това е принципът.

Е, не, то не е, защото е Бойко Борисов. Аз си мисля, че с един лаптоп да направим дете шампион, трудна работа. Ето, това, което Грузия прави, нали, за златен медал от олимпиадата даваха 1 млн. евро.

Ами, то и ние да бяхме дали, да бяхме взели.

А Великобритания колко даде?

Колко?

Нищо. Във Великобритания не се дава. Щатите дадоха, ние давахме 200 и еди колко си там хиляди, в Щатите двайсетина, съпоставимо като разлика. И се оказа като направим този анализ, че колкото една съвременна нация, в спорта става дума, в спортната олимпиада, е по-слабо развита, тя дава повече награди, а пък...

Ама, то там не дават държавите, ами дават разни спортни марки. Само от рекламата какви пари ще вземат тези щатски и английски шампиони от олимпиадата.

Ами, хубаво. И затова и аз смятам също, нашите олимпийски шампиони по математика всъщност на тях са им отворени вратите към най-елитните университети в света. Те принадлежат на друг свят вече, на друг елит.

Да отидем към учителите. Те пък как да бъдат насърчавани. Готови ли сте с механизма, който иска Симеон Дянков, по който да бъдат увеличени заплатите така, че да няма уравниловка по 30 лева на всички, както казва той?

Сега, уравниловка няма. Механизмът съществува в системата на делегираните бюджети и затова в различните училища заплатите са различни. Има обаче една наредба за работната заплата, която регламентира минималната колко да бъде, да не се пада под нея. И сега при това нашите очаквания са, че през следващата година ще имаме по-висок бюджет за образование, ние ще може да повишим стандарта за издръжка на ученик и това означава, че ние сега на базата на колективния трудов договор и със социалните партньори ще се разберем как да променим наредбата, за да не са примерно 430 лева, да видим сега бюджетът как ще се формира, като се приеме бюджетът. А иначе уравниловка няма. Ето и сега, преди малко давах пример. В Бургас има училище, където учител може да получи и 2000 лева. Имаме различни в зависимост от мениджмънта на общината и от мениджмънта на училището, разбира се, и от броя на децата зависят тези училища.

Не, сега аз не разбрах с колко ще се... Значи, ясно, Симеон Дянков не е разбрал, че няма уравниловка.

Не, той не е бил разбран от медиите. Според мен той е казал да се... на базата на делегирания бюджет.

С колко ще се увеличи процентно заплатата на учителите?

Това не мога в момента да кажа, докато не се приеме бюджетът, тъй като в момента...

Е какво гоните, вие какво искате?

Ами, това, което гоним, е да имаме най-малко 60 млн. лева за увеличаване...

Това, нали, на учителя, дето слуша, нищо не му говори. За него, ако той взима... Каква е заплатата на един учител?

Ами, хайде да го обсъдим, като видим бюджета, и тогава ще ви кажа. Защото сега за всяко нещо, което кажа, предстои да... Аз мисля, че ще е повече от това, което ни... предлага...

Ние понеже не го знаем, кое е повече, в смисъл спрямо кое...

Ами, минимум около 60 милиона. Значи, ще направим специален разговор, като приемем бюджета, за да не даваме...

Понеже 40% от учителите били между 51 и 60 години, нали, нищо лошо, но явно младите не искат да стават учители. От друга страна, Брюксел препоръчвал привличането на мъже учители, които да са за пример за момчетата, понеже в България 85% били жени учителки.

Колко, я да чуем процента за учителите, между 40 и колко?

Прочетох във вестниците.

Четиридесет и 60 години. Не, горе-долу...

Между 51 и 60 години били 40%.

А колко е средната възраст в България? Над 57 години...

А вие ще кажете, че това е нормално.

В нашата страна в момента така, както в цяла Европа, имаме увеличаване броя на възрастното, по-възрастното население и намалява броя на младите. Едновременно с това в момента за едно учителско място в София се борят между 40 и 50 човека. Т.е. няма опасност България да остане без учители. Освен това нашето образование преживя най-голямата криза в българското средно образование 2008 г. 2008 г. заради това, че бяха закрити огромен брой училища, над 10 000 учители останаха без работа, просто изчезнаха от системата. Сега, първо, имаме... Те са един огромен ресурс. Част от тях се привличат за системата на целодневната организация. Става дума, че България от това, че 3000-4000 учители се предполага, че ще се пенсионират през следващите години, няма да остави системата без учители. И огромен е интересът на младите към професията, колкото и да е странно. Странно заради...

Колко казвате, за едно място в София колко - 40, 50?

Ами, вчера обсъдихме, 40-50 човека или...

Кандидати.

Ами, да.

А проблемът с мъжете учители?

Е, проблемът с мъжете е много сложен, защото моят баща е имал господин учителю, аз в своя живот съм имал само учителя по физическо и директора, а имахме и по трудово, един в синя престилка ходеше. Значи, проблемът с феминизацията на професията е свързан с други процеси. И наскоро беше изпълнителният директор на Европейския научен съвет и там обсъждахме много, защото те имат проблем, като се дават грантовете, да има определен брой жени. България и в източния блок жените са придобили равни права с мъжете около 20 години по-рано, отколкото това става в Централна и Западна Европа поради историческите обстоятелства. И много други техни привилегии. Излизайки, нали, от семейството, естествено, че учителската професия, то някак си е, по естествен начин е станало, е била най-привлекателна по това време за жените. Имаме обратния проблем. Обаче то ще бъде дискриминация по пол, така ли, ако кажем, че ако се появи мъж учител, ще му даваме някакви повече бонуси.

Ама, при учениците правите дискриминация за гимназиите, нали?

То не е точно дискриминация...

Нали, ако се сложат всички да си се класират - няма момче, няма момиче...

Да, но тогава...

...ще влязат 80% момичета и 20% момчета.

И това пак ще стане дискриминация за момчетата тогава. И тогава пък къде ще намерим момчета въобще за нещо.

За учители. Така. Колко процента за образование ще бъде заделен от бюджета спрямо вътрешния продукт на България?

Значи, този въпрос...

Ще бъде ли 5%?

Не, 5% естествено, че няма да бъде. Тук има една...

Защо да е естествено?

Защото не разполагаме с тези средства в момента като държава.

Не, то... Да, средствата са сто, нали, и от тях дават проценти...

Значи, процентът за образование 2009-а...

Взимаш от полицията и даваш на учителите.

...беше четири. И пак няма да е така и ще ви кажа защо. Тези четири и нещо, които сега са три и нещо и се смята, че е спаднал процентът, всъщност 2009 г., ще ви го кажа в числово изражение, поради кризата ние, както и другите сектори, ние тогава загубихме 200 млн. лева. Двеста милиона лева. Значи, на фона на бюджет от два милиарда и 500-600 000 като процентно съотношение това не е драматично, тези 200 милиона. Обаче точно тогава се промени и методиката на изчисляване на брутния вътрешен продукт. Нещо стана по Евростат, те са някакви сложни формули, където се добавя дори прогнозен или там някакъв дял на сива икономика. Затова намаля процентът и даде възможност на политиците, наши опоненти от опозицията, да казват, че са намалели средствата за образование, за здравеопазване, за какво ли не. Тези 200 милиона ние ги компенсирахме...

Интересно, че променяте методиката, ама за полицията не пада, нали.

Е, как да не пада? Колко е бюджетът на полицията?

Не, в смисъл, нали, като са сто процента, говорим като проценти. Нали те са сто процента. Или трябва да се появят някакви нови дейности...

Абе, колко е бюджетът на... Бюджетът на вътрешните работи и на военните няма един милиард, двата бюджета. А бюджетът на образованието, което се смята, че не... е 2 милиарда 700 и нещо беше миналата... е сега, по който сега го довършваме.

Старият спор е за процентите.

Добре, де, тези 200 милиона...

Какво правели добрите държави по света - давали над...

Различно, да...

...процента от брутния си продукт.

Значи 200 милиона загубихме. На тяхно място спечелихме 520 европейски пари. Т.е. компенсирахме два пъти отгоре. Така че няма загуба. Процентите, те математически си играят в зависимост от това какво вкарват при изчислението. Въпросът е 5% е мечта на всеки министър, но България не е Германия. За голямо съжаление...

Може би точно заради това не е.

България 2009 г. беше на последно място по конкурентоспособност в Европейския съюз, и Румъния. Значи, борехме се за предпоследното и последното, постоянно се променяше, но седим на дъното, 2009 г. Знам го, защото аз ходя на съвета по конкурентоспособност. Сега, там ходи министърът на науката и министърът на икономиката. Двамата ходим, два дни се провежда. И постоянно се споменаваше това. Последният доклад по конкурентоспособност какво показва? България е отишла с 12 пункта напред. За съжаление, казвам за съжаление, защото са наши съседи, Румъния остава зад нас на онова място. Гърция е отишла зад нас, Словакия е отишла зад нас. България се залепва сега за Унгария. Значи, базата, от която скачаме за три години, е... значи, от най-ниското положение ние вървим нагоре, но сравненията трябва да бъдат коректни. Примерно колеги учени, като кажат - е, в Щатите са заделили при криза примерно еди-колко си милиарда за наука, в България колко. Ама чакай сега, не може да сравняваш най-мощната икономика в света, световния лидер в момента, и България, която имаше големия шанс и щастие да стане част от клуба на богатите, но сега предстои работа - като си в клуба на богатите, да отидеш в средата, пък после да отидеш напред.

Ще има ли оперативна програма за образование и наука или няма да има?

Ами, това, което се иска от нас, сме го направили. Имаме прекрасен...

Вие искате?

Аз я искам, но на нас ни възложи Министерският съвет и до края на септември трябва да представим проекта. Имаме прекрасен проект за оперативна програма. Тя се нарича „Наука и образование за интелигентен растеж”. И...

Така, да звучи по-брюкселски, като се преведе така, да...

Ами, значи, трябва да звучи...

Защото не е много продаваемо масово, нали така...

Трябва да звучи по някакъв начин. Имаме този проект, имаме един и в сянка, който е само механизъм за науката. Така че в двата случая ние ще имаме такава програма и такъв инструмент.

Томислав Дончев говореше за милиард в наука...

Ами милиард, милиард, сега...

...следващите седем години, 2014-2020.

Да. И освен това обаче... Това е едното. Ако нашите учени, тук за 6 месеца два пъти докарахме Европейския научен съвет в София. Европейският научен съвет управлява 7 милиарда за наука, а сега искат повишение на парите. Програмата "Идеи" не изисква инфраструктура. Програмата "Идеи" дава възможност всеки, който има наистина брилянтен проект, да спечели индивидуално, 1,5 млн. евро на човек дава за пет години да ги управлява и да си прави изследванията. А вече има и програма за синергия към идеите за колективи, двама - четирима човека, които получават 15 милиона евро за шест години. Значи, освен тези пари трябва да се борим и за другите, защото те са на масата. И седма рамкова, слава богу, става хоризонт 20-20. Там са, 87 млрд. евро ще има, но кое е хубавото. Значи, това, което 12-те страни членки, ние бяхме много активни там, искаме, ще има възможност за малки и средни проекти. Значи, този грандиозен вариант на седма рамкова, която изисква мощната инфраструктура, икономическа, на държавата, вече там ще отпадне. И сега голямата дискусия, която се води, че 12-те страни членки искаме да се промени методиката на заплащане на нашите учени по време на участието в проекта. В момента разликите при „Еразмус” и при това са между 12 и 17 пъти. Драстична разлика. Примерно, ако българинът взима 25-26 евро на ден, централно- и западноевропеецът - четиристотин и нещо на ден. И тук в момента това е голямата драма. А пък коства, издръжката на живота, разликата по Евростат в Европа е 5-6 пъти. Значи, ако преминем при тази методика на издръжка на живот, няма да бъдат 17 пъти разликите, а ще бъдат в рамките на 5-6. И сега, понеже става дума за пари и се водят много тежки преговори, даже в момента ние пишем писмо и аз, като изляза оттук, ще ходя да го пращам до еврокомисар Куин и до колегите, колегите от новите страни членки да видим дали не може да се съгласим на друг вариант на изчисление, който да бъде свързан с едни проценти на базата на средното заплащане на труда плюс едни други...

Това, ако участваш в един научен проект, българин и германец, германецът ще взема 400, а българина ще взима 20.

Да. На ден. Е да, и аз това ги питам. Питам го германеца, моя колега - ти на час би ли работил за 26 евро. Не. А ние защо да работим за един ден? Тук става дума, че ти създаваш интелектуален продукт и тук се плаща за експертиза.

Да, това е лошото, в зависимост от това колко струва това в твоята държава.

Ами, така, така са направени във времето нещата и сега, в момента, много трудно застъпваме...

Т.е., вие няма да преборите системата, искате поне в рамките на тази система да направите разлика. Най-логично е да е поравно.

Искаме в рамките на системата да отидем на cost of leaving, да отиде, да отиде на този етап на издръжката на живота, защото те започват да разсъждават така: да, ама вие за хляб плащате еди-колко си стотинки, а ние еди-колко си. Казвам го, така, образно.

А много ли свободни места ще останат в университетите?

В университетите не много, но ще останат...

Според ректора на Софийския, където имало е тези дни 450 свободни места, професор Иван Илчев казва, че университетите са принудени да подават по-висока бройка места, да го цитирам, „защото са обвързани от идиотска система за финансиране на висшето образование на калпак”.

Той го е казал така, за да остане в пространството. Каза го преди няколко дни, за да могат дни наред журналистите да питат. Идиотската система, както той я нарича, е англосаксонска система. В целия англосаксонски свят финансирането е, парите следват студента. Това е финансирането. Това, какво идиотско има в това?

Всъщност се оказва, че целите Балкани в момента се борят за студенти.

Всички се борят за студенти.

Ако сложим в скандала с така наречените турски дипломи...

То няма скандал всъщност.

...пък и с българските дипломи за турски студенти, това излиза, че е част от играта на Турция, на Гърция да си задържат техните студенти.

Естествено.

Казваш - няма да ти призная дипломата от България, защото те много се фалшифицират.

Аз не мога да коментирам турската в случая страна, защото Турция... една държава си има своите интереси и е напълно нормално да ги защитава. Няма да седне да ги предава.

И това дете от Турция, то не може, няма да се хване да дойде в България, ако не му признаят дипломата.

Всъщност скандал няма. Какво пише на страницата на ЙОК - че временно замразяват признаването на документи от България, даже не казват какви.

И ако го прочетеш това и си тръгнал да кандидатстваш да учиш във Варна...

Ами, ела в министерството да видиш пакетите какви са. Ние нямаме намаляване на броя...

Т.е. твърдите, че няма намаляване на интереса от Турция.

Ами, нямаме естествено. Разбира се.

Аз не мога много да разбера точно какво иска Турция от България, защото това турско решение все едно България да спре да легализира германските дипломи, защото Калина Илиева е фалшифицирала германска диплома. То в това се състои турското решение.

Това е борба за пазар, борба за пазар. А там при тях е и друго. Те са в момента в голям възход, икономически, това е мощна държава. Построиха нови университети и естествено, че тяхната амбиция е те да бъдат центърът, където да ходят чуждестранни студенти да учат, а не да бъде обратното. Много са причините. Но борбата за студенти... В България ще има свободни студентски места в университетите. Университетите не са... Аз тази логика трудно ще я разбера. Значи, университетът раздува, иска повече места за студенти, после изведнъж остават свободни бройки. Е... Университетът той си има един капацитет, университетът е хубаво да изследва пазара, да види към какво се интересува, от една страна, студентите, какъв е интересът на бизнеса, да се изследва какво предстои да се развива. Ще има свободни места в университетите, не навсякъде се дължи на качеството на обучението. Ние сме все още в тази демографска дупка и...

Нали това беше идеята - да може лесно да влизаш. Не както по мое, по наше време кандидатстването беше свързано... ти вече влезеш ли в университета, пиши се завършил висше образование, докато казваха в западната система колко е хубаво - да има свободни места, влизаш лесно и на първата година още те изхвърлят, ако не учиш.

Ами, аз съм учил в социалистическо време. В края на първата година имаше елиминаторен изпит - от пет души останахме трима.

Това в Петербург.

Да, и това си беше нормално. И какво ще стане... Нека да влизат лесно, но да завършват трудно. И веднага на това, на „идиотската система”. Ами, добре, защо не се завършва лесно Оксфорд или Харвард, които е по същата система - парите са свързани с броя на студентите. Значи, тук вече това е въпрос на вътрешноуниверситетска регулация на качеството. И колкото, да ви кажа, е по-високо качеството и колкото по-трудно се завършва един университет, ще има повече студенти, абсолютно ви гарантирам това.

От коментарите покрай турската история обаче остава впечатлението, че упрекът към държавата е, че трябвало да направите нещо повече, вие, българската дипломация, по-своевременно, по- бързо, по-остро, за да реагирате на това несправедливо прогонване на желаещите от Турция да учат в България.

Въпросът не е изведен на правителствено ниво. ЙОК е съвет на ректорите горе-долу като нашия. Има други правомощия, защото в Турция образованието е по-централизирана система, включително това, че там ректорът се назначава от държавата. Така че направо от страна на министерството е направено, каквото трябва, имаме регистъра, имаме сканирани дипломите от януари насам, които се издават. На всеки въпрос, които задават от страна на Турция до нас като министерство и до НАЦИД, нали, който е към нас, те получават своя отговор, университетите също предприеха различни действия. Онзи ден е ходил председателят на съвета на ректорите с още един колега в ЙОК, ще разбера сега, в понеделник, какви разговори са водени. Аз съм написал...

ЙОК е абревиатурата на тази турска организация, съвет на ректорите в Анкара.

Да. Аз съм изпратил покана до посланика на Република Турция, но то не става така по телефона - ела ме виж, защото такава покана, защото не е страна членка на Европейския съюз, се праща чрез външно министерство, малко по бавна е процедурата, но това е важно, защото това е държавният път, няма друг. Имам готовност, защото научих, че има такова желание, да се видя и с моя колега в Турция. Но това, което се получи като криза, тя не е криза на държавните институции, тъй като в България висшите училища автономни, системата е децентрализирана. И всяка криза, от нея трябва да се извлича максимално добрата полза. Значи, след като някой създава тази криза, дори и ти да нямаш абсолютно никаква вина, това е един добър повод да се... още повече да се работи за повишаване на качеството. Значи, те казват - ние във вас ще се съмняваме, ние пък казваме - добре, ние пък ще ви покажем такова качество, че вие няма да може да може да влезете догодина в нашите университети.

Не, то тука конфликтът е на друго ниво.

Тук няма конфликт.

Ти каквото и качество да имаш, ето един немски университет, се оказа, че в България някой си е произвел диплома от него.

Ами, разбира се. Няма никакъв конфликт.

Това няма никаква връзка с качеството.

Тя борбата за пазарите е както между университетите, така и между страните, защото как съществува британската империя в наши дни - в системата на тяхното висше образование.

Така. Накрая да кажете вие какво мислите по дебата за паркирането в София?

Мисля, че...

Понеже изявени публични фигури, хора на изкуството излизат, протестират...

Е, какво! Е, всеки човек протестира, когато нещо, с което е свикнал, и му го промениш, след два дни няма и да си спомня, че нещо е било променено. Съвършено нормално е. Центърът трябва да бъде максимално свободен.

Тук се възразява - ама, ако жевееш в центъра пък...

Ами тези, които живеят в центъра, доколкото знам, те имат право автомобилът им да седи там някъде.

Да, ама трябвало да плащат и те, било данък. Това е спорът. Те без пари искат да продължат...

В цял свят, значи, центърът е скъп. Като живееш в центъра, си правиш тази сметка.

Да. А другото, което пък подразни тези общински съветници, включително от ГЕРБ, които са си запазили колите...

Аз, честно казано, не го следя, но понеже, нали, пътувал съм по света и какъв е проблемът? Ами...

Проблемът е да спреш в центъра на който и да е град, защото струва зверски скъпо.

Да, иди в Лондон, иди в... В Италия знаеш, че дори те засичат, като влезеш в града, по номера - дали си от тази община или не.

Там... да, в Милано съм карал. Има такава система да плащаш... Пет евро на ден е да влезеш в...

Да. Навсякъде, значи, колкото повече автомобили се произвеждат, става по-трудно да се ползват вътре в града, в централните райони. В Северна Европа, германския свят, скандинавския свят, в Британия идете и вижте, хората ползват велосипеди, и то е основно превозно средство. Сега, там и климатът е друг, но какво е друг. Сега в Дания...

То там по-лошо да караш колело на тоя студ и дъжд.

Да. Но те са свикнали, докато... И в България ще стане.