Ген. Коджейков: Не може за всеки инцидент с кортеж да се обвиняват служителите на НСО
Ген. Коджейков: Не може за всеки инцидент с кортеж да се обвиняват служителите на НСО / снимка: БГНЕС, aрхив
Интервю на Йовка Йовчева с шефа на НСО ген. Тодор Коджейков
56819
Интервю на Йовка Йовчева с шефа на НСО ген. Тодор Коджейков
  • Интервю на Йовка Йовчева с шефа на НСО ген. Тодор Коджейков

НСО няма да глобява на пътя - службата няма полицейски правомощия и не може да санкционира шофьорите. Това заяви в интервю за Дарик и.д. директор на Националната служба за охрана ген. Тодор Коджейков. В края на миналата седмица новите проектозакони за специалните служби бяха обсъдени при президента и забележките на политици срещу законопроекта за НСО бяха свързани тъкмо със записаните правомощия на държавните гардове.

Пред Дарик шефът на НСО беше категоричен, че службата нито иска, нито ще получи повече правомощия с новия закон. Целта е с него да се разпише всичко онова, което НСО върши като задължения през последните 20 години, подчерта ген. Коджейков. Той обясни, че както и сега гардовете ще имат право при дейността си да задържат нарушители, но само до идването на полицейските органи. Както това е станало миналата седмица, когато пред колата на вицепремиера Цветан Цветанов се изправи мъж с пистолет.

Шефът на НСО подчерта, че всички трябва да спазват закона и да бъдат толерантни на пътя. Службата инструктирала служителите си да не затрудняват движението и да не изнервят другите шофьори, но според ген. Коджейков не трябвало за всеки инцидент с кортеж да се обвиняват само шофьорите на НСО. Eто какво още каза ген. Коджейков:


Службата за охрана съществува в настоящия си вид от 1992 година. Това са вече 20 години. Досега сме работили без закон. За тези 20 години доста се говори да се направи закон за службата, но нямаше консенсус. Сега сме вече на път да направим закон. Разписваме единствено нашите функции, които са за последните 20 години. Не разширяваме нашия обем от средства, методи, всички видове дейности, които са извън нашата компетенция. Ние искаме това, което сме го правили 20 години, да го запишем в един нормален закон и тогава обществото ще знае, че има закон и има методи за контрол върху службата като цяло.

Една от критиките, освен това, че вероятно надхвърляте правомощията, които имате с разписаното вътре, един от депутатите от опозицията каза, че НСО се е превърнала във фирма за таксиметров превоз.

Основната ни дейност е охрана. Второстепенната дейност е извършване на специализиран транспорт. Когато говорим за службата за охрана, трябва да е ясно, че ние сме охранителна служба, не сме транспортна служба. Има си други служби, други абревиатури за транспортни фирми и така нататък. Така че според това какви са нашите функционални задължения като охрана, ние извършваме и специализиран транспорт.

Защо ви беше да се разписват - ако вие сте предложили тази идея в законопроекта - определени санкции за хора, които не изпълняват разпореждането на НСО глоба от 80 до 300 лв.? Нужно ли ви е това?

Да ви кажа, да сме ясни: ние нямаме контрол на автомобилите, когато се движат, да прави санкции върху тях. Затова има други органи. Те са по Закона за движение по пътищата. Ние говорим тук за следното: когато има поставена задача пред служител и то оторизиран служител, не говорим за всички служители като цяло, един човек отива и издава определена молба, заповед или както иска, така да се разбира, към лице, което умишлено не предоставя или не желае да сътрудничи по какъвто е начин и умишлено го прави, тогава му се налага санкция. Вижте какво пише тук: закон за БНБ - административно-наказателна отговорност, Закон за БЧК - административно-наказателни разпоредби.

Почти всички закони имат параграф за санкции и глоби.

Така че не виждам нищо нередно в това, когато един закон е в сила, ако той не е обвързан с наказателно-административни разпоредби, той е само пожелателен. Той е само пожелателен към тези хора, които трябва да изпълнят някоя разпоредба. Това е.

За тежест сте го записали това.

Не виждам нищо лошо в това да има административно-наказателни разпоредби.

Добре, в какъв случай бихте санкционирали някого, защото веднага казаха „И НСО ли ще ни глобява?".

Примерно сергия, на нея се продават ножове, хладни оръжия, служителят на НСО отива, легитимира се, казва на лицето, което продава бъдете така добър за срок от един час да приберете тези хладни оръжия, тук ще има еди-какво си. Ако лицето каже „не", пак се подканя към нормални човешки взаимоотношения. И когато човекът действително не иска, му се прави такъв протокол. Това е. Нищо, което да бъде незаконосъобразно в нашите действия. И пак казвам един човек ще може да раздава тези разпоредби, не всички служители.

На пътя само КАТ ще глобява.

Разбира се, ние как ще го спрем този автомобил, когато сме в движение, да му правим протоколи. Ние не можем да го направим. Ние нямаме такива правомощия по Закона за движение по пътищата.

Да бъдат спокойни читателите и да не си представят, че утре като срещнат на магистралата случайно премиерският кортеж например, ако не отбият вдясно и не ви направят път, няма да слезете да ги санкционирате, да задържите, ако трябва по-груб шофьор?

Значи искате да кажете, че ние като си изпълняваме служебните задачи и пътуваме от точка А до точка Б, ако има недобросъвестен шофьор, ще спрем колата, ще тичаме след него и ще го глобяваме по време на движение? Това е абсурд! Ние нямаме такива функции. Може да сигнализираме органите на МВР на КАТ за случая, те да го санкционират, но ние в никакъв случай не можем да направим това нещо.

Нито да спирате шофьора, нито да го, освен ако не представлява пряка заплаха, нали?

Това вече е крайна необходимост. Говорим за нормална ситуация на пътя, няма как да го санкционираме. Това означава време, това означава, че ние няма да си изпълняваме нашите охранителни задължения, ние ще изпълняваме задълженията на други органи. Пак ви казвам, ние нямаме полицейски правомощия. Служителите на НСО се занимават единствено с охрана.

Предвиждате ли промяна в звуковите, светлинните сигнали, начина, по който се призовават гражданите да отбият встрани или не?

Тези сигнали са залегнали в закона за движение по пътищата за автомобилите със специален режим на движение.

При вас е звуково и...

Звуков и син и червен сигнал. Лампи в синьо и червено със звуков сигнал.

Само сирена или има и този призив за отбиване?

Не, ние нямаме това свойство или функция да разпореждаме на автомобилите да се отдръпнат вляво или вдясно. Предупреждението става със светлинен сигнал и звуков.

Надигна се обществено недоволство срещу колите на НСО след няколко инцидента. Какво правите да не се случват инциденти на пътя от една страна, а от друга просто да не се създава напрежение при преминаването на тези кортежи?

В последно време много ясно, категорично и професионално се отнасяме към работата на служителите в сектора, който отговоря за транспорта. Има доста неща, които се желаят, но искам да знае обществото - ние по всякакъв начин ще бъдем професионалисти по отношение на извършване на служебните си задължения и при всички положения ще гледаме така да си вършим задълженията, че да не създаваме предпоставки за затрудняване, за изнервяне на водачите в страната и София.

Да приемем думите Ви, че сте гарант за това хората да бъдат спокойни, а не притеснени, когато видят кортеж с усилията, които полагате?

Искрено се надявам на взаимно уважение, да бъдем нормални водачи на моторни превозни средства и да знаем, че всеки един момент всеки един от нас, че и те си изпълняват своите задължения и искат да се предвижат по-бързо до работа и така нататък. Така че всеки трябва да спазва закона.

Склонни ли са българите да проявяват разбиране към вашата работа? Дали шофьорите ви разбират в колите, дали продавачът на ножове на серията проявява разбиране?

Искрено се надявам. Всеки от нас има познати, приятели, роднини, всички тези хора по един или друг начин са свързани с нашата работа. Повечето от хората са запознати, но пак казвам - винаги някъде ще има такъв инцидент, въпросът е да бъдем толерантни и не всичко да се прехвърля на служителите на НСО. Не може за всеки инцидент да се казва служителите на НСО. От десет инцидента примерно три са по вина на водачи на службата за охрана, другите седем са по вина на други водачи. Не може да се слага всичко под един знаменател. Трябва все пак и малко морал да има в цялата тази работа.

Но пък и трябва хората да бъдат убедени, че шофьорите в НСО не са се самозабравили. Това битува сред шофьорите на улицата.

Всяка сутрин се правят инструктажи на шофьорите, които излизат да изпълняват служебните си задължения, води се целогодишен учебен процес, в който се набляга точно на тези неща - да бъдат толерантни, да бъдат професионалисти в изпълнението на служебните си задължения, като не създават предпоставки за пътно-транспортни произшествия.

Доколко и как разписаните правила за носене и употреба на оръжие детайлно в закона превишават според някои правомощията на службата?

С нищо не превишаваме правата си в този закон. Ние регламентираме досегашната ни дейност. Горските инспектори имат право да отвеждат принудително нарушителите, да използват физическа сила и помощни средства.

Нещо, което пише, че може да правите и вие в този проектозакон.

Но нямаме право да отвеждаме.

Само ги задържате временно.

Да и ние сме записали, че можем да използваме физическа сила при абсолютна необходимост.

Като говорихме за оръжие и възможностите за използване, само преди дни станахме свидетели на случай, в който човек нападна с оръжие автомобила на министър Цветанов. Даже вече започна да се коментира доколко НСО може и трябва да реагира на такива ситуации. Срещу него дори не беше използвано оръжие. Не е ли даже проблем това, защото никой не знае това газов пистолет ли е?

Това е един много хубав пример за това как работят нашите колеги в екстремална обстановка, защото това е екстремална обстановка и да ви кажа, че тук пише, че имаме функции по задържане. Тези функции не са по смисъла на закона за полицията, а е задържане до идването на полицията. Както беше случаят преди дни - колегата остана на място, задържа лицето до идването на колегите от полицията.

Не реагираха ли много меко охранителите в този случай според Вас?

Искам да им благодаря на колегите, че са действали професионално, отговорно към самата ситуация и не са създали нещо, което сега щеше да бъде на всички страници във всички вестници и телевизии, а именно да се стреля по този човек. Ако е била ситуацията другаде, в друга държава, много добре знаете за кои държави става въпрос, какъв е щял да бъде изходът за този господин. Така че благодаря на колегите, че са действали така професионално.

Успява ли този закон да уреди бъдещето на един охранител, държавен гард. Вие не можете дълго да изпълнявате своите служебни задължения на терен. И нямаше особени опции тези хора да имат ангажимент след определена възраст. Доколко и как в закона има създадена такава възможност?

Има един залегнал текст за служители, които наближават края на своята кариера, които са натрупали достатъчно опит, знания и умения, да бъдат назначени като охранители към мисии с висока степен на застрашеност или мисии с висок интензитет на посещаемост. Надявам се може би ще претърпи някои корекции, но искрено се надявам да се реши този проблем да бъдат тези хора в края на кариерата си още по-полезни и на службата, и на държавата.

Кризата. Как си справяте с финансите си, с наличния ресурс. Подозирам, че не липсва интерес на млади, професионално подготвени хора да работят в службата.

Последните години службата доста се подмлади, доста млади хора имат желание да бъдат служители на НСО. Надявам се, че този процес ще продължи.

Реши ли се въпросът, с полигона, който трябваше да тренират?

Чакаме, може би до края на годината да вземеме полигона, който се намира в Доброславци. Той е една много добра база, в която ние може много професионално да си подготвяме и служителите, които се занимават с охраната и колегите, които се занимават с автотранспорта.

Ще имате средства да го поемете и държавата ще помогне?

Ще имаме база, а това не е никак малко. Средствата ще бъдат минимални, но пък за сметка на това ще имаме нещо, на което може да надграждаме, няма да започваме от нулата. И живот и здраве, дай боже, да си направим една много модерна база за подготовка.

Как стои въпросът с автопарка?

Всеки човек иска да има нова кола, но въпросът е дали имаш средства да си купиш нова кола. Така че ние се съобразяваме в момента с финансовата ситуация в страната. Имаме действително автомобили, които са с доста голям пробег, опитваме се да ги поддържаме да са в едно доста добро техническо състояние и се надяваме да получим субсидии да купим и нови автомобили. Тази година вече е към края си, надявам се догодина...

Какъв процент от автопарка трябва да се подмени или е в критично състояние вече като години, пробег. При вас има критерии.

Критерии има. Повече от 40 на сто от автомобилите са много над този критичен минимум. Другите са около, има и под. Но над 40 на сто са над критичния минимум.

След атентата на летище Бургас НСО нещо променя ли в реда, по който охранява, превозва, изобщо гарантира сигурността на най-важните хора в държавата?

Абсолютно нищо не променяме - нито средствата, нито методите, с които ние си извършваме служебните задължения. Така че за нас този акт е част от ежедневната ни работа и ние във всеки един момент работим така, че да бъдем максимално мобилизирани, максимално работещи на най-високата степен на готовност за реакция при всякаква такива ситуация.

Колко са родните политици, които заради заплахи все още се налага да бъдат пазени?

Шест.

Продължават да бъдат същите лица*?

Да. Нови лица няма.


*С лична охрана по степен на застрашеност са Ахмед Доган, Румен Петков, Сергей Станишев, Георги Първанов, Яне Янев и вицепремиерът Цветан Цветанов. Те се охраняват до отпадане на заплахите - бел. авт.