Евгения Харитонова: Процедурата по отнемане на лиценз на ЕРП не е лесна, дори е опасна
Евгения Харитонова: Процедурата по отнемане на лиценз на ЕРП не е лесна, дори е опасна / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

На 8 май ще бъдат готови докладите на комисиите, които проверяват инвестиционната дейност на ЕРП-тата и на база данните от тези проверки ДКЕВР ще направи преценка доколко основателни са исканията на тези дружества за повишаване на цените на електроенергията. Това съобщи в интервю за Дарик председателят на комисията Евгения Харитонова. След това енергийният регулатор ще направи проверки в НЕК и ЕСО, както и на останалите енергийни предприятия.

По повод очакванията за възможен скок в цената на тока от 1 юли шефката на ДКЕВР коментира, че иска да бъда реалист - „в никакъв случай да няма увеличение или ако има, увеличението да бъде незначително". Като подчерта, че целта на комисията е да балансира интересите на дружествата и на потребителите, като било в общ интерес да не се допусне фалит на енергийните дружества.

Евгения Харитонова отхвърли твърденията, че за да се стабилизира НЕК финансово, цените трябва „да хвръкнат" нагоре. НЕК е в недобро състояние заради други проекти, които не са свързани с регулираната му цена, обясни тя.

Преди да поговорим за работата на комисията по най-чувствителната тема - тази за цената на тока, какво става с цената на водата в София. Вчера стана ясно, че „Софийска вода" изтеглят предложението си за ръст на цената с 14 процента. Оттук нататък вие можете ли да продължите процедурата или може да се наложи започване отначало, защото според вашите изчисления тази цена трябва да падне?

На практика процедурата, която е започнала на основание подадено заявление от Софийска вода, трябва да приключи с решение на комисията, че прекратява тяхното заявление. Но впоследствие на основание нашите сметки и на основание резултатите, които ще ни представи комисията, която проверява „Софийска вода", ще видим.

Ще видим. Всъщност кога има шанс да научим новината, че е възможно да се одобри това ваше предложение за намаляване на цената на водата с 4 процента?

През втората половина на май.

След вота.

То не е във връзка със вота.

А с чисто процедурни срокове.

Да, точно това. Защото първо трябва да прекратим тази процедура. Тук все пак правете сметка, че идват едни празници шест дни и има технологично време, което комисията трябва да спази.

Има ли и други ВиК дружества, които са поискали увеличение и може би и там тече проверка?

Има поискали увеличения. Това, което направи „Софийска вода", ни изненада много, за първи път ни се случва такова нещо и да ви призная комисията се опасява това да не стане лавина - всеки, на когото не е одобрено поисканото увеличение или на практика отиваме на намаление, да си изтегли искането. И заради това аз вчера го казах на брифинга в комисията: комисията ще направи всичко съгласно закона, защото не искаме утре-вдругиден решения на комисията да се атакуват в съда от съответните дружества и да падат в съда. Ние мислим, че трябва да си вършим работата както трябва. Това, което нашите експерти са направили и са направили тези разчети, показва някакво намаление на цената, така че ще видим в средата на май. Така че ще видим просто заради технологичното време. Но в никакъв случай, пак подчертавам, това не е свързано с изборните събития.

Вчера обаче беше коментирана и темата за умните и не толкова умни електромери. Все още се води дискусия доколко ще е ползата на потребителите от тях и кога можем да ги въведем. В действителност ли би се наложило при едно такова решение за генерално въвеждане, те да бъдат доплащани от потребителите?

Това, което вчера експертите на комисията представиха в доклада, стана интересно обществено обсъждане с приповдигнат тон, но аз подкрепям такива обществени обсъждания, защото това е общественото - всеки да си каже мнението, прав или не, всеки да го каже. Специално за умните електромери лично аз много харесвам тези нови технологии, които ще ни дадат възможност да си контролираме потреблението, да управляваме потреблението в дома, като казвам управляваме - да изключваш съответните уреди и дистанционно, в същото време да контролираш качеството на електрическата енергия, която влиза в съответния дом, което е много важно за мен. По този начин контролираш съответния доставчик на електрическа енергия и можеш да го санкционираш по някакъв начин в зависимост от договорите, които се сключват. Но всичко това струва пари.

И сега големият въпрос е кой ще плати тези пари.

Страхувам се, че все пак една част ще влязат в цената на електрическата енергия в бъдеще. Има европейска директива, която казва, че до 2020 година 80 процента от битовите електромери трябва да бъдат умни електромери.

Които се отчитат от дистанция.

Тази директива е хубава, но е факт, че в самата директива се дава възможност за удължаване на срока за въвеждане на тези умни електромери и това важи не само за България, а и за цяла Европа, за всички страни членки. Има един момент на опасение по какъв начин тази информационна технология ще се отрази върху цената за бита.

В крайна сметка те не са собственост на клиентите.

Те са на съответните доставчици.

Но ще бъдат платени чрез цената на тока.

Да. Това е. И сега това, което трябва да се направи и комисията го записа, е, че трябва съответните разпределителни дружества да си търсят финансиране по европейски програми, друго финансиране, за да може основната част от разходите по тези умни мрежи, вече ще казвам умни мрежи, да са финансирани по друг начин, а не от цената на тока, която плащат хората.

Не да си ги включват в инвестиционните разходи.

И това, което трябва да направят хората, е да изплащат, а не да плащат. Защо казвам „изплащат"? Съответните дружества да си теглят кредити, да си търсят пари и вече впоследствие да се изплащат, а не още в началото да се иска една голяма инвестиция, която хората стресово ще трябва да...

По никакъв начин няма да им е по джоба като сметки.

Да, точно така. Въпреки че аз се надявам, че след пет години вече нещата ще бъдат различни.

Значи мислим в посока на перспектива от три-четири-пет години - така ли да разбирам - е реалистично да имаме умни системи?

В момента има умни електромери, но не в пълната си функция. Вчера ЕВН казаха, че имат 58 000, „Енерго про" казаха за някъде от порядъка на 45 000, в ЧЕЗ са най-малко - над 20 000.

Това е по-скоро пилотно, по-скоро пробно, за да се види как работи системата.

Да. И другото, което е, категорично мисля, че не трябва да се разрешава да влиза една фирма във всички разпределителни предприятия. Защото докато досегашните разпределения са естествени монополи, да създаваме по този начин един друг изкуствен монопол, мисля, че е недопустимо и не бива да се допуска.

Дано пък и български фирми, които работят със софтуер, се включат в това като разработка, защото ми се струва, че има ниша, в която и родните фирми могат да се наместят.

Определено. Ние имаме достатъчно добри специалисти в информационните технологии, които при това се изявяват и в други развити страни, така че просто трябва този капацитет да се използва тук в България.

Поне тези средства да не изнасяме. И сега към важната и болна тема за българите - цената на тока. В какви рамки са възможностите на комисията да запази цената на тока или ако се допусне увеличение, то наистина да бъде, хайде да кажем, минимално с цялата условност на минималното?

Това, което комисията в момента прави и да си призная чакам с нетърпение да дойдат, понеже с моя заповед бяха определени комисии, проверяващи електроразпределенията в тяхната инвестиционна дейност. Това нееднократно съм го казвала - искам това да се провери дали тези инвестиции, които са им били признати, са усвоени и дали наистина са усвоени както трябва, защото може да бъдат усвоени на базата на някакви търгове, направени при едни условия, но аз искам да знам как в момента стоят нещата в разпределенията: получили са някакви пари, по най-подходящ начин са ги похарчили и дали с това са осигурили наистина една по-надеждна мрежа за потребителите в България. Защото това съм го повтаряла и няма да ми омръзне да повтарям: когато са дошли в България, тези компании са дошли с някакъв опит в техните страни, добър опит, добри европейски практики, по същия начин тези компании трябва да работят и в България. Да не се опитват...

... да минат метър.


...да минат метър.

С инвестициите.

То не само с инвестициите, но това е едно от нещата.

Добре, ако се окаже чисто хипотетично, добре, голям процент от тези разходи са били вложени и така са смислени според инвестиционната им програма, обаче всъщност всички дружества искат увеличение от вас, а реално се иска и вдигане на цената на въглищата. Тоест всичко странично, ако бъде сумирано и дори сведено до минимум, какво да очакваме?

Колегите направиха предварителни разчети, защото наистина цената на въглищата в Мини „Марица Изток", казвам специално тях, защото те са държавните мини у нас и тяхната цена са определя със заповед на министъра на икономиката, енергетиката и туризма, това не го регулираме ние, направих едни приблизителни разчети, че пет процента увеличение на цената на въглищата в Мини „Марица Изток" се отразяват като 0,7 на сто върху цената на тока общо, като средно. Това обаче предполага, че и въглищата от мините в Бобовдолския басейн също ще се повишат и те по някакъв начин също ще бъдат отразени...

И ще качат незначително малко или повече цената?

Не, надявам се, че незначително, защото те захранват само ТЕЦ „Бобов дол" и „Топлофикация Перник". Така че ето, само едно незначително увеличение в сектора въглища, което е и необходимо, оказва се, качва цената на електроенергията.

НЕК и ЕСО май поискаха пък почти тройно поскъпване на зелената добавка.

Там не е ЕСО, там е НЕК, но НЕК формира тази добавка от разходите, които и разпределенията...

...си пишат.

Тя включва и зелената енергия, която се изкупува от крайните снабдители, и от НЕК като обществен доставчик и в тези 30 процента то не е само НЕК, това е цялата зелена енергия съгласно компенсаторния механизъм, формирането на зелената добавка, тя отива към НЕК и НЕК след това трябва да ги раздаде парите на разпределителните дружества, крайните снабдители, които са част от електроразпределенията. Така че тези 30 лева, които те са поискали, е общо за цялата зелена енергия, която се произвежда на територията на България.

Това как би се отразило, ако бъде уважено?

Ами правете сметка, че сега е 11 лева, а 30 лева е близо три пъти. Понеже всички ме питат какви са заявленията и затова комисията реши да качи заявленията на всички дружества, защото енергийно дружество не е само разпределението, НЕК и ЕСО, енергийни дружества са всички централи, били те ТЕЦ, АЕЦ, ВЕЦ.

Греша ли, че почти всички поискаха движение нагоре?

За съжаление, не грешите. Много бих искала да бъде обратното, но това е.

Ще стои ли пред вас като аргумент при вземане на решението за цените след 1 юли финансовото състояние на НЕК? Всички говорят: ами трябва да се избира - или цената да хвърчи нагоре, или може да фалираме НЕК.

Не искам да говорим за фалит на НЕК и ще кажа защо не искам да говорим за това. Конкретно в закона за енергетиката изрично е казано, че за да фалира дружество, което е свързано с преноса и разпределението на електроенергия и газ, трябва специален закон за фалит на такива дружества. Такова нещо в България няма. Следващият момент е какво става, ако НЕК фалира. НЕК изкупува от централите и доставя електрическата енергия на крайните снабдители. Тоест тя е едно междинно звено и изведнъж изчезва в цялата тази история....

Хаос е мека дума.

Да, това означава банкрут на държавата. Не искам да бъда лош пророк, като казвам това нещо. Просто се изисква, ако НЕК фалира, една такава структурна промяна в енергетиката, която изобщо не можем да си представим.

Очевидно е, че това не трябва да бъде допускано.

Това няма да бъде допуснато, поне доколкото е в комисията. Но другото пък също не е вярно, като се говори, че трябва да хвръкнат цените, за да можем да стабилизираме НЕК. Това също не е вярно, защото НЕК е в недобро състояние заради други проекти, които обаче не са свързани с регулираната му цена. А ние регулираме цената. Това е задължението на комисията и тези проблеми на НЕК не са свързани с регулираната му цена. Свързани са, освен с небезизвестния проект „Белене" примерно, има проблеми, но то не е от цената, а от това, което се случи с намаляването на потреблението от началото на годината, което стана страшно. В същото време има тези дългосрочни договори, по които НЕК е задължена да изкупува. Има Закона за ВЕИ, където НЕК е задължена, както и ЕРП-тата, но както ви казах, на практика НЕК събира парите и трябва да ги раздаде на ЕРП-тата.

Хората имат усещането, че исканото или поне част от исканото повишаване на цената на тока цели тъкмо това - те да платят за стабилизирането на НЕК. И негодуват срещу това, че ако НЕК не е управлявана добре през годините, ако халът му е резултат на лоши управленски, политически и всякакви други решения, сключване на договори и проекти, не хората със сметките си трябва да го платят.

Аз точно заради това казвам, че това не е свързано с регулираната цена. Така че регулираната цена на НЕК единственото, което може да повлияе, е, че от 1 юли от регулираната цена излизат всички предприятия, които са присъединени на средно напрежение.

Това са производствени предприятия.

Те са производствени предприятия, те излизат на пазара, няма да бъдат снабдявани от крайните снабдители към съответните разпределения.

Ще си търсят търговци.

Ще си търсят търговци.

А това ще доведе ли до някакъв трус?

Това намалява всъщност регулираната квота, защото към регулираната цена спадат битовите потребители и малки магазинчета, които са присъединени към ниско напрежение.

По отношение на цената на тока какво може да бъде решено в рамките на разумното? Хората си задават въпроса за пазарната логика.

Първо, искам да подчертая, че е много важно на хората да бъдат осигурени достойни заплати, защото комисията определя цените на тока. Всички казваме да, ние сме на второ или трето място по най-евтин ток, обаче по заплащане по средна заплата, по доход на населението сме не последни, ами и след последните последни.

Никой в Европа не плаща една заплата или една пенсия за ток.

Точно така. Аз винаги казвам за въпроса за пенсиите, защото младите хора могат и да намерят какво да работят, но пенсионерите не могат да си платят издръжката, лекарствата, а пък вече след това става въпрос за храната, която реално не могат да си я позволят. Затова целта на комисията е балансирането на интересите на дружествата и потребителите, като определено в наш общ интерес е да не позволим да фалират енергийните дружества, защото това ни осигурява тока, парното, газа, не можем да позволим да има кроссубсидиране, за да се поддържа ниска цената на парното, а да хвърчи цената на електрическата енергия, защото съгласно закона НЕК е задължена да изкупува електрическата енергия от топлофикациите и заводските централи и това нещо автоматически вдига микса, който НЕК прави заедно със собствените си ВЕЦ-ове. Той има един път задължението да изкупува по дългосрочните договори, хайде, все се надявам, че там ще има предоговоряне, има задължения да изкупува зелената енергия, която, както преди малко говорихме, е голямо количество, има задължение да купува кафявата енергия и изведнъж този товар, който е на ниско напрежение, се покрива от тези задължителни изкупувания на НЕК, а в същото време ние искаме да влезе вътре евтината енергия на АЕЦ „Козлодуй", искаме вътре да влезе евтината енергия на ТЕЦ „Марица Изток 2". Защото всички хора недоволстват от цената на електроенергията, обаче в същото време миньорите казват „Ние искаме по-висока цена, защото ние работим при такива условия, на нас ни трябва за инвестиции и така нататък". И какво се получава? В един момент се сблъскват искания....

Искания и интереси на различни групи. Вие сте комисия, която работи в рамките на законите, прилага и балансира цените и преглежда разходи, приходи и всичко онова, което трябва да бъде регулирано по закон, но всъщност цената на тока е едно много основно политическо решение в тази държава. Колкото и всеки да се кълне в независимостта на органа, винаги до момента поне практиката показва, че властта или се опитва да удържа цените, което после избива нанякъде с по-бързо вдигане и по-голям процент на цените след избори. Тоест сега, макар и след вота на вас ви предстои едно много тежко решение, което по своя характер е политическо.

Да, съгласна съм, че решението е много тежко и заради това се проверяват наистина всички разходи на енергийните дружества, за да видим за какво става въпрос, какво искат и какво може да им се даде.

Има ли в действителност толкова закъсали и пред фалит енергийни дружества във веригата, като тук правим уговорката, че не става дума за ЕРП-та, а за дружества изобщо в енергийната ни система, които в действителност вече с червена светлина трябва да се има предвид като фактор, когато трябва да се решава?

Надявам се, че няма такива дружества, независимо че голяма част от тях заявяват, че са едва ли не пред фалит. Мисля си, че няма реално. Въпросът за разделянето на НЕК и ЕСО, тъй като НЕК има и други заеми във връзка с проектите, които са, но както ви казах, те не се отразяват на регулираната цена. Това са си паричните потоци на НЕК.

Докъде стигнахте в проверките в различните ЕРП-та?

След това ще направим проверки и на НЕК и ЕСО и на различните централи, даже вчера съгласувахме списък на обектите, на енергийните предприятия. На 8 май трябва да ми представят докладите на проверяващите групи.

На 8 май ще стане ясно колко и какви нарушения има, в ЧЕЗ ли са както засега сочат сигналите или има и в другите две ЕРП-та?

Според мен има във всички ЕРП-та. Аз не знам защо започнаха нещата в ЧЕЗ. Бих искала някой да ми ги обясни защо точно в ЧЕЗ, защото то има и в другите ЕРП-та.

Аналогични нарушения.

Сигурно са по-малко, но като четох докладите на агенцията за държавна финансова инспекция, и в другите има аналогични нарушения, така че ще видим.

Какво ще стане с лиценза на ЧЕЗ? Доколко е аргумент онова, което при бъдещото решение... През юни ли ще имаме окончателно решение за лиценза на ЧЕЗ, май така бяхте посочи - да чакаме не по-рано от средата на юни.

Да. Това, което искам да ви кажа, е, че тази процедура не е толкова лесна, както на много хора им се струва. Тя е дори и опасна процедура, в смисъл че при неправилно решение, в смисъл в нарушение на някои запетаики на закона, това ще доведе до големи неустойки за българската държава.

Освен това е и политически въпрос в рамките на Евросъюза.

Разбира се, това също е неприятна история. Но какво искам да ви кажа: законът разпорежда, решаваме хипотетично, че се отнема лицензията на дадено дружество, назначава се особен търговски управител. Към днешна дата никой не знае какво се крие в това нещо, защото много хора мислят, че това са синдиците. Но това не е синдик. Той реално няма никакви права, в същото време собствеността остава на енергийното дружество. Нарочно не споменавам ЧЕЗ, защото това е законът. Остава собствеността на енергийното дружество. Е, сега хайде да ми обясните с електрозахранването на София при отнемане на лиценза на „ЧЕЗ Разпределение" какво точно става? Този особен управител трябва да управлява нещо, което не е негово и на него са му много ограничени правата в това отношение.

Тоест това е въпрос и на национална сигурност.

Това е определено и аз затова казах и на откритото заседание, че ние ще поискаме становището и на съответните институции - Министерство на отбраната, МВР, ДАНС, Столична община, областни управители на цяла Западна България. Никой не може да си позволи да застраши захранването на Западна България.

Добре, а какъв е вариантът, ако не бъде отнет?

Следващият момент: започва една друга процедура... Ние имаме издадени някакви наказателни постановления, които се обжалват в съда. Докато няма окончателно произнасяне на съда, не можеш да отнемеш лицензията. А като знаем практиката какво показва в България.

С изчакването на финалните решения.

Между другото в тази връзка ни казаха, че едно решение на комисията е обжалвано през юли 2009 година, окончателното произнасяне е през октомври миналата година. Това са три години.

Всичко това трябва да се има предвид.

Всичко това трябва да се има предвид и не можем да си позволим някакви рискове, които да заплашат захранването на Западна България. Но другото, което искам да кажа: след като те имат нарушения, комисията ги глобява, издава наказателни постановления, да бъдат така добри да си ги плащат. Това е практиката, която аз мисля, че можем да вкараме това, което казах - европейски практики и в България. Има малки нарушения, които като ги чуеш, просто ще се засмееш нали, обаче като са сто...

Докъде се простира оптимизмът ви за сметките след 1 юли? По-голям оптимист ли сте в хода на това, което виждате?

Аз искам да бъде реалист, в никакъв случай да няма увеличение, или ако има, то да бъде незначително във връзка с тези разходи, които трябва да се понесат във връзка с някои други обстоятелства.