Чакъров: Трябват ни сериозни аргументи да защитим интересите на страната
Чакъров: Трябват ни сериозни аргументи да защитим интересите на страната / netinfo

Мрачна картина чертае бизнесът ни, ако не получим по-високи парникови квоти. Какво може да направи страната ни в тази ситуация? За отговор потърсихме на околната среда и водите Джевдет Чакъров:

Да кажем простичко, днес анонсирахте няколко мерки след тази сериозна среща с бизнеса, хората на индустрията, работодателите. Начертахте стъпки като поредица от ходове, които вие лично предприемате - среща с европосланици, ще имате визита и в Брюксел. Това ли е, това ли е възможното в момента, което можем да направим като ход?

Това е възможното и необходимото и това, което бих искал да кажа, е, че да, аз инициирах веднага, така, да проведем необходимата дискусия, но веднага, имайки информация за решението на Европейската комисия от 26 октомври, веднага бяха направени консултации с министър-председателя и с вицепремиера, с министъра на външните работи и с министъра на икономиката и енергетиката. Аз веднага изразих нашата категорична позиция, че това е едно решение, което сериозно ощетява нашата страна и държавата ни, и днес само доуточнихме стъпките и следващите действия и мерки, които трябва да предприемем ние като страна. Аз благодаря за изключително активната конструктивна позиция на бизнеса. Всички осъзнаваме какво означава едно такова решение за нашата страна и отново потвърждавам решимостта на екипа на Министерството на околната среда и водите, моята решимост и на правителството да направим необходимото съвместно с бизнеса и с всички представители, които и вие посочихте, да реализираме следващи стъпки така, че да защитим интересите на страната. Те трябва да бъдат защитени, защото това би имало наистина много сериозно неблагоприятно въздействие върху страната и последици.

Преди да поговорим за шансовете изобщо да получим по-високи парникови квоти извън рамките на съдебната процедура, ми се иска да кажете, българинът не е много запознат като цяло с тази проблематика, която обаче е твърде важна. Кажете по ваши данни, по онова, което вие като представител на изпълнителната власт сте получили до момента като знак, защо се получи това намаление при нас, драстично орязване на квотите... Защо Европа не ни разбра? Ние ли не представихме както трябва нашата позиция, исканите от нас количества или там нещо не разпределиха правилно тези квоти?

Аз ще се въздържа от коментари и от квалификации относно решението на Европейската комисия. Вече ви казах, че то не е най-доброто за нашата страна определено. А що се отнася до това, което е свършено от нас като министерство, като представителство не само на министерството. Националните планове за разпределение на квотите за емисии на парникови газове са изготвени от междуведомствена работна група с представители от доста министерства. Визирам Министерството на икономиката и енергетиката, на Министерския съвет и представители на бизнеса. То е на базата на критерии и методики такива, каквито са еднакви за всички страни, членки на Европейския съюз. Друг е въпросът, че много страни посочват, а в това число и ние, недостатъците на използвания модел от всички страни - членки на Европейския съюз, който не отчита специфичните особености на отделните страни. Има и други пунктове, по които ние определено ще можем да възразим. Но по-важното е, че ние сме представили нашите аргументи на базата на прогнозите, които има като тенденции в нашата икономика, в отделните сектори. Ние сме ги взели в съображение. Естественоте могат да бъдат актуализирани. Аз считам, че коректно, обективно, принципно, експертно професионално е извършена работата от наша страна. Представена е пред Европейската комисия. Има какво да се каже в това отношение, но едва ли сега е моментът да се впускаме в подробности. По-важното е, че ние трябва да бъдем, така, с много ясни, много силни аргументи. Аргументите, които сме представили, смятаме да ги разширим, да ги задълбочим. Още утре ще заседава междуведомствената работна група с представители от Министерството на околната среда и водите, с представители от Министерството на икономиката и енергетиката, от Министерския съвет. Аз поканих специално представители да има на Българската стопанска камара, на КРИБ, на всички браншови организации и асоциации, така че да има виждане и да се чуят различни мнения и становища, задълбочени анализи, които да представим. Много е важно да се посочи обаче, че нашата страна е затворила Трети и Четвърти блок на АЕЦ "Козлодуй" и затваряйки ги, изпълнява по този начин ангажиментите си. След това тенденциите, които са в икономиката за много сериозен ръст, растеж, са важни, които трябва да бъдат отчетени. Едва ли е за подминаване фактът, че енергетиката като важен, основополагащ, нали, компонент при формирането на цените като енергоемкост и т.н. има своите отражения при формирането на цените. Има ли редукция на квотите за емисии на парникови газове неминуемо ще има ръст в цените на електроенергията. Това ще доведе до увеличение на цените на продуктите. Това ще потисне във всички случаи. . . Не визирам и другите сектори, които също ще имат своите негативни последици. Вие чухте днес позициите на представителите на асоциацията на...

Да, силни аргументи на бизнеса, министър Чакъров.

По този начин това ще повлияе определено неблагоприятно върху индустрията, върху ръста на икономиката и естествено, че ще доведе до повишение на цените, нещо, от което страната ни на този етап категорично не бива бъде поставяна в една такава ситуация. Напротив, ние имаме потребност от. . . икономическият ръст да бъде с тези устойчиви темпове. Да има растеж сериозен на заплатите, за да имаме адекватна социална политика във всичките й измерения, в здравеопазване, образование и т.н.

Чуха слушателите, че сте готов със сериозни аргументи да опонирате на това решение на Брюксел, но е много важно да кажем има ли прецедент с друга страна, която да е поискала...

Да има.

...и да е получила такова увеличение на квотите извън съдебната процедура? Имаме ли шансове изобщо на това политическо ниво да работим сега, все още?

Да, определено има. Ще посоча за пример Германия, която на фаза преговори, доуточнения, е постигнала рамката, която удовлетворява тяхната страна. Полша не е постигнала резултат, а е в съдебна процедура. Чехия е в съдебна процедура. Аз също искрено се надявам да постигнем желания от нас резултат и параметри, така че още на фазата на консултации, на представяне на допълнителни аргументи да постигнем необходимото за нашата страна, желаното от нас, така че на този етап да решим този много сериозен и важен казус за страната ни.

Попитах ви така, защото и днес, между другото, може би съвсем броени часове след брифинга, който дадохте, след вашата среща с българския бизнес и естествено, разпространяването на новините от световните агенции, новините, които България изпраща, че смята да оспорва, т.е. да иска повишаване на парниковите емисии, веднага говорителят на Ставрос Димас напомня, че решението на Еврокомисията за квотите на страната ни не подлежи на промяна и няма случай, при който Европейската комисия да е променила своето решение по някои от националните планове за този допустим обем вредни емисии. Та в този смисъл дали това е едно напомняне, разбира се, политиката е изкуство на възможностите и на възможното, но дали това е знак все пак, че не трябва да сме големи оптимисти за решение извън съда?

Ако има оптимизъм, той трябва да е реален оптимизъм. Трябва да се подготвим с много сериозни аргументи да защитим интересите на страната. Аз в това отношение съм по-скоро оптимист, посочвам - реален оптимист. За другото бих искал да посоча допълнително, че страната ни изключително стриктно изпълнява всички поети ангажименти и работи за изпълнение на критериите, произтичащи и от Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата, и всички клаузи, произтичащи от Протокола от Киото. Ние ще работим да защитим интересите на страната ни. Определено е видно, че някои от страните имат по-малка редукция, други от страните имат по-сериозна редукция на квотите за емисии на парникови газове. Виждате каква е позицията на представителите на бизнеса, и то от редица европейски страни. Нали, всички знаем, че те имат опит, не само в инвестиции в нашата страна, те инвестират и в други страни. Така че и те до голяма степен са учудени от решението на Европейската комисия и...

Има ли някакъв срок, в който трябва да успеем да ги убедим?

...ние ще се обърнем към всички посланици да проведем една среща, на която... страни - членки на ЕС, пред тях ще представим нашите аргументи. И с г-н Майкъл Хъмфрис, представителя на Европейската комисия, ще поведем среща, на която да представим нашите аргументи.

Имаме ли някакъв срок, в който можем и трябва да реагираме, след който вече очевидно нещата вървят на... Защото решението влиза в сила от началото на 2008 г. и оттам насетне в действителност, ако не можем ние да го оспорим извън съда, би трябвало вече да преминем и към тази, макар и по-тежка процедура.

Не, не бива да чакаме последните срокове. Напротив, ние работим още от първият ден, от 26 октомври насам, екипът на министерството, заедно с екипите на, държа да бъда коректен, с екипите на Министерството на икономиката и енергетиката, с представителите на Министерския съвет, така че да представим разширено и задълбочено нашите аргументи, с които да защитим интересите на България. И трябва да ги защитим, защото иначе това ще бъде наистина с много сериозно последици за индустрията и ръста на икономиката в нашата страна.

Направо пагубно звучаха прогнозите на хората в бизнеса. Не мога обаче на финала на нашия иначе кратък разговор по тази важна тема, надявам се да имаме и добри поводи да го продължим този разговор и тук, в студиото, да не ви попитам и по казуса столичен боклук, изобщо казуса с решението на въпроса за отпадъците. Знаем, че и от Брюксел ни дадоха знак, имаме срокове, в които да отговорим какво предприемаме. Ако не се лъжа, столичната община пое ангажимент да изготви план за действие за намиране на някакво временно решение на проблема до 5 декември. Изобщо вие като брънка в, така, цялата система, верига от институции, която се опитва да решава този казус, с какво в момента подпомагате решението на този проблем.

Да, преди да отговоря... да кажа на всички наши съграждани каква е нашата позиция, това, което сме реализирали по отношение... като действие по отношение на решението на казуса, на проблема с боклука на София. Бих искал да довърша, да кажа, че след техническите срещи, които ще има на 22 ноември в Брюксел на експертно ниво, аз предвиждам и на политическо ниво да се срещнем с еврокомисаря Ставрос Димас и всички компетентни органи във формат, който, нали, предполага от наша страна да има изцяло представителност и компетентност. Аз визирам и други министерства, визирам и представители на бизнеса, така че да представим нашите аргументи. Ние ще работим наистина да бъдат защитени изцяло интересите на нашата страна такива, каквито аз считам, че трябва да бъдат окончателните решения и резултати. Що се отнася до проблема с боклуците на София, бих искал много коректно да посоча, че и правителството, и Министерството на околната среда и водите винаги сме съдействали и ще продължим да съдействаме за решаване на този казус. Ние продължаваме да работим. Работната група, която е между общината и Министерството на околната среда и водите, не е спирала своята работа и в предизборната кампания, знаете, имаха своите заседания, имаха своите срещи, така че ние ще окажем пълно съдействие да няма криза с отпадъците на София и да се намери най-правилното, най-адекватното решение. На този етап има няколко опции, които ще бъдат реализирани, но впоследствие трябва да има регионално депо, което да поема отпадъците на София, а впоследствие трайното решение включва и изграждането на инсталация за обезвреждане на отпадъците на София. В това отношение аз наистина още веднъж ясно и категорично казвам, че и Столична община, както и всички общини в нашата страна, има и ще продължи да има изцяло нашето съдействие.

Темата е безкрайна, съвсем на финала само, ако позволите, един кратък въпрос, разчитам и на бърз отговор. Във връзка с търсенето на това макар и временно засега решение дали е подновено онова искане. През април общината ви запита, Министерството на околната среда и водите, за вашето становище за повторно отваряне на сметището в Суходол. Има ли подновено такова искане, изобщо какво се случва по това питане? Дали има там движение?

Има, наистина има няколко варианта, които се обсъждат. Ще прецизираме и с представителите на Столична община и правителството, и Министерството на околната среда и водите и ще вземем възможно най-правилното решение за решаването на проблема на този етап. И ще продължим да работим по проблема той да бъде решен съобразно всички съвременни критерии и на базата на технология, подход, който подобава за една хубава столица, каквато е София.