Ахмед Юсеин: Никой няма право да нарушава етническия мир в страната
Ахмед Юсеин: Никой няма право да нарушава етническия мир в страната / netinfo

Ахмед Юсеин, заместник-председател на Парламентарната комисия по правата на човека и вероизповеданията, в "Денят" на "Дарик" радио.

"Ал Кайда" в България - пробива ли тя чрез българските мюсюлмани? Пряка връзка с Ахмед Юсеин от ДПС, който е заместник-председател на Парламентарната комисия по правата на човека и вероизповеданията. Поводът за разговора е акция на полицията, която съвместно с контраразузнаването, арестува престъпна група, призоваваща за джихад и промяна на държавното устройство на България чрез ислямистки сайтове. Сред арестуваните се оказа и бившият мюфтия на София Али Хайредин. От Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" съобщиха, че от интернет са свалени два сайта, които са били на български сървъри, проповядващи на български език уахабизъм - идеологията на съвременния тероризъм, която е и в основата на дейността на "Ал Кайда".

Вие в тези сайтове влизал ли сте някога?

Не.

А познавате ли Али Хайредин?

Познавам го, преди години беше районен мюфтия на София и беше член на висшия съвет там.

Как ви изглежда определение за него - тартор на ислямска групировка, тартор на "Ал Кайда" в България?

Вижте, аз знам отпреди, че той е привърженик малко на радикалния ислям, но чак дотолкова - да бъде на някакъв клон ръководител и лидер на "Ал Каида" в България, не ми се вярва и малко съм притеснен от разкритията, защото ние, мюсюлманите, повече от православните и всички други вероизповедания в нашата страна искаме на тази основа да няма никаква дейност в нашата страна. Но съм и притеснен от гръмките заглавия, видите ли, че той е бил човек на "Ал Каида" в България. След като се направят нужните разследвания за случая, след като има вече официално обвинение, след като се проведе и делото, а предполагам, че ще има дела, ще се установи дали той е бил човек на "Ал Каида", или не. Просто с тези гръмки заглавия притесняваме българската общественост, за което не заслужава обществеността да бъде по такъв...

Добре, вие със сигурност сте добър познавач на вашата религия. Уахабизмът трябва ли да бъде определян като идеология на терористите и може ли уахабизъм да си се изповядва в България и да си направим един сайт, тези, които са уахабисти?

Вижте, ние не даваме почва, макар че има техни привърженици, защото след годините на атеизъм в нашата страна и след отварянето на нашите граници относно религиозното възпитание на нашите подрастващи много от децата отидоха да учат в Турция, която се явява един, бих казал, филтър на този радикален ислям. Но отидоха и деца, които да учат в арабските страни. И имаме разбирателство, начело с ръководството на нашето вероизповедание, тези хора, които са учили в арабските страни, гледаме дали са учили в частни училища, или в държавни училища. Защото там има и частни училища, в арабските страни.

И в кои от училищата ги участ на уахабизъм - в частните или в държавните?

Частните училища не са под контрола на държавата и ние не можем да се доверим. Но този проблем, много пъти сме говорили с районните мюфтии, за което ние сме им благодарни, например за случая, който беше изтъкнат преди месец и в Благоевград, нали, за случая "Ахмадия", която беше клон на организация, която е регистрирана в Европа, в Лондон. И затова нашите районни мюфтии и имамите по места много са осторожни, даже работят съвместно с компетентните органи, които съблюдават реда и неразпространението на вражеска, така, пропаганда срещу други вероизповедания в нашата страна.

Добре...

Никой няма нито право - нито законово право, нито конституционно право, нито човешко право да нарушава нашия етнически мир в нашата страна.

Добре. Какво да се прави със завършили в арабски частни училища деца, които са учени на крайно прилагане на вашата религия исляма - уахабизъм?

Ами, аз мисля, че тези, които са завършили частните училища, не трябва да им се позволява да работят, да вършат религиозна дейност в нашата страна. Но ние трябва да имаме предвид и друго, че ние трябва да имаме добри отношения с арабските страни след този преход, след прекъсването на тези отношения, икономически, политически и т.н. ние трябва да съблюдаваме и тези отношения и затова процесът е много тънък, но ние не трябва да допуснем в нашата страна да има разпространение на такива организации, които насаждат омраза, религиозна омраза спрямо другите религиозни общности.

Още малко сега да изясните идеята си. Който е учил в чуждо, арабско частно училище да не може да става мюфтия или изобщо да проповядва религия. Това е вашата идея. Ама това частно училище може пък да не е уахабистко. Как ще се разделят?

Ние се тревожим от това, че има и такива деца, които са учили в частни училища, и се стараем тези, които са завършили такива училища, въобще да не вършат някаква религиозна дейност. И затова на тази основа те тръгнаха да правят някакви сдружения. Ако си спомняте, преди месец имаше някакво събиране във Велинград и има и някаква друга такава тенденция, бих казал и противоборство между исляма, който идва от Турция и исляма, който се мъчи да прониква от арабските страни в България. А сега има и още една голяма опасност, да има навлизане на исляма и от европейските страни, където има регистрирани такива организации, които са клонове на арабските, нали, организации. И в тази връзка въобще членовете на Европейския съюз може би трябва да имат някаква съвместна, бих казал, дейност относно разрешителния режим на тези организации, докъде трябва да стигне това, съблюдавайки, разбира се, и Европейската конвенция за защита правата на човека.

А кои са най-податливи от, да кажем, вашите избиратели в районите на Родопите на изкушението да правят децата си в арабски частни училища, в които се проповядва уахабизъм?

Предимно са от Смолянски окръг, така...

Може ли да се каже, че помаците са това или...

...и Пазарджишки окръг, и част от Благоевградски окръг.

Помаците или не може така да ги определите?

Ами, аз не мога да определя някои хора как са, каква етническа група са. Просто от този регион има деца и може би в тази връзка ние като Комисия по правата на човека ще поканим Дирекцията по вероизповедания. То имаме повод и за едно нещо там за Пловдив за дядо Николай, и...

Какво за дядо Николай?

...реакцията на доц. Желев и ще поискаме и ръководството на дирекцията да ни даде пълен отчет за картината, религиозната картина в Родопите.

А какво за дядо Николай ви е поводът?

Ами, не искам да се бъркам в друго вероизповедание, но, така, силно ме раздразни...

Е, вие сте депутат, а след това сте мюсюлманин.

...позицията на Желев. Защото той няма право да се меси в религиозните дела и избора на всякакво вероизповедание в нашата страна.

А, по този повод ще го викате. А имате ли информация за дарения от такива организации, които проповядват уахабизъм или други крайни идеи в исляма, да се насочват такива дарения включително и към официалните представители на мюсюлманското вероизповедание - Главното мюфтийство...

Значи, за нашето вероизповедание средствата, които идват, и даренията, които идват, идват по официален път и компетентните органи могат да проверят всяко дарение откъде е дошло и с каква цел и с каква умисъл е било направено. Но имайки предвид, че преди 10 години, да кажем, в тези региони безработицата даже и сега е много голяма, хората са много бедни, използват се пари от тези страни и по такъв начин се подлъгват момчета, които уж ги карат да учат в тези страни - в Кувейт, в Саудитска Арабия, в Йордания. Разбира се, тези страни, арабски страни, са дружески настроени към нас, но някои от тези деца попадат, както ви казах, в частни училища, от което ние се притесняваме много.

А имате ли информация в Парламентарната комисия по вероизповеданията за емисари от арабски държави, които да обикалят Родопите?

Не, този въпрос не е бил повдигнат в комисията.

А има ли такива?

Не сме го коментирали.

Има ли, които ходят из Родопите?

Моля?

Има ли от арабските страни емисари на такива, хайде, казахте вие, частни училища, които да обикалят Родопите?

Ами, вижте, ние искаме от районните ни мюфтии всяка дейност, която е от такъв характер, веднага да бъде докладвана на Главното мюфтийство и Главното мюфтийство респективно да докладва за тези действия, ако има такива, в Дирекцията по вероизповеданията. И това се направи...

И има ли такива доклади?

...със случая "Ахмадия".

Има ли други доклади? Колко са такива? Имате ли обобщени данни?

Не, не, не сме поискали, но сигурно ще поискаме. Имаше идея от Дирекцията по вероизповеданията да се отидат да се видят училищата, които са на такава основа, нали, на мюсюлманска основа. Отидохме в Устина, отидохме в Момчилград. Видяхме какви са програмите и как се води учебният процес. Но аз съм притеснен и от нещо друго. Сега, тази еуфория, която се надига в българското общество, видите ли - турците, това, грабят, обръчи и не знам какво, и сега, ако настроим българската общественост с такава енергия, даже и спрямо нас, вярващите в тази религия, грешката ще бъде огромна. Защото има населени места, където живеят малко мюсюлмани, и като имаме предвид и проявите, които бяха, бяхме свидетели на прояви, нападения на студентки във "Враждебна", просто нещата не са добре. Ние не трябва да бъдем нещо като пета колона на някои политически сили в парламента, които проповядват омраза против някои религиозни общности в страната ни.

Това е сериозно, което казвате. Но пък в рамките на шегата едва ли българите в София могат да бъдат настроени срещу вас конкретно в ден, в който вие пръв от депутатите внасяте в Народното събрание проектозакон за връщане на откраднатите пари от "Топлофикация - София" на абонатите. Той така ли ще се казва този закон?

Ами, да, такава ми беше идеята. Това, което...

Ама как ще стане връщането не се обясни.