Асен Василев
Асен Василев / БГНЕС
Възложени са без инвестиционни проекти, без надзор, без актове и протоколи, без гаранция за дейностите, обясни вицепремиерът
Прегледани са 34 рамкови договора от 2018-2020, със срок 60 месеца (5 години) общо на стойност 757 млн. и 560 хиляди лева, с предмет „Текущ ремонт и поддръжка“. Това заяви вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев относно доклада на Междуведомствената група между Министерството на финансите и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) относно договорите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ремонт на пътища.

Съгласно Наредбата на МРРБ, това означава съхраняване на най-горния пласт на асфалта, отстраняване на повреди, зимното почистване, разчистване след катастрофи и аварии. "Текущ ремонт и поддръжка" обаче не изисква надзор, не изисква актове и протоколи и не преминава през комисия за разрешаване за ползване, защото не минава за строителство. Другото е, че не се дава гаранция за извършеното строителство. По закон по ТРП могат да се възлагат само ремонтни дейности, а не строителни работи, поясни Василев.

Караджов: Кирил Петков и „Продължаваме лъжата“ следват съветите на Гьобелс

От 3 млрд. и 400 млн. лева - 1 млрд. е за текущ ремонт и поддръжка, 2 млрд. и 462 млн. са за прикрито строителство. Възложено е без инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи, без комисия, която да проверява качеството, това неявно строителство е без гаранция, коментира още финансовият министър. 

"Самото това възлагане е нарушение на Закона за обществени поръчки. При обща договорна стойност 758 млн. лева допустимото надвишаване на договорните стойности е до 50%, тоест до малко над милиард. Реално направените възлагания са за 3 млрд. и 400 млн. лева. 79% от допълнителните и извънредните задания са за инвестиционно проектиране, основен ремонт и реконструкция, които ЗУТ изискват оценка за съответствие, актове и протоколи, разрешения за строеж, приемане и разрешаването за ползването и гаранция, строителен надзор. 80% реално от направените възлагания нямат тези атрибути, а би следвало да ги имат", поясни министърът на финансите. 

Той обясни защо това е правено по този начин.

Ако 80% от възлаганията, 2 млрд. и половина, бяха изразходвани по правилен начин, това означава, че трябва се пусне обществена поръчка за всяко едно възлагане - тоест да се изготвят предварително строителни книжа, да минат надзор, одобрение, изготвяне на количествени сметки, да се направи строителство и след това за това строителство да се носи гаранция, а не да правим ремонт на ремонта на ремонта, защото гаранция няма, коментира още вицепремиерът.

Тези отсечки са незаконни строежи, по смисъла на Закона за устройство на територията (ЗУТ), което от финансова гледна точка е по-притеснително, защото е неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип - някои фирми са се възползвали неправомерно от други участници на пазара. Комисията е преценила, че това представлява неправомерно деяние и по смисъла на Наказателния кодекс.

Поискани са 2.5 млрд. лв. за незаконни строежи у нас

Пълният доклад за всяко едно възлагане отива както в Народното събрание, така и в прокуратурата, обясни той.

Асен Василев АПИ
БГНЕС

"Някои практики, които са, меко казани, скандални - дали сме проект, превантивен ремонт на път 3861 в границата на Смолянска област. Стойността на проекта е 45 млн. лева, проектирането е възложено на 5 ноември 2020 година,  а строителството е възложено на 28 август 2020 година. Явно някой е ползвал машина на времето, върнали сме се 3 месеца назад да възложим строителството. Има десетки такива случаи, 7 са в доклада", заяви Василев.

"Един превантивен ремонт на път 3667 - проектирането е възложено на 29 април, явно за един ден са се справили проектантите и на същия ден е възложено строителството", даде друг пример Асен Василев.

Ремонтно-възстановителните дейности на виадукта на АМ "Хемус" на 34 км - проектирането е възложено на 30 юни, около месец преди това е възложено строителство. Явно на някой машината на времето работи доста добре, коментира още вицепремиерът.

Той даде пример и за завишени цени в договорите - ремонт на пътя Кърджали - Асеновград. Прогнозната стойност на обществената поръчка е била 28 млн. лева, процедурата е прекратена поради липса на финансиране, след което през януари 2021 г. същото задание е възложено през "Текущ ремонт и поддръжка" на стойност 51 млн. лева, това е поръчката, в която има подмяната на водопровод с дължина 6 метра за 1 млн. лева, като няма ВиК част на проекта. И в анализите за количествената сметка пише 1 млн. за ВиК. Единствено ВиК се споменава в конструктивата част за ремонт на мост с дължина 5 метра и 60 сантиметра и чешмичката до нея, обясни Василев.

"Едни и същи ремонти в различни части на България се изпъляват за драматично различни средства. "Полски Тръмеш - Обединение" - ремонт на третокласен път за 831 хиляди на километър, в същия район, но с друг изпълнител - Шабла -Каварна - за 1 млн. и 325 хиляди. Най-евтиният ремонт е в Ловеч - 112 хиляди лева за ремонт на първокласен път на километър, а най-скъпият - в Ямбол за милион и 910 хиляди лева за един км първокласе път", даде за примери Василев и допълни, че разликите при второкласните пътища са още по-фрапантни - от 68 хиляди лева до  2 млн. лева на километър, третокласната мрежа - разлики до седем пъти.