Софийското метро стана на 10 години
Софийското метро стана на 10 години / netinfo

На един транспортен рожден ден, свързан с живота в София отделяме минути сега. Не става дума за годишнина от подкарването по софийските улици на първия Икарус или трамвай. Не става дума и за установяване на вълните по новия асфалт на Цариградско шосе. Става дума за метрото на столицата.

На днешния ден преди 10 години то започна да се движи и превозва граждани първо по участъка от бул. „Сливница" край „Люлин" през най-големия жилищен комплекс до бул. „Константин Величков", като налице бяха пет станции – „Сливница", „Люлин", „Западен парк", „Вардар" и „Константин Величков". В денят на София година по-късно, на 17 септември 1999 г влезе в действия станция „Опълченска", а на 31 октомври 2000 г и последната засега действаща метроспирка „Сердика". Десетата годишнина от реалния живот на столичното метро ще се отбележи с международна конференция днес, кръгла маса за проблемите на метрото и концерт за служителите на подземната железница довечера.

В края на януари 1998 г в столицата се провеждат Дни на Москва в София. В града ни е пристигнал кметът на руската столица Юрий Лужков. Използвайки този факт заедно със тогавашния управник на София Стефан Софиянски двамата пускат в експлоатация първите пет станции на метрото и са първите пътници, спомня си бившият софийски кмет.

Стефан Софиянски твърди, че в спомените си, свързани с подземната железница акцентира върху всекидневната работа за това и София да има метро и от разстояние на времето, на заложените при него срокове за дострояване на метротрасетата по готови проекти и осигурено финансиране не разбира защо има сериозно изоставане в строителството.

Директорът на „Метрополитен" инж. Стоян Братоев признава изоставането в строителството на метрото, но на принципа, че надеждата умира последна подчертава амбицията метрото да стигне до Младост през следващата година.

Макар към днешна дата софийското метро да върви само по половината от първия си участък – от „Обеля" до пл. „Св. Неделя", пътникопотокът е над 80 хиляди души дневно. И те са доволни от подземния транспорт…

Иначе генералната схема за развитие столичното метро предвижда три диаметъра с обща дължина 52 км, 47 метростанции, като в крайния етап на реализация да превозва над 1 млн. пътника дневно. В момента се строи участъкът от станция „Сердика" през Интерпред до „Младост" 1. Разработен е проект и за продължение на трасето към „Дружба" и новия терминал на летището. Вторият диаметър е с дестинация бул. „Черни връх" – пл. „Света Неделя" - Централна гара – пътен възел „Надежда". За него в момента има конкурс за изпълнител, казва Стоян Братоев и подчертава, че през пролетта се очаква да бъде сключен договор с изпълнител, а метроучастъка да е готов през 2011 г, тъй като е заложено условие за строеж от 45 месеца.

Че метрото е изключително удобен транспорт ви казвам от личен опит. Ще ви го кажат всички, които го ползват от западните райони към и от центъра на града. И другите части на София – на изток, север и юг от центъра ще усетят предимствата на подземната железница до няколко години. Към днешна дата обаче метрото стига само до пл. „Св. Неделя".

И все пак метрото на София е реалност и празнува днес 10-ти рожден ден.