Следователи взеха проби от асфалта на пътя, на който стана катастрофата, при която загина 12-годишната Сияна.
В памет на един ангел: „Сияна трябва да спре това безумие“ – протести и бурни реакции (ОБЗОР)
Разследващите взеха така наречената „ядка”, която да покаже дълбочината и качеството на положената настилка и дали е била компрометирана, предава NOVA. Степента на износване не е част от тази експертиза, посочиха от Националната следствена служба.
Паралелно с официалното разследване, такова и започнаха и от неправителствения сектор. Те са констатирали няколко нередности на отсечката между селата Радомирци и Телиш. По думите на Дияна Русинова от Европейския център за транспортни политики „това е път с много проблеми”. Сред тях са:
Странично изтласкване на асфалтовото покритие – на места са се образували коловози с дълбочина от почти 10 см, което е предпоставка за задържане на вода;
Пътни знаци на повече от 10 години;
Липса на светлоотразителна маркировка;
Наличие на затревени земни окопи и откоси, което пречи на отводняването на асфалта.
От Областното пътно управление бяха иззети множество документи, свързани със състоянието на пътя и предприетите действия за ремонта му. На мястото бяха сложени и знаци за ограничаване на скоростта.
Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики заяви, че последните 4 години реална поддръжка на пътищата на републиканската пътна инфраструктура няма.
От МВР са подали 13 000 сигнала за лоши пътища през 2024 г.
"Съгласно закона за пътищата, отговорност носи на първо място правителството, на второ място министърът на регионалното развитие, на трето място второстепенният бюджетен разпоредител - Агенция "Пътна инфраструктура". Не мога да кажа, да посоча едно лице конкретно, което е виновно, защото те за 4 години се смениха твърде много лица. Но е факт, че в тези 4 години, да не кажем 5, пътищата бяха изоставени без каквато и да била поддръжка. Най-лошото и вредно нещо, което правим е кърпенето на дупки. Защото неслучайно износващият слой на асфалта се нарича износващ и той се подменя на определено време. Не може да изкърпите дупка и да положите асфалт с много добро сцепление и там, където свършва кръпката да започва асфалт, който е на 10 или 15 години. Това е опасно", подчерта Диана Русинова по БНТ.
Тя е посетила опасния участък, на който загина 12-годишната Сияна, пометена от тир.
"Със сигурност мога да кажа, извън емоцията, че тази отсечка не е в добро експлоатационно състояние. Това е път, който не е виждал добра поддръжка от твърде дълго време."
В последните 5 години в тази отсечка е имало 34 катастрофи с ранени и загинали.
Припомняме, че преди дни екип от следователи от Национална следствена служба направи нов оглед на мястото на тежката катастрофа на пътя, при която загина Сияна. Иво Иванов, нач. на криминалния отдел в НСлС каза, че е бил извършен допълнителен оглед на местопроизшествието и следствен експеримент с ремаркето, участвало в пътнотранспортното произшествие“.
По думите на експерта проф. Станимир Карапетков това е едно сложно произшествие с много сложна динамика. „Извършихме много обстоен оглед на геометрията на пътя. Геометрията на пътя е особена – знаете, че им много произшествия тук, но въпросът е защо.Повечето от произшествията са с товарни автомобили с полуремаркета, подобни на този инцидент. Ние трябва да отговорим на този въпрос. Очевидно този път има особености, които ние трябва да покажем на разследващите, за да мога правилно да вземат съответните юридически дейности“, допълни той.
Трагедията стана на главния път Бяла-Ботевград в района на местността Хумата между влекач с прикачено полуремарке и лек автомобил. Според събраните до момента данни товарният автомобил на ляв завой е навлязъл в насрещната лента за движение и е ударил със задния си край странично лявата част на лекия автомобил. Причинена е смъртта на 12-годишно момиче, което е починало в линейка на път за болница в Плевен, а мъж на 57 г. е получил тежка черепно-мозъчна травма.