/ ThinkStock/Getty Images
Проект за джендър балансиран модел в училище чака одобрението на Научния съвет на Института за изследване на обществата и знанието към БАН. Проектът ще кандидатства за финансиране от 24 хиляди долара по програма на ЮНЕСКО. Той предвижда обучение на учители, които след това в работата си с децата да ги откъснат от стереотипните представи за мъжете и жените, обясни пред „Дарик” директорът на института проф. Румяна Стоилова. Тя допълни, че въпросът за половата идентичност като осъзнаване не е предмет на проекта.
 
Д-р Миладина Монова, един от авторите на проекта заяви, че ще дадат допълнителни разяснения, ако има по-голям политически натиск. От Министерство на образованието съобщиха за Дарик, че проектът не е съгласуван с тях и ако бъде одобрен за финансиране от ЮНЕСКО, няма да получи одобрение да се използва в образователната система у нас.

Общински шеф обяви: Джендър обучението няма място в училище
 
Проектът „Форум за джендър балансиран модел в училище” е изготвен от екип на Института за изследване на обществата и знанието съвместно с Института за етнология и фолклористика към БАН. За одобрение от Научния съвет е предложен на 30 юли, три дни след като Конституционният съд обяви, че Истанбулската конвенция противоречи на основния ни закон, защото размива границите между мъжкия и женския пол и въвежда несъвместим с Конституцията трети, социален пол. Пред „Дарик” директорът на Института за изследване на обществата и знанието проф. Румяна Стоилова обясни, какви са целите на проекта:
 
„Това е проект, с който се кандидатства за финансиране от комисията на ЮНЕСКО в рамките на програма, която има джендър обучение като приоритет. Терминът „джендър“ означава баланс и равнопоставеност между половете. Това, което се предвижда е изследване и обучение на учители, които да имат предвид равнопоставеността на половете, да могат така обяснят на децата, че те да не споделят стереотипни, обиждащи представи за мъжете и жените. Децата трябва да знаят, че те могат да се стремят към всяка една професия, която отговаря на техните заложби и предпочитания, че компютърните науки и компютрите не са само за момчетата, нито пък, че изразяването на емоциите е присъщо само за момичетата, че жените не стават и не са добри ръководители. Това са стереотипи. Въпросът за половата идентичност като осъзнаване не е в предмета на проекта“, обясни Стоилова.

Грешка в учебно помагало предизвика възмущение
 
Повече детайли за проекта даде и д-р Миладина Монова, един от авторите му:
 
„Чакаме да видим дали ще има по-голям политически натиск. Ако има такъв, тогава ще правим изявления. Както има за културно наследство, така има и за джендър неравенствата. Това са приоритетите на ЮНЕСКО. Ние не желаем да се обясняваме за неща, които са известни от 50 години“.

Променят ли се джендър ролите в България?
 
След решението на КС по въпросите, свързани с джендър идеологията винаги ще има повишено внимание и тревога, коментира Борислав Цеков от Института за модерна политика.
 
„В публичното пространство последните месеци нашумяха не един и два случая, когато различни неправителствени организации с подкрепата на образователните институции включват деца, ученици в различни проявни форми на джендър идеологията, които пропагандират, че полът е личен избор, а не биологично детерминиран“, каза Цеков.
 
От Министерство на образованието ни отговориха, че проектът за джендър балансиран модел в училище, изготвен от екип на БАН не е съгласуван с тях. Проектът е бил разгледан на заседание на Комисията за ЮНЕСКО към Външно министерство заедно с още шест други проекта. Образователното министерство е подкрепило два други проекта, но не и този. Ако проектът на БАН за джендър балансиран модел в училище бъде одобрен от ЮНЕСКО за финансиране, той няма да получи одобрение да се използва в образователната система у нас, категорични са от МОН.