Европейският съюз разполага с подробно разписано законодателство за защита на правата на потребителите, което важи за територията на целия съюз, както и за отделни държави и случаи извън него. Обявяването на пандемия заради коронавирусната инфекция (COVID-19) промени част от ситуацията, съобщава БНТ.
Масово полети и екскурзии се отменят не по вина на превозвачи и транспортни фирми, а заради наложени забрани по отделни държави. Дори и полетите, които се изпълняват в момента имат безплатна опция за промяна на дата, услуга, която до този момент се заплащаше.
Две са хипотезите, които могат да бъдат разгледани - провалено организирано пътуване или провалено самостоятелно пътуване.
Когато сме се записали на организирана екскурзия и тя бъде отменена от туроператора, той е длъжен да ни върне парите или да ни предложи алтернативен продукт. Туристическата фирма не ни дължи в случая обезщетение заради проваленото пътуване ако причина за това е разпространението на коронавируса. В случай че не ни върнат парите, българската институция към която можем да се оплачем е Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Оттам обаче съветват две основни неща. Едното е да не отменяме сами пътувания, които са за период в бъдещето или по-дълъг от действащата в страната извънредна ситуация. Тоест ако пътуванията се провеждат до месец, можем да предприемем стъпки за отмяната им, но ако са след два месеца, трябва да изчакаме.
Wizz Air спира всички полети от и до Малта
Второ, да не отхвърляме с лека ръка предлаганите от турооператорите алтернативи. Повечето фирми, вместо да ни върнат пари, предлагат екскурзията да се състои в бъдещ период, когато пандемията е преминала. Дори и този бъдещ период да се окаже невъзможен за пътуване, потребителите ще имат още по-голямо основание да си поискат парите.
Съществува и хипотеза, туроператорът да фалира. Тогава пътуванията му по презумпция се защитават от застрахователна компания. Редът, който се спазва е постановен от Министерството на туризма.
Не по този начин стои въпроса с отменените самостоятелно организирани пътувания. При тях човек сам си купува самолетен билет, както и си резервира хотел или апартамент под наем. В този случай, институцията, към която се подават жалби е Европейския потребителски център, който има клон и в България.
Авиокомпанията е длъжна да ни върне парите без допълнително обезщетение, защото в повечето случаи отмяната на полета не би следвало да се счита, че е по нейна вина. За обратното, тоест доказване на вина, може да бъде направен опит чрез съда, но това би отнело години и би било без смисъл, съветват експерти.
Авикомпанията е длъжна подобно на туристическите фирми или да върне цената на билета, когато е отменила в последния момент полета или да предложи по-рано алтернатива . По-голяма част от авиокомпаниите предлагат смяна на датите за пътуване без допълнителни такси. Също така и отмяна на полета без връщане на пари, но с обещание, че имаме ваучер, който да използваме в бъдещ период.
50 българи са блокирани в Малта
Законите на Европейския съюз и защитата на потребителите важат в три основни ситуации - за европейски авиокомпании, когато полетите се изпълняват на територията на Европейския съюз дори и от авикомпании, които не са от държави членки, както и когато полетите са с излитане от страна членка на ЕС или компанията каца на територията на Евросъюза.
Извън тези хипотези обаче не означава, че няма защита на потребителските права. Съществува международно законодателство, според което пътниците също могат да потърсят дължимите им пари или пътувания.
Обикновено при самостоятелно организирано пътуване имаме запазен от нас хотел или апартамент. В този случай важат правилата на резервацията. А именно – до коя дата тя може да бъде отменена безплатно и кога не може да бъде отменена без да дължим на собственика обезщетение. За съжаление, спорът в този случаи е между лицата направили резервацията и в повечето случай при неразбирателство се стига до съдебна инстанция.
Правата на потребителите са защитени не само при въздушния транспорт, но също така при железопътния и автобусния. Сроковете за подаване на жалби са едномесечни от дата на пътуването или на провала на пътуването.
Към Европейската комисия също така съществуват и други възможности за търсене на права. Като например платформа за онлайн решаване на спорове, както и има възможности за извънсъдебно решаване на спорове. Най-бавна остава обаче съдебната процедура и по възможност трябва да я избягваме освен ако нямаме друг избор, съветват експерти.
Не трябва да се забравя също така, че дори и по време на криза важат правилата за обезщетяване при извършени полети, които са закъснели по вина на превозвача повече от два часа, както и ни се дължи обезщетение при загубен и повреден багаж.
Масово полети и екскурзии се отменят не по вина на превозвачи и транспортни фирми, а заради наложени забрани по отделни държави. Дори и полетите, които се изпълняват в момента имат безплатна опция за промяна на дата, услуга, която до този момент се заплащаше.
Две са хипотезите, които могат да бъдат разгледани - провалено организирано пътуване или провалено самостоятелно пътуване.
Когато сме се записали на организирана екскурзия и тя бъде отменена от туроператора, той е длъжен да ни върне парите или да ни предложи алтернативен продукт. Туристическата фирма не ни дължи в случая обезщетение заради проваленото пътуване ако причина за това е разпространението на коронавируса. В случай че не ни върнат парите, българската институция към която можем да се оплачем е Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Оттам обаче съветват две основни неща. Едното е да не отменяме сами пътувания, които са за период в бъдещето или по-дълъг от действащата в страната извънредна ситуация. Тоест ако пътуванията се провеждат до месец, можем да предприемем стъпки за отмяната им, но ако са след два месеца, трябва да изчакаме.
Wizz Air спира всички полети от и до Малта
Второ, да не отхвърляме с лека ръка предлаганите от турооператорите алтернативи. Повечето фирми, вместо да ни върнат пари, предлагат екскурзията да се състои в бъдещ период, когато пандемията е преминала. Дори и този бъдещ период да се окаже невъзможен за пътуване, потребителите ще имат още по-голямо основание да си поискат парите.
Съществува и хипотеза, туроператорът да фалира. Тогава пътуванията му по презумпция се защитават от застрахователна компания. Редът, който се спазва е постановен от Министерството на туризма.
Не по този начин стои въпроса с отменените самостоятелно организирани пътувания. При тях човек сам си купува самолетен билет, както и си резервира хотел или апартамент под наем. В този случай, институцията, към която се подават жалби е Европейския потребителски център, който има клон и в България.
Авиокомпанията е длъжна да ни върне парите без допълнително обезщетение, защото в повечето случаи отмяната на полета не би следвало да се счита, че е по нейна вина. За обратното, тоест доказване на вина, може да бъде направен опит чрез съда, но това би отнело години и би било без смисъл, съветват експерти.
Авикомпанията е длъжна подобно на туристическите фирми или да върне цената на билета, когато е отменила в последния момент полета или да предложи по-рано алтернатива . По-голяма част от авиокомпаниите предлагат смяна на датите за пътуване без допълнителни такси. Също така и отмяна на полета без връщане на пари, но с обещание, че имаме ваучер, който да използваме в бъдещ период.
50 българи са блокирани в Малта
Законите на Европейския съюз и защитата на потребителите важат в три основни ситуации - за европейски авиокомпании, когато полетите се изпълняват на територията на Европейския съюз дори и от авикомпании, които не са от държави членки, както и когато полетите са с излитане от страна членка на ЕС или компанията каца на територията на Евросъюза.
Извън тези хипотези обаче не означава, че няма защита на потребителските права. Съществува международно законодателство, според което пътниците също могат да потърсят дължимите им пари или пътувания.
Обикновено при самостоятелно организирано пътуване имаме запазен от нас хотел или апартамент. В този случай важат правилата на резервацията. А именно – до коя дата тя може да бъде отменена безплатно и кога не може да бъде отменена без да дължим на собственика обезщетение. За съжаление, спорът в този случаи е между лицата направили резервацията и в повечето случай при неразбирателство се стига до съдебна инстанция.
Правата на потребителите са защитени не само при въздушния транспорт, но също така при железопътния и автобусния. Сроковете за подаване на жалби са едномесечни от дата на пътуването или на провала на пътуването.
Към Европейската комисия също така съществуват и други възможности за търсене на права. Като например платформа за онлайн решаване на спорове, както и има възможности за извънсъдебно решаване на спорове. Най-бавна остава обаче съдебната процедура и по възможност трябва да я избягваме освен ако нямаме друг избор, съветват експерти.
Не трябва да се забравя също така, че дори и по време на криза важат правилата за обезщетяване при извършени полети, които са закъснели по вина на превозвача повече от два часа, както и ни се дължи обезщетение при загубен и повреден багаж.