Петър Мутафчиев: Най-рисковата система е транспортната
Петър Мутафчиев: Най-рисковата система е транспортната / netinfo
Транспортният министър Петър Мутафчиев в "Седмицата" по Дарик радио

Защо потъна корабът "Ванеса", с десет загинали моряци?

Този отговор ще се даде, след като приключим съответно с доклада по аварията и то на звеното за морски произшествия. В момента разследването се извършва от украинска страна, те ни предоставиха предварителния доклад.

Те са казали, според "Труд", че проблемът е бил във фалшборда, който бил пропукан. И "Труд" прави извода, че виновна е частната организация Български корабен регистър и "Морска администрация", които отговарят за техническия преглед на кораба.

Констатацията по отношение на това - имало ли е някакви дефекти по борда, може да се каже след огледа. И това е позицията както на българските, така и на украинските власти. Предстои ни. . .

Този оглед. . .

Аз съм разговарял с министър Винский. . .

Това е малко като с влака.

Не, не е малко като с влака, защото там имаше заледяване и не можеше да се направи този оглед от страна на подводничари. Това, което беше твърдо обещано от министър Винский, е, че от 15 до 30 март този оглед ще бъде направен. Ние сме дали писмо, в което изразяваме готовността си да участваме. Вероятно ще трябва да финансираме част от операцията, ще го направим, по-важно е да излезе истината. Не бива преди да е приключил докладът. . . аз виждам какви ли не неща се писаха по отношение на. . .

"Ванеса" пратен да плава с повреда". . .

Да, по отношение на. . .

. . . под главата на "Труд".

. . . капитана - дали взимал правилни решения или не, съответно, че имало пукнатина на кораба. Това са неща, които като предварителен доклад могат да пристигнат. . . Аз не знам как така, без да е приключил, докладът е разпространен по някакъв начин. Ние имаме на база на някои от констатациите, включително по действията на капитана, определени възражения и ще ги обсъдим с нашите колеги, и съответно ще намерим истината за трагедията с "Ванеса".

А намери ли истината България за кораба "Хера"? Тук да кажа, че съм виждал в кабинета ви, че стои на бюрото ви. . .

Един от. . .

. . . папката по този случай, което, така, е изненадващо. . .

Значи. . .

. . . защото българската логика не е като този случай, за които разказах в началото - англичаните изравят до последно защо е станал инцидентът. . .

Аз имам едно лошо. . .

. . . за да поправят.

Имам едно лошо качество - че много рядко се отказвам. Такъв е. . .

Какво знаем за "Хера?

. . . случаят и с "Хера". Вие знаете, че. . . първо, инициативата беше на самото Министерство на транспорта да се захванем с този случай. Каква ситуация беше?

Той не потъна, докато вие бяхте министър, нали. . .

Включително.

. . . да припомним, потъна при предишния. . .

Значи, никой не е застрахован и това искам да го разберете. Най-рисковата система е транспортната система. Във всеки един момент може да се случи авария и то тежка авария, и това става по цял свят. Когато станах аз министър, моите колеги, с които общувах, ми казаха точно това - ти си в момента най-рисковият министър. При нас стават катастрофи в авиация, в еди-кое си. . . дано, нали, тези катастрофи да бъдат по-малко. Нашият ангажимент е обаче да предприемаме такива действия, че да предпазим хората именно от тези тежки инциденти.

За "Хера" какво знае България?

Значи, за "Хера" какво направихме? Първоначално докладът не беше пристигнал в България. Първата ми задача беше да изискам съответно този доклад.

Това е турски доклад, така.

От турските власти, да. Интересно е, че този доклад беше отишъл в Европейския съюз, но в България го нямаше. И вие си спомняте, че затова и роднините същевременно с право задаваха въпроси. Този доклад го представихме и на роднините, и на министър-председателя, и на президента. След това на база на разследването, което извършваше следствието, ние направихме няколко срещи с Министерството на транспорта, за да извършим допълнителен оглед и да получим съответно материали, които са събрани от разследването на кораба "Хера". Материалите вече са в България, това успяхме да го постигнем. Подготвихме и осигурихме над 360 хиляди лева, за да подготвим един от корабите и да поискаме от турските власти ние да направим оглед. Сега, турските власти възразяват за това български водолази съответно да правят оглед в Босфора. Предстои ни сега една среща нова.

А от какви съображения възразяват, че ще им се пречкат и ще пречат на бизнеса на Босфора. . .

Значи, там е интересна системата, че докато. . .

. . . или нещо, че ще разузнаем?

Министерството на транспорта в Турция е по-открито, то е диалогично и т.н. Трудно се постига диалогът със съдебните власти в Турция, защото и тяхната прокуратура трябва да даде такова съгласие, за да може наши следователи и прокурори да бъдат там. Ние ползваме Министерството на транспорта като един посредник в целия тоя процес. Сега пак имаме среща, не бива да изпускаме времето да се направи този оглед. Поставили са ни условие турските власти, добре, тогава ние, те ще си направели подводния оглед, но да присъстват наши специалисти. Ами, в края на краищата ще се съгласим на такъв вариант, но е важно да се извърши подводният оглед, и то трябва да стане бързо, защото времето минава. Вие си спомняте кога стана този инцидент, за да се види истината и да се отхвърлят всякакви предполагаеми версии.

Това беше 2004.

2004.

Докъде е приватизацията на морския флот?

Интересна оферта по първоначалните параметри. Аз ще изчакам обаче. . .

Аз четох едни. . .

. . .да видя по какъв начин. . .

. . . заглавия. . .

. . .са разпределени инвестициите.

. . .400. . .

Това също е много важно и оттам, това ще повлияе върху решението, което ще вземем.

440 милиона лева за 70 кораба. И сега. . .

И за 70 процента от тях.

Да, и сега. . .

За 70 процента. . .

Но сега. . .

. . .на 70.

Но сега, като го разделиш, даже нацяло да ги смятаме, пак 5-6 милиона за кораб, много ли е, малко ли е? То, разбира се, такава бакалска сметка сигурно не може да се прави...

Не бива така, трябва да се. . .

... те са различно големи.

Значи, като се погледне, с инвестициите излиза над милиард и 100 ли беше, някъде там...

Седемстотин и. . .

. . .цифрите. . .

. . .80 милиона лева инвестиции.

Така. . .

И обещават да, ама пък от българската приватизация знаете, че. . .

Близо милиард и. . .

. . .за инвестиции и за работни места се кълнат. . .

. . .точно затова казах, че. . .

. . .и после. . .

. . . много е важно да видим структурата на инвестициите във времето. Иначе за цената на един кораб в зависимост от годините му много може да се спори. Знаете, ние сме продавали кораби, и 30-годишни, втора ръка, където не сме надминавали примерно милион и 800 за един кораб, това е една доста висока цена. Но инвестициите са още по-важни, за да съществува нашият флот. Но нека да оставим Агенцията по приватизация да направи преговорите, да ни предостави документацията, да я обсъдим в Министерски съвет и тогава ще вземем своето решение.

И накрая традиционният въпрос за личното ви решение. През 1992 г. при Казичене влакът като катастрофира, тогавашният министър Александър Александров подава оставка, но Филип Димитров не я приема. Сега, вас ви искат оставката, ако, десницата, значи, ако се прилага същият модел. . . вие защо не я дадете?

Аз няколко пъти говорих по този въпрос. Аз съм водил разговор с премиера още в деня, в който стана това, и категорично съм казал, че по отношение на политиката Мутафчиев объркал ли е, веднага си подава оставката. Но все пак искам да кажа, че и този инцидент не е характерен инцидент, в който да може да се каже ето, този и този железничар, този и този министър е конкретно виновен. Аз поемам своята отговорност и самият факт, че това се е случило в системата на железопътния транспорт, съм заявил готовността си.

Тоест сега какво трябва да стане, по-ясно да кажете, за да, какво, да напишат в доклад или прокурорите и следователите да кажат, че. . .

Аз искам да видя за действията. . .

. . .е сбъркана системата. . .

. . .и по какъв начин е работила съответно системата. Аз искам да видя дали политиката, която сме провели, провеждали, е довела до определени негативи в системата, на база на която ще си поема отговорността.

Или това е случайно събитие, това искате да видите.

Значи, системата при нас е, как да ви кажа, всеки път може да се случи катастрофа. И аз съм съгласен към мен подходът. . .

Сега в Гърция е дерайлирал...

. . .подходът към мен нека да бъде такъв.

. . . влак.

Но молбата ми е при едни следващи правителства да... транспортната система трудно би понесла и големи сътресения. Не го казвам с оставката на министъра, казвам да... аз съм готов при тези условия и струва ми се, че няма какво повече да повтарям, моралната отговорност ще си я понеса при тези условия.