/ ThinkStock/Getty Images
Увеличава се пешеходната зона по бул. "Витоша" в участъка от ул. "Алабин" до бул. "Ал. Стамболийски" в София, реши Столичният общински съвет. Предложението, внесено от зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев и главния архитект на София Здравко Здравков, беше прието с 37 гласа "за", 9 "против" и 11 въздържали се.

Това решение е стъпка напред в превръщането на София в град на хората. Целта ни е трафикът в центъра да бъде минимален, тоест хората да бъдат обезкуражени да използват личните си автомобили в централната част, коментира пред журналисти зам.-кметът Евгени Крусев.

Предложение: Високи сгради да има само в периферията на столицата

Относно упреци на някои от общинските съветници, Крусев посочи, че не приема доводи против обособяването на пешеходна зона в центъра, където има две линии на метрото, пет линии на трамваи и два подземни паркинга. Така продължаваме естествената пешеходна ос по бул. "Витоша", свързвайки я с площад "Света Неделя" и с археологическите разкопки там, които разкриват хилядолетната история на София, добави Крусев.

Главният архитект на София Здравко Здравков посочи, че работят по създаването на система от пешеходни маршрути и това парченце е част от една обща генерална схема. Анализът ни показа, че основният паразитен трафик през центъра преминава от запад на изток и той трябва да бъде изнесен от центъра, каза Здравков.

С 30 км/ч в центъра на София за по-чист въздух

Съветниците приеха още да бъде обособена "успокоена зона" с ограничение на скоростта до 30 км/час, изграждане на велоленти в карето между ул. "Алабин", бул. "Христо Ботев", бул. "Васил Левски", бул. "Цар Освободител" и ул. "Леге", както и изграждане на велоалеи по бул. "Монтевидео" и бул. "Овча купел". "Успокоената зона" няма да важи за самите натоварени пътни артерии, а за улиците между тях, стана ясно при лансирането на предложението.

Пешеходна зона става и ул. "Георг Вашингтон" - в участъка от ул. "Трапезица" до ул. "Пиротска", решиха още столичните общински съветници.

Готвят нова наредба за градските транспортни комуникационни системи

Според общинския съветник от СДС Борислав Бориславов тези три доклада ще доведат до допълнително замърсяване на въздуха, задръствания и изнервени шофьори. Предложението е на парче, не е аргументирано и липсва анализ какъв ще бъде ефектът, смята Бориславов.

Калоян Паргов, председател на групата на "БСП лява България" в СОС, коментира, че не е против пешеходните зони, а е против да се приемат доклади, без да са ясно регламентирани. Според него СОС трябва да започне да взима решения, обосновани на желанията на хората, и предложи да бъде направено обществено обсъждане. Сред идеите му е още да бъде затворен целият център, но първо да се осигурят алтернативни трасета и промяна в комуникационната структура на транспортна.

МОСВ с мерки за справяне с мръсния въздух, след като ЕС ни осъди

Пешеходните зони ще бъдат обособени от 1 март 2018 г., а "успокоената" - до два месеца.
БТА