/ Istock
Министерство на труда и социалната политика предлага промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, свързани с влизането в сила на електронната трудова книжка от 1 юни тази година, съобщи pariteni.bg.

С промени в Кодекса на труда се предвиди изграждане на регистър на заетостта, който съдържа единните електронни трудови записи на работниците и служителите. Регламентирано е, че единният електронен трудов запис е електронен документ, който съдържа данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника или служителя, и е официален удостоверителен документ.

С промените се въвежда възможността електронните трудови записи (ЕТЗ) да се подават по електронен път и чрез персонален идентификационен код, издаден от НАП. Досега не е предвидена изрично тази възможност, което може да създаде затруднения за работодателите, които не притежават квалифициран електронен подпис, но имат издаден персонален идентификационен код от НАП. Това е свързано и с намаляване на административната тежест, особено за малките и средните предприятия, които ще могат да използват за подаване на ЕТЗ както квалифициран електронен подпис, така и персонален идентификационен код, издаден от НАП.
 

Друга промяна предвижда работодатели или органи по назначаване да подават електронни трудови записи на електронен носител с придружително писмо, когато при тях са наети до 5 лица по трудови или служебни правоотношения. По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията за вписване на данни в единните електронни трудови записи, което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.

Заложено е още заличаването на вписани данни за сключен трудов договор или възникнало служебно правоотношение след 3-дневния срок да се извършва с ЕТЗ, подаден на електронен носител с придружително писмо. Това ще се извършва когато контролен орган на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" или орган по приходите на НАП установи по съответния ред несъответствие между вписаните в регистъра на заетостта данни и фактическите условия по трудовото или служебното правоотношение. По този начин се ограничава възможността за грешки при заличаване на трудов договор или на възникнало служебно правоотношение. Така се осигурява по-голяма сигурност на данните в регистъра на заетостта, което е гаранция за трудовите права на работниците и служителите.

Създава се допълнителна възможност за работодатели и органи по назначаването с до 5 наети лица да получават на хартиен носител информация за вписванията в единните електронни трудови записи на техните работници и служители, направени от предходни работодателите. По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията да получат данни за наетите от тях лица на място в НАП, което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.

Предвижда се промените в наредбата да влязат в сила от 1 юни 2025 г., когато следва да започне вписването в регистъра на заетостта.