МОН размисли: Няма да се учи през юли

Министърът на образованието Красимир Вълчев
Министърът на образованието Красимир Вълчев / БГНЕС, архив
Министерството на образованието и науката се отказва от по-къса лятна ваканция и няма да предлага учебната година да започва на 1 септември. Това коментира на пресконференция просветният министър Красимир Вълчев.

Учебната година започва на 15 септември, така е записано в закона, посочи той. Няма да предлагаме промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, свързана с началото на учебната година, добави Вълчев.

Недоволство около идеята за по-кратка лятна ваканция на ученици

Министерството на образованието и науката ще приеме предложението учебната година да не навлиза в юли месец, т.е. след 30 юни, каза просветният министър. По думите му има аргументи като високите температури и липсата на климатизация в училищата, с които Министерството трябва да се съобрази. Той обясни, че целта на предложението е било не повече учене за сметка на ваканцията, а по-балансирано разпределение на ваканцията. Той обаче отбеляза, че в гимназиалните класове удължаването на коледната и срочната ваканция води до навлизане в юли, което не е желателно. Вероятно последните класове ще приключват учебната година на 30 юни, добави Вълчев.

В отговор на въпрос министърът каза, че отказът от скъсяване на лятната ваканция вероятно ще бъде за сметка на трите дни между 2 и 5 януари. Няма да я има двуседмичната зимна ваканция, посочи той.

Гимназиален директор: Не е удачно да се учи през юли

"В почти всички училища следва да има учебници за втори и шести клас, ако някъде няма, то това ще бъде изключение или закъснението ще бъде минимално", каза министърът. Той посочи, че до 7 август се оценява пригодността на учебниците, но добрата новина е, че няма жалби, което скъсява допълнително сроковете. За всички първокласници ще има учебници за 15 септември, вървим по оптимистичния график засега, коментира Вълчев.

До 10-15 август трябва да сме готови с промените, които предвиждаме в подзаконовата нормативна уредба, за да са факт за началото на учебната година, каза още Красимир Вълчев.

Относно наредбата за прием на първокласници, публикувана за обсъждане на страницата на МОН, просветният министър каза, че критерият близост на децата до училището е най-добрият. Въвеждането на уседналост е свързано със случаите на злоупотреба с адресната регистрация, обясни той. По думите му наредбата не изключва децата, които са регистрирани през последната година, но предимство за записване в училището ще имат тези с по-дълга адресна регистрация.

Вълчев обясни, че критерият месторабота на родителите е отпаднал, защото с него най-често се злоупотребявало. Той коментира, че има търсене на училища, което се дължи на имидж, не на резултати и родителите дори не знаят кой педагог ще се падне на децата им.

Принципът на уседналост ще бъде водещ при приема на първолаци

По-тясното райониране също е в съответствие с принципа на близост,
коментира министърът. Той посочи, че за догодина общините трябва да определят прилежащите райони на училищата. Както при джи ес ем клетките се закачате за най-близката, даде пример Вълчев.

Задължителното предучилищно обучение трябва да бъде разширено и към децата на четири години, каза още просветният министър и добави, че ще предложат такава промяна в закона, която да влезе в сила за учебната 2018-2019 г. Децата, които са били в детска градина, много по-често завършват основно образование, посочи той.

Министърът съобщи, че увеличават от 150 на 200 лева стипендиите за студенти от български диаспори в чужбина, които кандидатстват по ПМС 103 и ПМС 228. Така работим за повече студенти от Македония, каза Вълчев в отговор на въпрос.
БТА