Учениците проявяват интерес как сами да се справят с проблемите в училище, които водят до агресия, беше посочено на пресконференция по повод работата по проект „Бъди промяната, която искаш в света – създаване на среда в училище без агресия и за пълноценно и активно участие на младите хора в училищния и обществения живот, чрез инструментите на ненасилствената комуникация“.
Проектът е финансиран от Програма "Европа" 2022 на Столичната община и изпълняван от Националната асоциация на медиаторите в партньорство с община "Лозенец".
„Това е един проект, който лично на мен ми е много близък до сърцето, защото когато съм работила като учител, едно от нещата, за които съм мечтала, е да вляза при учениците и да им говоря за нещо, което аз много обичам и на тях би има харесало. В медиацията открих това“, каза Милена Гунчева, ръководител на проекта.
Тя посочи, че при нарастващите през последните години случаи на насилие между учениците именно медиацията би могла да помогне агресията в училище да намалее и най-вече децата да могат да поемат отговорност за ситуациите, в които попадат, знаейки че биха могли да развият ситуацията по благоприятен за тях начин.
Д-р Даниела Коларова, която работи по проекта и конкретно се занимава със социологическия поглед какво се случва в училищната среда след двете години на пандемия, посочи, че е извършено изследване между над 200 ученици за това с какви проблеми са се сблъскали по време на онлайн обучението. Около 50% от децата отговарят, че няма проблеми, другите са отговорили, че имат затруднения с ученето, изпитали са чувство на изолация и дори психологични проблеми. На въпрос дали е имало случаи на агресия и спорове, повечето ученици не казвали, че има насилие, но не отричат за спорове. В изследването са включени и въпроси колко безопасна е средата в училище и какви механизми за справяне със споровете в училище могат да предложат. По отношение на медиацията, учениците сочат, че нямат представа за дейността, но имат интерес да имат такива механизми на тяхно разположение, добави д-р Коларова. Резултатите от изследването ще бъдат оповестени от асоциацията на кръгла маса на 14 ноември.
Кметът на район „Лозенец“ Константин Павлов заяви, че това е втори проект, който общината изпълнява в партньорство с Националната асоциация на медиаторите. „Радвам се, че продължаваме сътрудничеството си, тъй като сме си поставили амбициозна цел децата в по-ранна възраст да търсят начин да разрешават проблемите по ненасилствен път. Надяваме се, че нито едно усилие няма да отиде напразно. Вярвам, че всяка стъпка към придобиване на такъв опит е важно за нашето общество. Дефицитите в нашето общество се проявяват и в днешния парламент“, посочи Павлов.
Медиаторът Керачка Михаел обясни, че в момента в цели класове се провежда т.нар. въвеждаща част от обучението на техниките на медиация. „Общуваме и обясняваме какво е медиацията. Вижда се, че децата разбират, мислят, включват се в провокациите от наша страна, които ги карат да мислят по въпроса“, каза тя и добави, че някои от класовете дори поискали втора среща. След като приключат общите срещи с класовете, децата, които проявяват интерес към медиацията, ще бъдат обучени на техниките, за да решават вътрешните проблеми в училище. Учители също са поискали да бъдат обучавани на техниките на медиация.
Проектът е финансиран от Програма "Европа" 2022 на Столичната община и изпълняван от Националната асоциация на медиаторите в партньорство с община "Лозенец".
„Това е един проект, който лично на мен ми е много близък до сърцето, защото когато съм работила като учител, едно от нещата, за които съм мечтала, е да вляза при учениците и да им говоря за нещо, което аз много обичам и на тях би има харесало. В медиацията открих това“, каза Милена Гунчева, ръководител на проекта.
Тя посочи, че при нарастващите през последните години случаи на насилие между учениците именно медиацията би могла да помогне агресията в училище да намалее и най-вече децата да могат да поемат отговорност за ситуациите, в които попадат, знаейки че биха могли да развият ситуацията по благоприятен за тях начин.
Д-р Даниела Коларова, която работи по проекта и конкретно се занимава със социологическия поглед какво се случва в училищната среда след двете години на пандемия, посочи, че е извършено изследване между над 200 ученици за това с какви проблеми са се сблъскали по време на онлайн обучението. Около 50% от децата отговарят, че няма проблеми, другите са отговорили, че имат затруднения с ученето, изпитали са чувство на изолация и дори психологични проблеми. На въпрос дали е имало случаи на агресия и спорове, повечето ученици не казвали, че има насилие, но не отричат за спорове. В изследването са включени и въпроси колко безопасна е средата в училище и какви механизми за справяне със споровете в училище могат да предложат. По отношение на медиацията, учениците сочат, че нямат представа за дейността, но имат интерес да имат такива механизми на тяхно разположение, добави д-р Коларова. Резултатите от изследването ще бъдат оповестени от асоциацията на кръгла маса на 14 ноември.
Кметът на район „Лозенец“ Константин Павлов заяви, че това е втори проект, който общината изпълнява в партньорство с Националната асоциация на медиаторите. „Радвам се, че продължаваме сътрудничеството си, тъй като сме си поставили амбициозна цел децата в по-ранна възраст да търсят начин да разрешават проблемите по ненасилствен път. Надяваме се, че нито едно усилие няма да отиде напразно. Вярвам, че всяка стъпка към придобиване на такъв опит е важно за нашето общество. Дефицитите в нашето общество се проявяват и в днешния парламент“, посочи Павлов.
Медиаторът Керачка Михаел обясни, че в момента в цели класове се провежда т.нар. въвеждаща част от обучението на техниките на медиация. „Общуваме и обясняваме какво е медиацията. Вижда се, че децата разбират, мислят, включват се в провокациите от наша страна, които ги карат да мислят по въпроса“, каза тя и добави, че някои от класовете дори поискали втора среща. След като приключат общите срещи с класовете, децата, които проявяват интерес към медиацията, ще бъдат обучени на техниките, за да решават вътрешните проблеми в училище. Учители също са поискали да бъдат обучавани на техниките на медиация.