Една година от трагедията в Охридското езеро
Една година от трагедията в Охридското езеро / DarikNews. bg, БГНЕС
Една година от трагедията в Охридското езеро
32267
Една година от трагедията в Охридското езеро
Тотка Иванова - за късмета да оцелееш
Една година от трагедията в Охридското езеро
  • Една година от трагедията в Охридското езеро
  • Тотка Иванова - за късмета да оцелееш
  • Една година от трагедията в Охридското езеро

Година от трагичния инцидент в Охридското езеро, при който загинаха 15 българи, се навърша днес. На 5 септември 2009-та във водите на езерото се преобърна 85-годишният кораб "Илинден". 15 туристи се удавиха, а като по чудо се спасиха 40 души. Служба в памет на загиналите беше отслужена в църквата "Свети Никола" в Охрид. В македонското градче са някои от близките на загиналите от Пирдоп, Антон и Златица.

Година след инцидента, в Македония са повдигнати обвинения за него на двама души - на капитана на кораба "Илинден" Сотир Филевски и на издалия разрешението за експлоатацията му Бранко Баич. У нас Боряна Георгиева, която организира злополучната екскурзия, беше наказана да плати глоба в размер на 4500 лв.

Година след трагедията в Охрид никой от живеещите там не може да я забрави. "Отпечатъкът остава завинаги", казва кметът на града Ацо Петрески. В Пирдоп и Антон, откъдето основно са загиналите при инцидента с кораба "Илинден", случилото се на 5 септември 2009-та също продължава да се обсъжда. "Жалко най-напред за всички, които си отидоха и след това за всички, които няма да ги забравят", казва възрастна дама от село Антон. Други я допълват: "Просто всички страдаме за тях", "Кошмарна история", "Страшна трагедия. Не я пожелаваме на никого".

Тотка Иванова е от село Антон. Тя е сред спасилите се от смъртта във водите на Охридското езеро.

Тотка Иванова: Бяхме отпред на носа на корабчето с дъщеря ми и с една колежка. Качихме се, настанихме се и тръгнахме. Виждаше се дъното на езерото, страшно бистро беше. И в момента, в който гледахме, се получи някакво накланяне. Казах си - този шега ли си прави. Дъщеря ми изпадна през перилата на носа и се държеше. Опитах се да й помогна да се качи, но ни захлупи, паднахме във водата. Директно потънах, започнах да ритам. Дъщеря ми ми помогна да изплувам. Даде ми някаква дъска, за която се хванахме. Не знам колко минути сме стояли така, но тя само викаше: "Не мога, изпускам се". Викаше ми: "Мамо, държиш ли се?". Аз и отговарях: "Да, държа се, дръж се и ти". Просто всичко мина като на кинолента, нямаше време да мисля, Дори, това казвам и на мъжа ми, нямаше време да плача. Сутринта, просто лежа и не вярвам, че съм жива.

Други 15 българи обаче нямаха късмета на Тотка. Година след смъртта им властите у нас все още нямат категоричен отговор на въпроса какво точно се случи с кораба "Илинден" и защо? Нашето разследване продължава, докато това в Македония приключи още през март.

Корабът "Илинден" потъна в Охридското езеро на 5 септември миналата година. На борда на плавателния съд имаше близо 50 български туристи, 15 от тях се удавиха.

Корабът „Илинден" е пътувал за манастира „Св. Наум" на югозападния край на

Една година от трагедията в Охридското езеро
netinfo
Охридското езеро. Той се е преобърнал на около 200 до 300 м от брега на Охридското езеро. Инцидентът е станал при идеални за корабоплаване атмосферни условия, при дълбочина на езерната вода от 6 до 8 метра. Намесата на корабите „Кристина" и „Александрия" е спасила голяма част от туристите.

Димитровградският районен съд осъди Боряна Георгиева, която е организирала злополучната екскурзия до Охрид. Георгиева е виновна за това, че е извършвала външнотърговска туроператорска дейност, без необходимата регистрация, изисквана по Закона за туризма.

Съдията наложи на подсъдимата глоба от 4500 лева. Освен това, в продължение на 2 години Георгиева няма право да упражнява каквато и да е търговска дейност.

Македонските власти пък приключиха разследването за потъването на кораба "Илинден" на 4 март тази година. На 9 април стана ясно, че прокуратурата в Охрид е изготвила обвинителния акт във връзка с потъването на „Илинден". Повдигнати са обвинения на капитана на кораба Сотир Филевски и представителя на хърватската компания "Лойд" Бранко Баич, съобщи македонското електронно издание "Кирилица". При разглеждането на обемната документация и проведените технически експерименти на кораба прокуратурата е взела решение като обвиняем да бъде привлечен и Бранко Баич, който според държавното обвинение на Македония е отговорен за това, че е издал техническото разрешение за ползването на кораба "Илинден" . Двамата ще отговарят за "тежки деяния срещу сигурността на лица и транспортното имущество". В последствие в. "Вечер" публикува материал, от който стана ясно, че прекомерният брой на пътниците в задната част на "Илинден" и повреденият рул са причина за потъването на кораба.
В обвинението срещу капитана Сотир Филевски се посочва, че той не е поддържал системата за управление, а рулят не се е въртял във фаталния ден. Пренатовареността на кораба е повлияла лошо на хидростатичната стабилност и се е стигнало до късане на въжето, предизвикало едностранно разтоварване на прекалено затегнатата система за управление. Така корабът се наклонил надясно, люшкащите се пътници са го наклонили критично, навлязла е вода и корабът е потънал.

Бранко Баич, инспектор на немската компания "Лойд", е обвинен в безсъвестно изпълнение на техническия надзор на съда.

Една година от трагедията в Охридското езеро
netinfo