Дойде ли краят на купуването на шофьорски книжки?
Дойде ли краят на купуването на шофьорски книжки? / cнимкa: Sofia Photo Agency, архив

По неофициални данни всяка четвърта шофьорска книжка у нас е купена. Краят на порочната практика може да бъде сложен с въвеждането на видеонаблюдението при изпитите за шофьори от 1 октомври, смятат от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.

Камери ще има в залите, в които се провежда теоретичния изпит за кандидат-водачите и в купетата на автомобилите за изпита по практика. „Това най-накрая трябва да сложи спирачка на корупционните схеми, в които се въртяха страшно много пари", смята председателят на Съюза по авто-мото подготовка Йонко Иванов.

На среща във Велико Търново негови колеги обсъдиха предстоящите промени с представители на Автомобилна администрация. Беше представен протокол, в който от 11 души половината не са се явили на изпит, а останалите са скъсани. „Просто не е дошъл подходящият изпитващ, който да си прибере парите за деня", смята Иванов.

„В Благоевград има случай, в който изпитващ е взел пари и това е доказано, но той продължава да работи", разкри още той.

Председателят на Регионалния съвет на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка във Варна Ради Маринов пък заяви, че около 30% от шофьорите във Варна са получили неправомерно книжки през последните месеци, след като не са издържали теоретичния изпит. Той е изпратил сигнали за нарушенията, които са открили автоинструктурите, но все още не е получил отговор от Министерството на транспорта. По думите му между 4000 и 5000 души са взели шофьорски книжки във Варна от месец март до септември.

При собствена проверка преподавателите се натъкнали на подправени резултати в 3 от 10 листовки. Въпреки че кандидат-водачите са били допуснали повече от пет грешки, те не са били скъсани, а са били допуснати и до изпита по кормуване. Обяснението, което Регионалния съвет получил от дирекцията на „Автомобилна администрация" в морската столица, било, че проверяващите са били преуморени и затова са допуснали грешки.

От Съюза на автоинструкторите се опасяват, че е възможно след като кранчето спре, много хора да напуснат и системата да забуксува заради липса на кадри. „Ще има доста хора, които ще напуснат, защото срещу 500 лева никой няма да седи и да работи. Тази надница се е получава за няколко часа, а сега трябва да се работи един месец, за да бъде получена", уточни той.