Пишат до Миков и Орешарски за евростандарти в отношенията ни с банките
Пишат до Миков и Орешарски за евростандарти в отношенията ни с банките / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Пишат до Миков и Орешарски за евростандарти в отношенията ни с банките
66550
Пишат до Миков и Орешарски за евростандарти в отношенията ни с банките
  • Пишат до Миков и Орешарски за евростандарти в отношенията ни с банките

Всеки потребител има право да се откаже от взетия заем в рамките на 14 дни. Това припомниха от Комисията за защита на потребителите. Междувременно от Асоциация „Активни потребители" и Експертно сдружение „Глас" изготвиха седем задължителни промени за въвеждане на европейските стандарти на равнопоставеност в отношенията между банки и клиенти. „От 2010 г. законът за потребителския кредит легализира едностранното повишаване на лихви и такси. Регулаторите - БНБ и КЗП, също са изобличавани многократно за съдействие на "клептобанкирането" у нас", обясни икономистът Любомир Христов. От Комисията за защита на потребителите пък съветват да се внимава с потребителските кредити.

Христов и останалите организатори на инициативата за въвеждане на европейските стандарти в областта на банкирането ще изпратят отворено писмо до премиера Пламен Орешарски и председателя на парламента Михаил Миков. В писмото са посочени и мерки, предложени за обсъждане на народните представители, правителството, президента и омбудсмана. Сред тях са: осигуряване на пазарен референтен лихвен процент, забрана на такса „предсрочно погасяване", създаване на закон за финансов омбудсман, закон за несъстоятелността на физическите лица и учредяване на ефективен регулаторен орган извън БНБ.

Междувременно от Комисията за защита на потребителите излязоха с призив към потребителите да бъдат внимателни при избора си на кредит.

От комисията отчитат, че все повече хора се обръщат към фирми за бързи кредити поради затруднения да посрещат битовите си сметки, при спешни нужди, когато изпаднат във временна неплатежоспособност и по-рядко за извършване на ремонти и за почивки.

Много са и рекламите и обявите, които привличат вниманието на потребителите за получаване на „бързи пари", които понякога са с непълни и неясни условия. От комисията напомнят на хората, че бързите кредити са скъпи и с високи лихви и трябва да бъдат особено внимателни, когато решат да се възползват от подобни услуги.

Преди потребителите да кандидатстват за кредит, е необходимо предварително да се информират за най-важните условия по отпускането, усвояването и издължаването му. Това са общата сума за връщане, лихвеният процент, годишният процент на разходите по кредита, срокът на договора, размерът и броят на погасителните вноски (в т.ч. комисионните и таксите на финансовата институция). Тази информация се предоставя от кредитора чрез Стандартен европейски формуляр. Ако потребителят не разбира някой от елементите в него, той има право да получи разяснение. Важно е да обърнат специално внимание на дребния шрифт (ако има такъв), тъй като там обикновено се съдържа съществена информация. Потребителите трябва да знаят, че имат право да се откажат от договора за кредит до 14 дни след сключването му.