Електроенергийният баланс е тема на прогнози и дискусии, но е добре да имаме поглед върху тази система и през призмата на електрическата мобилност, защото този етап предстои у нас и вече е факт в Европа, Китай и други страни, казва главният секретар на индустриален кръстър "Електромобили" Иван Костов, цитиран от БГНЕС
Нови енергийни мощности ще бъдат необходими и е важно да имаме стратегически подход към българската енергийна мрежа и към алтернативните възможности за производство на електрическа енергия, прогнозират от клъстера.
Електромобилите са следващото поколение след днешните автомобили с бензин, дизелово гориво и газ, като основният енергиен носител ще бъде електричеството. Понятието електрическата мобилност е широко "ветрило", което включва в себе си електрически превозни средства, зарядна инфраструктура за тях и цялата сфера от услуги, свързана с тази индустрия, напомня Костов и дава пример от света по отношение на развитието и навлизането на електромобилите.
В момента в Норвегия има над 40 000 електромобила и още толкова зарядни станции. Там вече големият брой електрически превозни средства претоварват бонус системата на държавата, защото те имат право да се движат по лентите на автобусите и да ползват други предимства. В Китай електрическата мобилност е факт от години, дори има градове, в които такситата и общественият транспорт задължително са електрически.
Немската програма за електрическа мобилност предвижда до 2020 г. над 2 млн. електрически превозни средства по пътищата на Германия. Вече всички големи автомобилни производители са готови със своите решения. ЕК отпусна значителни средства, за да насърчи т.нар. алтернативни горива - водород, електричество и метан, има и специална директива по този въпрос.
"Европейските държави се подготвят за този процес и там нещата се движат. Докато в България смятаме всичко това още за екзотика и далечно бъдеще. Но съм убеден, че ще бъдем твърде изненадани от факта, че ще бъдем пак между недоразбралите и закъснелите", казва Костов.
Неговата краткосрочна прогноза е, че оттук нататък между 3 и 5 г., транспортната схема на Европа ще се промени коренно. "И ако ние не вземем мерки и не се подготвим за този момент - институционално, законово, като бизнес и инфраструктура, България ще изостане и отново ще разчита на чуждите производители и търговци в тази сфера", казва главният секретар на индустриален клъстер "Електромобили".
От клъстъра се надяват да има Национална програма за електрическа мобилност до 2020 г., която предишното правителство е структурирало, създала се е и междуведомствена група. От клъстера изразяват надежда че при новия кабинет тази дейност ще намери прием.