ЕК: Компенсациите за „Тракия” са държавен дълг
ЕК: Компенсациите за „Тракия” са държавен дълг / netinfo

Ангажиментът на правителството да изплаща компенсации на българо-португалския консорциум, който ще строи и концесионира автомагистрала „Тракия”, ако трафикът по трасето е по-нисък от очаквания, трябва да се приеме за държавен дълг. Такъв е изводът на икономиста от Отворено общество Георги Ангелов, след като Евростат публикува методологическите си решения по въпроса кога определени дейности трябва да се считат за държавен дълг.

В Евростат смятат, че когато в договор, подписан от правителството, се поема ангажимент за предварителна компенсация и става дума за конкретен контракт с определен получател, а не за принципно положение, то това трябва да се приема за държавен заем. Това според икономиста означава, че дълговете на концесионера ще трябва да се отчитат като заемане на държавен дълг и съответно като дефицит в бюджета.

Според договора с българо-португалския консорциум държавата ще компенсира концесионера, ако трафикът е по-малък от 13 000 коли в денонощие. В случай на фалит правителството трябва да покрие дълговете към банките, от които компанията е взела заеми за изграждането на магистралата.

Междувременно стана ясно, че в Софийска градска прокуратура е заведена преписка по договора за концесията и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството са изискани всички документи по договора. Шефът на ведомството Асен Гагаузов коментира пред журналисти, че на прокуратурата това й е работата – да проверява. На въпрос дали това може да блокира проекта отново, той каза „не смятам, че това е обект на проверката”.