Българският консуматор оценява качествата на родната бира
Българският консуматор оценява качествата на родната бира / снимка: morguefile.com

Най-активните почитатели на пивото са в Бургаски регион

Българският консуматор оценява високо качествата на родното пиво. За това говорят резултатите от национално представително проучване на IPSOS България за 2012 г., реализирано сред граждани на възраст между 18 и 69 години от регионите София, Благоевград, Пловдив, Стара Загора, Варна, Бургас, Русе, Плевен и Монтана.

Данните от изследването сочат, че през изминалата година 52 на сто от анкетираните са консумирали бира поне веднъж седмично, което ги поставя в категорията на така наречените „активни консуматори". Мъжете пият бира два пъти и половина по-често, отколкото жените. Най-активните почитатели на пивото са на възраст между 40-49 години.

Пивото се произвежда от вода, малц, хмел и пивни дрожди, а ниското й алкохолно съдържание е в следствие на естествени ферментационни процеси. 27 на сто от активните консуматори разпознават бирата като натурален продукт. 35 процента от тях определят пивото като продукт с много високо качество, а 44 на сто са запознати с факта, че при умерена консумация бирата може да е част от здравословния начин на живот и хранене.

61 процента от редовните консуматори на бира считат, че кехлибарената напитка се съчетава добре с храни и се използва като важен елемент в кулинарията. Малко известен е обаче фактът, че пивото е една от напитките с най-ниска калоричност - в 100 милилитра бира се съдържат само 45 килокалории. Едва 14 на сто от всички запитани и 21 процента от активните потребители знаят това, както и, че „биреното коремче" е само мит.

Проучването на IPSOS отчита, че в регионите София и Бургас най-голям процент от населението в пълнолетна възраст консумира бира - респективно 86 на сто и 84 процента.

По честота на консумация обаче най-активни са потребителите в Бургаски регион - те пият бира средно по 11 пъти месечно. Следвани са от жителите на Монтана със средна консумация 10 пъти месечно и Плевен - 9 пъти. През 2012 г. най-рядко са пили бира в Благоевград - 6 пъти на месец.

Според данни на Съюза на пивоварите в България (СПБ) през 2012 г. бирените компании в страната общо са реализирали 5 242 000 хектолитра пиво и са обогатили производствените си листи с 14 нови продукта.

„Проучвания на СПБ сочат, че у нас по честота на консумация пивото е най-предпочитаната напитка след минералната вода и газираните безалкохолни напитки. В световен мащаб бирата е най-популярната напитка след водата и чая. В Европа няма държава, където да не се произвежда пиво. Бирените компании у нас са изключително иновативни, а произвежданите марки пиво - с безупречно качество. По данни на НСИ делът на предприятията с технологични и маркетингови иновации в пивоварния сектор е над 50%. Характеристиките на категорията, съчетани с изключително високата конкуренция на бирения пазар, са изцяло в полза на потребителите", коментира Ивана Радомирова, главен секретар на Съюза на пивоварите в България.

Производствено-техническият капацитет на членовете на СПБ включва: 8 завода за производство на бира, собственост на: "Болярка - ВТ" АД, „Бритос" ЕООД, „Загорка" АД, „Каменица" АД, „Карлсберг България" АД, „Ломско пиво" АД; 3 самостоятелни предприятия за производство на малц и 2 малцерая към пивоварните компании, 1 фабрика за производство на хмелов гранулат и 2 бирарии-минипивоварни във Варна и София.