Според експерти България има неразработен туристически потенциал, който трябва да се развие чрез алтернативни форми на туризъм. Необходимо е фокусът от Черноморието да се измести към вътрешността на страната. Това коментира Димитър Попов, експерт, туроператор, член на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.
По думите му трудностите в този бранш са свързани с намаляване на нощувките, на приходите, влошаване на туристическия продукт, най-вече от застрояването на Черноморието. Затова трябва да се развиват алтернативните форми на туризъм с висока принадена стойност, които са важни за икономиката и за регионите.
Развитието на алтернативни форми на туризъм ще съживи бранша
В България има потенциал за развитие на пешеходния, вело и ски туризма, балнеолечението, алпинизма, конния, дори и денталния туризъм и други. Тези форми се крепят на квалифицирани кадри и могат да се предлагат целогодишно, смята Попов. Необходимо е обаче експерти в Министерството на туризма да изработят стратегия за всяка от тях, посочи той.
Димитър Попов добави, че най-устойчивият продукт е насочен към малки групи или индивидуални туристи, които посещават Северозападна България, Предбалкана, Източните Родопи. Нощувките се реализират в малки къщи, пансионати. Предлагат им се пешеходни маршрути или възможност за планинско колоездене.
Българите не са пътуваща нация
По думите на експерта българите не са пътуваща нация поради ниските покупателни възможности. Сънародниците ни предпочитат автобусни екскурзии в Европа.
„Ние нямаме достатъчно пазарен сегмент за чартъри за дестинации като Тайланд, Индия и т.н. Още не е назрял пазарът, най-много стигаме до Дубай и Египет. Българинът обаче става все по-грамотен в компютърно отношение, изискванията му се увеличават. Расте броят на екскурзиите с опознавателен елемент спрямо почивките”, отбеляза Попов.
Като проблем за туроператорите е, че голяма част от българите се отказват от услугите и сами организират своето пътуване и престой, посочи експертът. Това е закономерен принцип в международен план. Затова туроператорът трябва да работи много за дадената дестинация, за да се утвърди като експерт, да даде най-добрата цена за пакет, но и най-доброто обслужване, допълни той.
С цел да се повиши качеството на туристическия продукт Министерството на туризма предлага двойно намаляване на таксите за административни услуги по Закона за туризма. Това са такси, свързани с категоризацията на местата за настаняване, прекатегоризация, сертифицирането на спа центровете, на туроператори и туристически агенции, заяви зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева.
Туристическото райониране е важна предпоставка за развитието на туризма
Важна предпоставка за развитието на туризма е туристическото райониране, за което вече е приета концепция от Министерски съвет, отбеляза още зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева.
В България са определени девет туристически района и сега трябва да се престъпи към изграждането на организациите за управлението им. Идеята е тези организации да функционират на местно равнище и да могат преди всичко по европейски програми да акумулират средства за развитие на местния туристически продукт, на местния бранд, заяви зам.-министърът.
Друг приоритет на министерството е развитието на балнеолечението и създаването на съвременна система за предлагане на спа и медицински туризъм.
„Важната стъпка е направена чрез създадената наредба за спа услугите, която посочва нормативната рамка за качеството им, което се очаква да бъде предопределено от материалната база. Целта е България освен популярна, да стане и притегателна дестинация за оказване на такъв вид услуги. Ние имаме идеалните природни условия за това, имаме и добри специалисти. Работим добре и с туристическите организации. Това е целогодишен вид туризъм и очакваме той да се развива”, каза още Георгиева.
Изминалият летен туристически сезон беше труден, но не толкова лош колкото се очакваше в началото на пролетта, посочи зам.-министърът. По думите й има спад на приходите от туризъм, но все още не са отчетени резултатите от август и септември. За сметка на намаления брой руски и украински туристи, избрали за почивка страната ни, има увеличен интерес от френски туристи, като ръстът им е 11%. Около 20% е отливът на чуждестранни туристи.
Зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева каза още, че има отлив и от централноевропейските пазари, но са се увеличили туристите от Израел и Близкия Изток. Повишава се и интересът от китайски инвеститори, които са изразили положително отношение към страната ни и се очаква ръст на туристи от азиатската страна.