Mинистърът на образованието Красимир Вълчев е на посещение във Велико Търново във връзка с провеждането на работна среща с директори на училища и детски градини, представители на синдикатите и местната власт. Срещата започна в 16.00 часа, а преди това министърът се срещна с представители на великотърновските медии и коментира актуални въпроси, свързани с образованието.
Министър Вълчев отбеляза, че всяка година се въвеждат нови мерки за ограничаване възможностите за преписване по време на Държавните зрелостни изпити. Той подчерта, че миналата година е направена съществена крачка в това отношение с въвеждането на модулите. По думите му това ограничава възможността да се внесат в класната стая изпитни материали или резултати, тъй като учениците нямат възможност да излизат по време на изпита.
"Нашите анализи показват, че миналата година преписването рязко е спаднало. Продължаваме с тази организация на модули. Искам да поясня, че през последните години няма предварително изтичане на информация за изпитните теми. Последно такъв проблем е имало преди седем години. Повечето проблеми идват по-скоро след началото на изпитния час, след 8.00 часа сутринта, когато изпитните материали се разкодират в училище. Тогава деца, които са извън училището, решават задачите или правят опити да вкарат отговорите навътре“, каза министър Вълчев и уточни, че в тази връзка са предприети съответните мерки за сигурност и във всяка стая има видеонаблюдение.
Министър Вълчев коментира и темата за учителските заплати, тъй като преди дни председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева поиска увеличението, планирано за началото на следващата година, да влезе в сила от 1 октомври тази година. Янка Такева обясни, че целта е доброто кадрово обезпечение на системата на образованието. "В средносрочната бюджетна прогноза, която одобрихме като правителство за 2019-2021 г. ,са предвидени допълнителни 330 млн. лева, спрямо предходната година, така че да осигурим двойното увеличение на възнагражденията, което е средно за системата. Това означава, че е планирано заплатите да се увеличат от 1 януари. Дали ще се увеличат по-рано е въпрос на допълнителни разговори, на анализ на изпълненията на бюджета за тази година, на бюджетна възможност и т.н. Миналата година това беше направено, но не ми се иска да изпреварваме събитията. Така или иначе дали ще е 3 месеца по-рано или по-късно, не е най-важното нещо предвид големината на стъпката, която правим", каза ресорният министър.
Министърът отбеляза и, че до голяма степен висшето образование е безплатно, но не е проблем в определени проесионални направления да стане изцяло безплатно. "Това предвиждаме за т.н. наречените "приоритетни професионални направления". Освен че увеличаваме приема, предоставяме и втори стипендии на студентите. Има някои професионални направления, за които изцяло премахнахме приема - това са "Математика", "Физически и химически науки", "Материали и материалознание", "Религия" и др", обясни министър Вълчев и уточни, че за тези специалности се обмисля да бъдат въведени трети стипендии, които да бъдат насочени основно към покриване на таксите.
"Не е толкова голям проблемът в това колко средства даваме. Проблемът е, че не можем юридически правно да задържим децата в България. В момента правим профилно преструктуриране на системата. През последните три години силно е намален приемът в областта на обществените и социални науки – средно с 50%, а за някой професионални направления дори с 60%. Приемът в други направления се стимулира – като педагогическите, инженерно техническите, природо-математическите и аграрните", каза министър Вълчев.
Министър Вълчев отбеляза, че всяка година се въвеждат нови мерки за ограничаване възможностите за преписване по време на Държавните зрелостни изпити. Той подчерта, че миналата година е направена съществена крачка в това отношение с въвеждането на модулите. По думите му това ограничава възможността да се внесат в класната стая изпитни материали или резултати, тъй като учениците нямат възможност да излизат по време на изпита.
"Нашите анализи показват, че миналата година преписването рязко е спаднало. Продължаваме с тази организация на модули. Искам да поясня, че през последните години няма предварително изтичане на информация за изпитните теми. Последно такъв проблем е имало преди седем години. Повечето проблеми идват по-скоро след началото на изпитния час, след 8.00 часа сутринта, когато изпитните материали се разкодират в училище. Тогава деца, които са извън училището, решават задачите или правят опити да вкарат отговорите навътре“, каза министър Вълчев и уточни, че в тази връзка са предприети съответните мерки за сигурност и във всяка стая има видеонаблюдение.
Министър Вълчев коментира и темата за учителските заплати, тъй като преди дни председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева поиска увеличението, планирано за началото на следващата година, да влезе в сила от 1 октомври тази година. Янка Такева обясни, че целта е доброто кадрово обезпечение на системата на образованието. "В средносрочната бюджетна прогноза, която одобрихме като правителство за 2019-2021 г. ,са предвидени допълнителни 330 млн. лева, спрямо предходната година, така че да осигурим двойното увеличение на възнагражденията, което е средно за системата. Това означава, че е планирано заплатите да се увеличат от 1 януари. Дали ще се увеличат по-рано е въпрос на допълнителни разговори, на анализ на изпълненията на бюджета за тази година, на бюджетна възможност и т.н. Миналата година това беше направено, но не ми се иска да изпреварваме събитията. Така или иначе дали ще е 3 месеца по-рано или по-късно, не е най-важното нещо предвид големината на стъпката, която правим", каза ресорният министър.
Министърът отбеляза и, че до голяма степен висшето образование е безплатно, но не е проблем в определени проесионални направления да стане изцяло безплатно. "Това предвиждаме за т.н. наречените "приоритетни професионални направления". Освен че увеличаваме приема, предоставяме и втори стипендии на студентите. Има някои професионални направления, за които изцяло премахнахме приема - това са "Математика", "Физически и химически науки", "Материали и материалознание", "Религия" и др", обясни министър Вълчев и уточни, че за тези специалности се обмисля да бъдат въведени трети стипендии, които да бъдат насочени основно към покриване на таксите.
"Не е толкова голям проблемът в това колко средства даваме. Проблемът е, че не можем юридически правно да задържим децата в България. В момента правим профилно преструктуриране на системата. През последните три години силно е намален приемът в областта на обществените и социални науки – средно с 50%, а за някой професионални направления дори с 60%. Приемът в други направления се стимулира – като педагогическите, инженерно техническите, природо-математическите и аграрните", каза министър Вълчев.