Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова е на посещение във Велико Търново, където се включи в дискусия от платформата за граждански диалог „Европа в нашия дом“. Срещата започна в 16.00 ч. в Ритуалната зала в Общинска администрация –Велико Търново, а преди това министър Аврамова коментира пред журналисти важни теми относно пътната инфраструктура, касаещи Великотърновски регион.
Регионалният министър заяви, че има осигурено финансиране от Боаза до Велико Търново, а строителните дейности на първите три участъка, по които има изготвени технически проекти, ще стартират през 2019 г. "За останалите три участъка тепърва ще бъде възложено изготвяне на проекти. Имаме проблеми с отчуждителните процедури, защото изискват доста време. Например по участъка от Буковци до Белокопитово има заведени 29 дела като последното е насрочено за месец май. Всичко това забавя процеса, а ние искаме да строим. Хората от Северна България, пък, искат да имат магистрала, защото както знаете магистрала "Тракия" в Южна България доведе до ускорен икономически растеж. Това привлече много инвестиции и много предприятия, защото е важно за бизнеса да има добра пътна свързаност. Аз се радвам, че всички кметове от Северна България подкрепиха правителството за решението, което беше взето декември месец за осигуряване на 1,350 млрд. лв. за "Хемус" до Велико Търново", каза Петя Аврамова. Тя благодари на кметът на Велико Търнов инж. Даниел Панов, който е и председател на НСОРБ, за това че с подкрепата на общините и на премиера Бойко Борисов са осигурени тези средства.
Министърът обясни, че те са целеви, за тях има специална сметка в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и ще бъдат харчени само и единствено за магагистралата, за да може тя да се превърне в необратим проект за всички, живеещи в Северна България. Магистрала Русе-Велико Търново стартира с участъка до Бяла, след това ще се работи за пускане на поръчките за другия участък.
"Относно отсечката Русе-Велико Търново са почти преодоляни проблемите със съдебните дела, така че се надяваме тази година да минат процедурите. Обектът е на стойност 505 млн.лв. без ДДС и с тях ще можем да започнем отсечката Русе-Бяла и обхода на Бяла. Готвим тръжни процедури. Те ще стартират и да се надяваме, че няма да има обжалване, за да не бавим изпълнението и на този обект. Има идеи и за концесиониране на участъка. Има инвестиционни намерения да бъдат дадени на концесия отсечката Русе-Велико Търново, както и прохода Шипка. Водят се преговори, но ние като МРРБ и правителството имаме ангажимент този участък да стартира като изпълнение през 2019 г. с процедури", каза министърът.
Петя Аврамова отбеляза, че поетапно ще се изпълняват всички големи проекти за магистрали и скоростни пътища. Тя припомни, че в момента, освен магистрала "Хемус" се изгражда и магистрала "Струма", тече и тръжна процедура за участъка Мездра-Ботевград, който е другата важна отсечка в Северна и Северозападна България - от Видин до Ботевград. "Така че поетапно ще работим по всички важни и приоритетни за правителството пътни отсечки - магистрали, скоростни пътища и вертикални отсечки. Магистрала "Хемус" трябва до дойде до Търново през 2023 г. Остават 90 км, които ще работим по проектно и финансово осигуряване. Очаквам забавяне на всички участъци, които в момента имат процедури по отчуждаване, защото такъв е закона. В момента работна група изготвя предложения за промени в закона, така че да се опитаме да имаме предварително изпълнение за важни пътни отсечки, национални обекти и обекти с национално значение преди приключване на съдебните дела. Тоест искаме да обезщетим собствениците на имоти. Това може да се случи преди съдебните дела, а ако има обжалване след това да доплащаме сумата, която съда определи", обясни регионалният министър. Тя уточни, че в момента работна група изготвя текстовете, а когато са готови, ще се пристъпи към процедурата по обществено обсъждане, обсъждане в Министерски съвет и внасяне в НС за гласуване.
Тъй като тунелите във Велико Търново са сред 16-те най-рискови в страната, Петя Аврамова обясни, че е направено обследване на всички виадукти, тунели, мостове и надлези в страната. Тя уточни, че в държавата има приоритизиране и действително тунелите са от списъка с обекти, които трябва да бъдат под надзор. "Те са обследвани, така че ще се възлага и тяхното ремонтиране. В момента АПИ изготвя своята програма, така че всички приоритетни и проблемни обекти ще бъдат включвани в нея. В края на март ще стане ясно кои пътища и съоръжения от област Велико Търново ще станат част от приоритетните. За такива съоръжения винаги търсим допълнително средства. АПИ има бюджет, който никога не стига. Това е един сектор, който от години е недофинансиран, затова и ние разчитаме на въвеждането на тол системата. Винаги във втората половина на годината сме получавали разбиране от страна на премиера, че нямаме средства, а имаме приоритетни обекти, каквито са тези тунели и моста над р. Янтра", каза министърът.
Община Велико Търново ще търси допълнително средства за ремонт на 14 улици във кв. “Варуша” и в Стария град до Икономическия техникум. Във връзка с това, Петя Аврамова бе категорична, че кметът е подал искане за съдействие за подмяна на ВиК инфраструктура и през тази година ще бъде осигурено финансиране от МРРБ. Тези улици бяха извън обхвата на ОП "Региони в растеж" затова и инж. Даниел Панов е подал искане за държавно финансивране за ВиК инфраструктура.
Относно проблема с електронните винетки и днешния протест в Пазарджик, организиран от хора, които вече втори месец не могат да си върнат парите от тол управлението, което неправомерно ги е взело, без да получат електронен стикер, Петя Аврамова обясни, че парите вече се изплащат на хората, които са представили съответните документи.
"В началото на 2019 г., от 2 до 4 януари, при стартирането на електронната система, наистина се получиха смущения. Този проблем бе констатиран от фирмата изпълнител на цялостната електронна система и беше незабавно отстранен. Проблемът беше между БОРИКА и самата система. Действително има хора, който са платили 2 или 3 пъти своята винетка, така че ние приемаме документи от всички, които по това време са имали проблем с плащанията. Минава процедура в АПИ, нашите ИТ специалисти проверяват случая и ние възстановяваме средствата. Голяма част от тези хора вече са си получили парите, а на останалите продължаваме да ги възстановяваме", категорична беше Петя Аврамова. Тя уточни, че има един случай, при който винетката е платена 4 пъти.
Регионалният министър заяви, че има осигурено финансиране от Боаза до Велико Търново, а строителните дейности на първите три участъка, по които има изготвени технически проекти, ще стартират през 2019 г. "За останалите три участъка тепърва ще бъде възложено изготвяне на проекти. Имаме проблеми с отчуждителните процедури, защото изискват доста време. Например по участъка от Буковци до Белокопитово има заведени 29 дела като последното е насрочено за месец май. Всичко това забавя процеса, а ние искаме да строим. Хората от Северна България, пък, искат да имат магистрала, защото както знаете магистрала "Тракия" в Южна България доведе до ускорен икономически растеж. Това привлече много инвестиции и много предприятия, защото е важно за бизнеса да има добра пътна свързаност. Аз се радвам, че всички кметове от Северна България подкрепиха правителството за решението, което беше взето декември месец за осигуряване на 1,350 млрд. лв. за "Хемус" до Велико Търново", каза Петя Аврамова. Тя благодари на кметът на Велико Търнов инж. Даниел Панов, който е и председател на НСОРБ, за това че с подкрепата на общините и на премиера Бойко Борисов са осигурени тези средства.
Министърът обясни, че те са целеви, за тях има специална сметка в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и ще бъдат харчени само и единствено за магагистралата, за да може тя да се превърне в необратим проект за всички, живеещи в Северна България. Магистрала Русе-Велико Търново стартира с участъка до Бяла, след това ще се работи за пускане на поръчките за другия участък.
"Относно отсечката Русе-Велико Търново са почти преодоляни проблемите със съдебните дела, така че се надяваме тази година да минат процедурите. Обектът е на стойност 505 млн.лв. без ДДС и с тях ще можем да започнем отсечката Русе-Бяла и обхода на Бяла. Готвим тръжни процедури. Те ще стартират и да се надяваме, че няма да има обжалване, за да не бавим изпълнението и на този обект. Има идеи и за концесиониране на участъка. Има инвестиционни намерения да бъдат дадени на концесия отсечката Русе-Велико Търново, както и прохода Шипка. Водят се преговори, но ние като МРРБ и правителството имаме ангажимент този участък да стартира като изпълнение през 2019 г. с процедури", каза министърът.
Петя Аврамова отбеляза, че поетапно ще се изпълняват всички големи проекти за магистрали и скоростни пътища. Тя припомни, че в момента, освен магистрала "Хемус" се изгражда и магистрала "Струма", тече и тръжна процедура за участъка Мездра-Ботевград, който е другата важна отсечка в Северна и Северозападна България - от Видин до Ботевград. "Така че поетапно ще работим по всички важни и приоритетни за правителството пътни отсечки - магистрали, скоростни пътища и вертикални отсечки. Магистрала "Хемус" трябва до дойде до Търново през 2023 г. Остават 90 км, които ще работим по проектно и финансово осигуряване. Очаквам забавяне на всички участъци, които в момента имат процедури по отчуждаване, защото такъв е закона. В момента работна група изготвя предложения за промени в закона, така че да се опитаме да имаме предварително изпълнение за важни пътни отсечки, национални обекти и обекти с национално значение преди приключване на съдебните дела. Тоест искаме да обезщетим собствениците на имоти. Това може да се случи преди съдебните дела, а ако има обжалване след това да доплащаме сумата, която съда определи", обясни регионалният министър. Тя уточни, че в момента работна група изготвя текстовете, а когато са готови, ще се пристъпи към процедурата по обществено обсъждане, обсъждане в Министерски съвет и внасяне в НС за гласуване.
Тъй като тунелите във Велико Търново са сред 16-те най-рискови в страната, Петя Аврамова обясни, че е направено обследване на всички виадукти, тунели, мостове и надлези в страната. Тя уточни, че в държавата има приоритизиране и действително тунелите са от списъка с обекти, които трябва да бъдат под надзор. "Те са обследвани, така че ще се възлага и тяхното ремонтиране. В момента АПИ изготвя своята програма, така че всички приоритетни и проблемни обекти ще бъдат включвани в нея. В края на март ще стане ясно кои пътища и съоръжения от област Велико Търново ще станат част от приоритетните. За такива съоръжения винаги търсим допълнително средства. АПИ има бюджет, който никога не стига. Това е един сектор, който от години е недофинансиран, затова и ние разчитаме на въвеждането на тол системата. Винаги във втората половина на годината сме получавали разбиране от страна на премиера, че нямаме средства, а имаме приоритетни обекти, каквито са тези тунели и моста над р. Янтра", каза министърът.
Община Велико Търново ще търси допълнително средства за ремонт на 14 улици във кв. “Варуша” и в Стария град до Икономическия техникум. Във връзка с това, Петя Аврамова бе категорична, че кметът е подал искане за съдействие за подмяна на ВиК инфраструктура и през тази година ще бъде осигурено финансиране от МРРБ. Тези улици бяха извън обхвата на ОП "Региони в растеж" затова и инж. Даниел Панов е подал искане за държавно финансивране за ВиК инфраструктура.
Относно проблема с електронните винетки и днешния протест в Пазарджик, организиран от хора, които вече втори месец не могат да си върнат парите от тол управлението, което неправомерно ги е взело, без да получат електронен стикер, Петя Аврамова обясни, че парите вече се изплащат на хората, които са представили съответните документи.
"В началото на 2019 г., от 2 до 4 януари, при стартирането на електронната система, наистина се получиха смущения. Този проблем бе констатиран от фирмата изпълнител на цялостната електронна система и беше незабавно отстранен. Проблемът беше между БОРИКА и самата система. Действително има хора, който са платили 2 или 3 пъти своята винетка, така че ние приемаме документи от всички, които по това време са имали проблем с плащанията. Минава процедура в АПИ, нашите ИТ специалисти проверяват случая и ние възстановяваме средствата. Голяма част от тези хора вече са си получили парите, а на останалите продължаваме да ги възстановяваме", категорична беше Петя Аврамова. Тя уточни, че има един случай, при който винетката е платена 4 пъти.