Тролеи хибриди тръгват във Варна през юни
Тролеи хибриди тръгват във Варна през юни / Дарик Варна, архив

През юни следващата година се очаква по варненските улици да тръгнат новите тролейбуси, които ще бъдат купени с европари. Това стана ясно на днешното спешно заседание на комисията по транспорт към местния парламент.

Съветниците бяха свикани „на пожар", за да бъдат спазени сроковете и проектът по Оперативна програма „Околна среда" (ОПОС) да бъде одобрен. Проектът е общ с Бургас, Плевен и Стара Загора. Водеща ще бъде Община Бургас, която досега е спечелила абсолютно всички свои подадени проектни предложения по ОПОС. Ако споразумението бъде одобрено, Бургас, Варна, Стара Загора и Плевен ще могат да подпишат помежду си официален договор през декември и ще стартират реалната подготовка на проекта.

Днес транспортната комисия взе решение да упълномощи кметът да подпише споразумението за партньорство с останалите три града. Решението трябва да мине през гласуване и на заседанието на Общинския съвет в понеделник.

Финансовият ресурс, за който се кандидатства, е 100 милиона лева. Те биха стигнали за 100 и повече нови тролейбуси, които да се разпределят според нуждите на съответния град. Варна ще получи минимум 30 чисто нови тролеи, 40 превозни средства ще има за Плевен, за Бургас - 22, а за Стара Загора - 8.

Транспортните дружества в четирите града ще проведат съвместно обща процедура по възлагане на обществена поръчка. Ако всичко мине по план, се очаква новите тролейбуси да пристигнат във Варна в края на юни следващата година, прогнозира Иван Луков, председател на транспортната комисия.

Подмяната на тролейбусния парк във Варна ще обхване силно амортизираните 26-годишни соло тролеи, с които „Градски транспорт" вози в момента. Общинското дружество разполага с общо 40 тролейбуси "Шкода", 31 от които са соло, а останалите 9 - съчленени. В града има 3 действащи тролейбусни линии, припомни изпълнителният директор на „Градски транспорт" Веселин Михайлов.

Новите тролеи струват по около 450 000 евро и са напълно климатизирани. Разполагат с автономни двигатели с вътрешно горене, които дават възможност на машината да измине 10 км. без връзка с контактната мрежа. С тях съществено ще се намалят загубите на енергия. Вградена система за отдаване на енергия ще компенсира загубите при движение по инерция или изчакване на кръстовище, отбеляза Михайлов пред Дарик.

Тролейбусният транспорт е доста по-ефективен от автобусния. Себестойността на билета за тролей е 48 стотинки, при 1,40 лева себестойност на автобусния билет, разкри още шефът на „Градски транспорт"