Кап. Румен Йовчев: Варна трябва да излезе на круизната карта
Кап. Румен Йовчев: Варна трябва да излезе на круизната карта / личен архив
Кап. Румен Йовчев: Варна трябва да излезе на круизната карта
84019
Кап. Румен Йовчев: Варна трябва да излезе на круизната карта
  • Кап. Румен Йовчев: Варна трябва да излезе на круизната карта

Варна трябва да се рекламира усилено на различни международни форуми, за да бъде вписана върху световната круизна карта. Това мнение изрази в интервю за Дарик Варна кап. Румен Йовчев, staff captain на най-големия круизен кораб на планетата - Аllure of the seas.

Трябва широка реклама на Варна. Тя все още не е позната, тъй като я няма по круизните форуми. Бургас присъства много повече на подобни събития и напоследък южното пристанище има превес, смята кап. Йовчев.

Морската столица изостави лидерската си позиция и трябва да си я върне.

Варна например не е член на Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища, а Бургас е пълноправен такъв. Въпросната асоциация има всяка година две асамблеи, където членовете й се срещат с всички круизни компании. Всеизвестна истина в бранша била, че ако не си член на тази организация, никой не брои съществуването ти.
В Кейптаун, в Лисабон, в Маями също се провеждат важни за круизния бизнес форуми – най-важните събития за индустрията.

А индустрията се развива главоломно. Преди 25 години за цялата 1990-та година са пътували по море около 3,7 млн. пасажери, през 2012-та те вече са над 20 млн. души, а през миналата 2015-та – над 22 млн. пътници. Очакванията до 2019-та година са цифрата от 25 млн. туристи по море да бъде надхвърлена.

Един пасажер, за ден посещение във Варна, носи около 100 долара.

Защо круизните кораби вече не посещават български пристанища?

Логиката и практиката се разминават, отговаря Йовчев.

Услугите на нашите пристанища са на добро ниво, в Бургас имат нов терминал, решиха си логистичните проблеми с достъпа до терминала. Морската гара във Варна е реновирана, районът около нея стана по-привлекателен и атрактивен... В Несебър пък пристанището е в центъра – за пасажерите 5 минути са достатъчни да стигнат но всички интересни места...
Службите, които отговарят за достъпа на корабите доста се осъвремениха, олекотиха процедурите си и това също допринася за добрия имидж на нашите пристанища, разказва с гордост капитан Йовчев. Капитан на кораб му споделил, че от всички черноморски пристанища, в едно от българските процедурите са най-улеснени. Всяка една пасажерска компания се допитва до клиентите си след круиз и въз основа на анкетните карти се определят бъдещите дестинации, обяснява Йовчев.

Практиката обаче е противоречива – корабите „изчезнаха” от нашите пристанища.
За тази година във Варна има 4 заявки, в Несебър – 12, в Бургас – 3. Това е плачевно, смята кап. Йовчев.

Основната причина е конфликтът в Украйна и Крим, заради който през 2014-та пък имаше бум на пасажери в родните пристанища. Тогава компаниите канцелирали Одеса и я заместили с Варна, Несебър или Бургас.

Като цяло тенденцията беше възходяща и всички смятахме, че България най-сетне е преоткрита. 2015-та обаче беше пълен срив, който се дължи най-вече на факта, че компаниите избягват Черно море.

Новините от последните дни са още по-тревожни. Големите круизни компании излизат от Турция. Напускането на турските пристанища прави безсмислено навлизането в черноморския басейн.

Истанбул е основно пристанище тук, до него не стигнат ли, няма какво да правят навътре.

Пристанищните такси в България пък били много по-високи от тези в съседна Констанца. Въведената у нас според европейските директиви екотакса значително повишила разходите (т. нар. дисбурсмент) на корабите. Въпросната такса не е въвеждана в Румъния, независимо, че тя също е член на ЕС. „Те са по-гъвкави и по-конкурентни”, коментира Йовчев.

У нас няма правилна политика по отношение на круизния пазар.

Мнението на капитан Йовчев е, че зоната около Морска гара трябва да стане още по-атрактивна, като се обособи като зона за отдих, разходки и развлечения. А пристанищните мощности трябва да бъдат преместени навътре в езерото.

Къде са най-красивите места на планетата, какви атракции има на кораба на кап. Румен Йовчев, как биват приемани моряците от родната ни школа и още много други интересни неща, чуйте от целия разговор с кап. Румен Йовчев, който е в прикачения звуков файл.