България е участвала в търга за закупуването на лайнера "Queen Mary". Това съобщи Морски вестник, цитирайки думите на Кирил Костов - писател-маринист, бивш главен редактор на вестник „Маяк” и бивш директор на фирмата на ДСО „Воден транспорт” в Лондон „Болкан анд Бляк сий шипинг къмпани”.
През 1984 г. той подписва договора за закупуването на турския (бивш съветски) траулер Altinel-I , който по-късно става научно-изследователския кораб „Академик“ на Института за морски изследвания и океанология (днес Институт по океанология) към БАН.
Преди да закупи лайнера „Варна”, България е участвала в търга за закупуването на легендарния "Queen Mary" Как се стига до тази ситуация? Назначеният на 16 ноември 1966 г. директор на Параходството „Балканшип” Андрей Премянов получава задачата от правителството през 1967 г. да бъдат превозени по море 40 000 чужденци и 10 000 българи. Правят се проучвания за строителството на нов или закупуването на голям пътнически кораб „втора ръка”. Надделява второто становище.
В помощ на Кирил Костов в Лондон е изпратен главният механик инж. Георги Апостолов. На него принадлежи идеята България да участва в търга за закупуването на "Queen Mary". Сондажът със съответните фактори в София е направен и нашите представители получават разрешението да участват в търга за закупуването на знаменития кораб.
Условието на „Кунард Лайн“ - собственик на лайнера, е, че победител в търга е този участник, който е подал най-високата оферта. И на 24 юли 1967 г. от трансатлантическата параходна компания обявяват, че "Queen Mary" е продаден на САЩ срещу 3 милиона и 450 000 долара (1,5 милиона фунта стерлинги). Очевидно, българската оферта е била по-ниска.
Само можем да гадаем какво би се случило, ако емблематичният лайнер бе станал българска собственост.
Но нашите специалисти в Лондон не си губят времето. И на 10 август 1967 г. в английското пристанище Фалмът е вдигнат български флаг на най-големия в историята ни пътнически кораб - 13 500-тонният „Варна”. По-късно инж. Георги Апостолов става негов главен механик.