И Митрополит Кирил обяви съжителството без брак за грях
И Митрополит Кирил обяви съжителството без брак за грях / колаж: Дарик Варна

И Митрополит Кирил се обяви против готвените промени в семейния кодекс, които ще приравнят в някои отношения статута на брачните двойки и на тези, които живеят на семейни начала.

"Бракът е свещен съюз и неслучайно съжителство”, категоричен беше Варненският и Великопреславски Митрополит Кирил, потърсен от Дарик за коментар по готвените промени в семейния кодекс.
„Всяко начинание, което няма благословия от Бога и Църквата, е грях. Това е даже богохулство. А най-страшният грях е хулата срещу Светия Дух”, категоричен беше висшият духовник.

„Не трябва да бягаме от божията благословия. Най-важното е всичко да се върши за слава Божия”, каза още Дядо Кирил и подкрепи думите си с цитат от Посланието на Св. Апостол Павел: „Дори като ядеш и пиеш, трябва да го правиш за слава Божия.”

Двама от митрополитите на Българската православна църква (БПЦ) вече се обявиха срещу идеята съвместното съжителство да се приравни с брака. Причината за това стана варненският депутат от ГЕРБ Емил Радев, който в началото на юли обяви, че правната комисия обмисля промени в семейното право, които да решат някои от проблемите, с които се сблъскват двойките, живеещи без брак.

„Напълно и категорично съм против приравняването на извънбрачните отношения към семейните” каза Сливенският митрополит Йоаникий, цитиран от в-к Монитор. Ловчанският митрополит Гавриил също се обяви против идеята, но от думите му стана ясно, че допуска двойката да е сключила поне граждански брак.

Варненският митрополит Кирил обаче не смята, че гражданският брак е достатъчен.  Пред Дарик той коментира: „Съжителството без свещен съюз е крах и падение. Бракът е стабилност, важен е за децата."
Според Варненския владика не бива да се прави нищо за собствено удоволствие, а съжителството без брак е точно такова.

„Не очаквам църквата да се произнесе срещу собствените си догми”, на свой ред каза депутатът юрист Емил Радев.
Той се опита да успокои свещениците, като уточни, че съвместното съжителство няма да бъде изцяло приравнено с брака. Целта на готвените промени е двойките, които живеят на семейни начала, да получат някои от правата, които имат встъпилите в брак. Радев даде пример с осиновяването на деца, участването в процедури Инвитро, теглене на кредит за съвместно жилище – все неща, които при сегашното законодателство двойките без брак биха направили много по-трудно от брачните. Варненският юрист подчерта случаите, в които се налагат трансплантации или дори елементарно посещение в болницата, което се отказва на хора извън семейния кръг.
„Към настоящия момент в страната ни повече от половината деца се раждат в семейства без сключен брак. Ние трябва да гарантираме правата на тези деца и техните родители”, категоричен беше Емил Радев.

В своя подкрепа депутатът посочи световния пример в гражданското законодателство. По думите му в САЩ статутът на двойките без брак е отдавна уреден, в развитите европейски страни – също, а в Холандия дори признават хомосексуалните двойки, като им се дават права дори да осиновяват деца.
„Ние чак такива промени не искаме да правим, но все повече двойки живеят без брак и създават деца. Гражданската реалност е такава и ние трябва да се съобразим с нея, още повече, че в България има граждани, които изповядват различна от православното християнство религия”, категоричен е Емил Радев


Не за първи път БПЦ се обявява срещу подобна законодателна идея. През 2009 г. 40-тото НС не прие готвените тогава промени, именно под натиска и на висшите ни духовници. Тогава Светият Синод излезе с официално становище, в което се казваше:

"Бракът е основа на семейството като "домашна Църква" (Рим. 16:5; Филим. 1:2), като градивен елемент на обществото и като фактор за възпитанието на децата и поради това е предмет на особена духовна грижа и закрила от страна на Българската православна църква. Ето защо бракът не може да бъде третиран само като юридическа конструкция, която се основава на съвкупността от имуществени отношения, нито е обикновено съжителство между мъжа и жената, проявено от временното им настроение и интерес, каквото може да се окаже именно фактическото съжителство.
За нас бракът е един от институтите, върху които се изграждат моралните устои на обществото и е гаранция за неговата стабилност и благополучие."