Обсъдиха етапите в изграждането на Градска железница
Обсъдиха етапите в изграждането на Градска железница / снимка:Областна администрация

Изграждане на „Градска железница“ в Русе беше обсъдено на среща в Областна администрация. Екип от проектанти на фирма „Гео-Чонов“ ООД представи на вниманието на експерти с различни компетенции от Областна администрация – Русе основните компоненти от разработения проект на Прединвестиционно проучване за. Срещата беше водена от областния управител Стефко Бурджиев.

Представители на фирмата изпълнител разгледаха 6 етапа на развитие на Градската железница, като основен е първи етап. Изрично беше подчертано, че възложителят не е задължен да следва посочената последователност.

Реализацията на първи етап ще свързва централна гара Русе – гара Разпределителна – Русе север – КТМ – Мартен и ще бъде с обща дължина 16.434 км и времетраене 39 минути, от които 13 минути за спиране и престой по гари и спирки и 26 минути в движение.

Втори етап се отнася до изграждането на отклонението до Индустриален парк, като ще обхваща маршрут с дължина 3,154 км, преминаващ през Русе разпределителна – Русе изток.

През трети етап се предвижда изграждането на връзката на гара Север със северната околовръстна жп линия, Музея на транспорта, Речна гара, гара запад и гара Долапите и ще бъде с обща дължина 5,9 км. Характерно за това предложение е неговата привлекателност, предвид панорамната линия по р. Дунав.

Четвърти етап предлага маршрут Русе пътническа – спирка „Долапите“ - Гара Долапите – спирка „Божичен“ – гара Иваново и обратно с дължина на линията 21 км.

Етап 5 осъществява 16-километрова връзка от Русе пътническа през Русе разпределителна до Гюргево север.

Оптимистичният етап 6 предлага 111 км връзка с летището в Букурещ при маршрут Русе пътническа – Русе разпределителна – Гюргево север – Букурещ – Отопени (летище).

Експертите на Областна администрация – Русе имаха възможността да се запознаят и с предложения примерен, но реалистичен график за движение, съобразен с изискванията за изготвянето на същия и с графика за движение на международните и национални превози.

Предлага се да бъдат използвани 4 броя дизелови мотриси в участъка гара Русе север – Мартен още с пускането на първи етап, които в пикови часове, сдвоени ще могат да превозят до 2400 души в едната посока. Извън натоварените часове може да бъде отдели една мотриса с капацитет 300 пътника за обслужване Русе пътническа – Русе разпределителна – Гюргево север.

От експозето стана ясно, че още на първи етап трябва да се изградят 5 нови жп спирки „Родина“, „Университета“, „Безмитна зона“, „Булмаркет“, „Лукойл“, както и нов жп участък преди град Мартен с дължина 613 м, жп спирка „Мартен“ и автопаркинг. Необходимо ще бъде ремонтирането на 10,2 км железен път и съоръжаване на гара Русе север и заводска гара КТМ с Електрически централизации за автоматично управление на движението на влаковете.

Очаква се стойността на бъдещата инвестиция да е съизмерима с възможностите на държавата, общината и частния бизнес. Точният размер ще бъде определен с изготвянето на инвестиционния проект. След окончателното приемане на прединвестиционното проучване, то ще послужи като техническо задание за изготвянето на инвестиционния проект. Прогнозната цена за изготвянето на инвестиционния проект на първи етап на Градската железница се очаква да е в размер от 250 000 до 300 000 лева. Намеренията са осигуряването на тези средства да стане по програма Джесика, за което има проведени предварителни разговори.