Kонкурси, изложба и хепънинг за Нощта на учените в Русенския университет
Kонкурси, изложба и хепънинг за Нощта на учените в Русенския университет / Снимка: Русенски университет

Европейската нощ на учените е ежегодно събитие, което се провежда в един и същи ден в цяла Европа и се осъществява с финансовата подкрепа на Европейската комисия по Седма Рамкова програма за научни изследвания и технологично развитие, подпрограма "Хора". На този ден университетите и научните институти отварят врати за гражданството, за да представят своите научни постижения и да покажат предизвикателните и любопитни страни от живота на учения. За България този проект започва през 2006г. През изминалия период участващите в Нощта на учените университети и научноизследователски организации насочват общественото внимание и популяризират постиженията на различни области на науката: физика и технологии (2006); археология и история (2007); биология, химия и екология (2008); астрономия (2009), наука и индустрия (2010), химия (2011), иновации (2012). Мотото на Нощта на учените в България за 2013 година е Значение на научните изследвания в триъгълника на знанието.

На пресконференция днес в Русенския университет „Ангел Кънчев“ ректорът проф. Христо Белоев и зам.-ректорът доц. Юлиана Попова информираха, че висшето училище членува в консорциума, изпълняващ проекта „Нощ на учените“, още от неговото първо издание у нас. „Инициирали сме  различни конкурси, изложби, кръгли маси, ателиета на млади таланти и други подобни събития в зависимост от тематиката на Нощта на учените през съответната година“ – припомни проф. Белоев. В осмото издание през 2013 година партньори на Русенския университет по проекта К-ТRIO Researchers in Knowledge Triangle – „Учените в триъгълника на знанието“, са Нов български университет (координатор на проекта), Клуб на младите учени (БАН), Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, Медицински университет-Пловдив и Тракийски университет-Стара Загора.

Основна цел на проекта „Учените в триъгълника на знанието“ (научни изследвания – образование – иновации) е да се увеличи общественото признание за учените, като се предложи на широката публика, без оглед на възраст и образование, възможността да открие „скритото лице“ на науката чрез обсъждане в директен контакт с учени влиянието на научните изследвания върху ежедневния живот.