- Мая Манолова иска спиране на рекета на колекторските фирми
Омбудсманът Мая Манолова ще иска законодателни промени, с които да се спре рекета и тормоза, който осъществяват върху гражданите колекторските фирми. Това обяви тя в Пловдив, където участва в кръгла маса „Българските потребители в европейски условия“, организирана от Сдружението за правна помощ на потребителите по повод Световния ден на потребителя.
По думите на Манолова, този вид рекет се налага от симбиозата монополно дружество - доставчик на обществени услуги, колекторска фирма, Арбитражен съд, като най-драстичната мярка, която трябва да се предприеме е арбитражните съдилища да спрат да разглеждат потребителски спорове.
Използването на арбитражни съдилища от колекторските фирми е нарушение на правата на потребителите, категорична е Мая Манолова. По думите й, има законова празнота и няма никакъв регламент за това кой може да създава такъв съд, на какви изисквания да отговаря и по какви правила да съди гражданите.
„Става дума за схема, която по един незаконен начин се изполва от монополни дружества, доставчици на обществени услуги и фирми за бързи кредити, които продават дългове на колекторските фирми. Те от своя страна си създават арбитражни съдилища, които служат на господаря, който ги е създал.
Например един дълг от 30 лева от 2005 година, минавайки през всичките тези инстанции, става 550 лева“, коментира омбудсманът на Република България.
Потърпевшите от схемата са огромен брой български граждани, каза още Манолова.
„По данни в Арбитражния съд за миналата година са образувани 102 000 дела, за сравнение с Административен съд - София, където се гледат под 15 000 дела годишно. Хората в един момент получават обаждане от колекторска фирма със заплаха „плати или ще последват неприятни последствия за теб и за твоите близки". Гражданите звънят за справка в някакъв неизвестен за тях съд, който без да ги уведоми, вече ги е осъдил за някакви суми“, допълни още омбудсманът.
Мая Манолова откри временна приемна в Пловдив, където над 80 граждани поставиха своите проблеми и поискаха съдействие за разрешаването им.
Стана ясно още, че за първите 4 месеца на 2016-та година жалбите на граждани срещу различните доставчици на обществени услуги са 1180. Спрямо предишни години има ръст с 30%, като най-много са оплакванията срещу топлофикациите и невъзможността да се откажеш от услугата.
По време на кръглата маса „Българските потребители в европейски условия“ се сформира работна група с представители на всички потребителски организации, която да внесе исканите законодателни промени.
Преди това Мая Манолова се срещна с кмета на Пловдив Иван Тотев.