Бисери от световната класика в изпълнение на соло флейта, Концерт за китара и Четвърта симфония от П.И. Чайковски ще бъдат представени тази вечер в концерта на Плевенска филхармония под диригентството на маестро Йордан Камджалов, който ще се състои от 19:00 часа в зала „Емил Димитров“ в читалище „Съгласие“ в Плевен.
За програмата на концерта и за работата си с Плевенска филхармония пред Дарик разказа почетният гост-диригент на симфоничния оркестър Йордан Камджалов, който за трети път работи с плевенските музиканти.
“Музициране, без раздаване и споделяне на магията на музиката за мен е абсолютно безсмислено Очаквам съвсем откровено да създадем поредната магия в Плевен на 15-ти и в София – 18-ти юни. Убеден съм, че тя ще се случи, защото има всички условия, това да стане и аз вярвам в пълния колективен, интелектуален и емоционален потенциал на оркестъра“.
Това каза Йордан Камджалов, който за пореден път разнася славата на България в Европа, след като беше избран за музикален директор и главен диригент на операта и филхармонията в Риека – Република Хърватска – градът, който ще бъде културна столица на Европа през 2020-та година.
Йордан Камджалов подчерта, че това е неговият - трети концерт с музикантите от Плевенска филхармония:
„През тези три години на гостуване, с Плевенска филхармония създадохме един „Чайковски цикъл“. Изпълнихме неговите Шеста и Пета симфония и по естествен начин дойде ред и на Четвърта симфония. Другата традиция, която продължаваме е гостуването в Плевен на лауреати на нашата фондация „Йордан Камджалов“. Тази година солист ще бъде Георги Димитров – един изключително музикален китарист, който със съдействието на фондацията вече учи в Австрия“.
Третата традиция, която Плевенска филхармония и Йордан Камджалов създават е гостуването в рамките на международния фестивал „Софийски музикални седмици“:
„Отговорността е да покажем, колко сила, професионализъм и всеотдайност има в оркестри от страната, каквито не се слушат редовно в София и гостуването на Плевенска филхармония в столицата беше винаги свързано с едно триумфиране. Получаваше се един триумф, оркестърът надскачаше себе си, даваше всичко от себе си, раздаваше и даваше огромна емоция, което е единствената гаранция за докосването на човешкото сърце. Това раздаване за мен е най-голямата мотивация да продължим съвместната ни дейност, защото музицирането без раздаването и споделянето на магията на музиката за мен няма никакъв смисъл“, каза маестрото.
Известен факт е, че в работата си с музикантите при подготовката на произведенията, включени в програмата на един концерт, диригентът Камджалов създава една изключително спокойна атмосфера при максимално концентриране на възможностите, които се оказват често неподозирани за самия музикант.
- Как го научихте? Как стигнахте до този начин на комуникация с музикантите?
„Огромните неща, които са много важни тук са – първо, подготовката от моя страна и второ – вярата в хората и в самия човек. Аз отивам винаги с идеята, че хората могат много, че у хората има скрито едно голямо съкровище, което ние по различни причини не проявяваме редовно, правим го рядко или никога и това е смисълът на моето правене на музиката – едно мобилизиране на колективното преживяване и на колективната интелигентност, което доказва, че едно плюс едно е повече от 100. Това е нещо, което можем да правим само, когато сме заедно. Ако всеки си е в къщи и само се упражнява, той никога няма да постигне тази енергия и това отношение.
Когато тази вяра се срещне с професионализма на колегите, тогава нещата стават възможни, защото без професионализъм това няма да е възможно. Истината е, че аз не виждам никакъв смисъл от излизане на сцена, ако няма да достигна един определен градус на внушение и преживяване, чрез който да не може да сподели нещо много – дълбоко, ценно истинско преживяване на хората.
Мисля, че ние сме длъжни да даваме на хората най-доброто от себе си и ако не го правим, ние нямаме място на сцената – не сме заслужили да бъдем на сцената, защото както казва Вагнер, сцената е трибуна и олтар.
Това, което ми повлия особено в пътя ми са едни много редовни срещи - в рамките на повече от 10 години със Саймън Ратъл – главният диригент на Берлинска филхармония, от когото научих, какво е доверие. Нас не са ни учили да подхождаме много с доверие към колегите в оркестрите – диригентът все трябва да коригира... А истината е, че този потенциал ще остане запушен, закопчан и затворен, ако ние не се доверим и Саймън Ратъл демонстрираше едно перманентно доверяване на интелекта, опита и професионализма на хората и в това доверие за мен се откриха нови перспективи“.
Йордан Камджалов сподели за поредния си ангажимент извън страната като музикален директор и главен диригент – този път на операта и филхармонията в град Риека, който е избран за Европейска столица на културата за 2020-та година. Маестрото каза, че желанието му е отново да прокара българска нишка в прослава на страната ни:
„Бях единодушно избран да бъда музикален директор на операта и филхармонията в Риека и от този сезон започваме да подготвяме значимо общоевропейско събитие. Ще се радвам отново да направя още една българска нишка и към този европейски културен център и съм много любопитен, как бихме могли да продължим и да надградим нашето взаимодействие с Плевенска филхармония. Трябва да се мисли смело и да знаем, какво е наистина реално и какво бихме могли да направим, за да сложим още една тухла върху пирамидата. Плевенска филхармония е един прекрасен състав!“, каза Йордан Камджалов.
Концертната програма, включва изпълнения на солистите Бюлент Евджил, флейта, от Турция, който ще представи „Венециански карнавал“ от Г. Бричалди и „Швейцарски пастир“ от П. Морлачи и Георги Димитров, китара с Концерт за китара и струнен оркестър от Ф. Карули. Финално място заема Четвърта симфония от П.И. Чайковски, която Плевенска филхармония ще изпълни по вълнуващ и непоказван досега начин.
Програмата от концерта в Плевен ще бъде представена и на 18-ти юни – понеделник, също от 19:00 часа в зала „България“ в София.
dariknews.archive
“Музициране, без раздаване и споделяне на магията на музиката за мен е абсолютно безсмислено Очаквам съвсем откровено да създадем поредната магия в Плевен на 15-ти и в София – 18-ти юни. Убеден съм, че тя ще се случи, защото има всички условия, това да стане и аз вярвам в пълния колективен, интелектуален и емоционален потенциал на оркестъра“.
dariknews.archive
Йордан Камджалов подчерта, че това е неговият - трети концерт с музикантите от Плевенска филхармония:
„През тези три години на гостуване, с Плевенска филхармония създадохме един „Чайковски цикъл“. Изпълнихме неговите Шеста и Пета симфония и по естествен начин дойде ред и на Четвърта симфония. Другата традиция, която продължаваме е гостуването в Плевен на лауреати на нашата фондация „Йордан Камджалов“. Тази година солист ще бъде Георги Димитров – един изключително музикален китарист, който със съдействието на фондацията вече учи в Австрия“.
dariknews.archive
„Отговорността е да покажем, колко сила, професионализъм и всеотдайност има в оркестри от страната, каквито не се слушат редовно в София и гостуването на Плевенска филхармония в столицата беше винаги свързано с едно триумфиране. Получаваше се един триумф, оркестърът надскачаше себе си, даваше всичко от себе си, раздаваше и даваше огромна емоция, което е единствената гаранция за докосването на човешкото сърце. Това раздаване за мен е най-голямата мотивация да продължим съвместната ни дейност, защото музицирането без раздаването и споделянето на магията на музиката за мен няма никакъв смисъл“, каза маестрото.
dariknews.archive
- Как го научихте? Как стигнахте до този начин на комуникация с музикантите?
„Огромните неща, които са много важни тук са – първо, подготовката от моя страна и второ – вярата в хората и в самия човек. Аз отивам винаги с идеята, че хората могат много, че у хората има скрито едно голямо съкровище, което ние по различни причини не проявяваме редовно, правим го рядко или никога и това е смисълът на моето правене на музиката – едно мобилизиране на колективното преживяване и на колективната интелигентност, което доказва, че едно плюс едно е повече от 100. Това е нещо, което можем да правим само, когато сме заедно. Ако всеки си е в къщи и само се упражнява, той никога няма да постигне тази енергия и това отношение.
Когато тази вяра се срещне с професионализма на колегите, тогава нещата стават възможни, защото без професионализъм това няма да е възможно. Истината е, че аз не виждам никакъв смисъл от излизане на сцена, ако няма да достигна един определен градус на внушение и преживяване, чрез който да не може да сподели нещо много – дълбоко, ценно истинско преживяване на хората.
Мисля, че ние сме длъжни да даваме на хората най-доброто от себе си и ако не го правим, ние нямаме място на сцената – не сме заслужили да бъдем на сцената, защото както казва Вагнер, сцената е трибуна и олтар.
dariknews.archive
Йордан Камджалов сподели за поредния си ангажимент извън страната като музикален директор и главен диригент – този път на операта и филхармонията в град Риека, който е избран за Европейска столица на културата за 2020-та година. Маестрото каза, че желанието му е отново да прокара българска нишка в прослава на страната ни:
„Бях единодушно избран да бъда музикален директор на операта и филхармонията в Риека и от този сезон започваме да подготвяме значимо общоевропейско събитие. Ще се радвам отново да направя още една българска нишка и към този европейски културен център и съм много любопитен, как бихме могли да продължим и да надградим нашето взаимодействие с Плевенска филхармония. Трябва да се мисли смело и да знаем, какво е наистина реално и какво бихме могли да направим, за да сложим още една тухла върху пирамидата. Плевенска филхармония е един прекрасен състав!“, каза Йордан Камджалов.
dariknews.archive
dariknews.archive