Административен съд – Кюстендил обяви за нищожни разпоредбите на чл.5 и чл.10, ал.2, т.6 от Наредба за регистрация, отглеждане и контрол на кучетата на територията на община Кюстендил, след протест на прокурор Марияна Сиракова от Окръжна прокуратура. Така, вече собствениците на ловни кучета ще плащат такса на общината за тяхното отглеждане.
Съгласно Закона за местните данъци и такси, не се заплащат такси за кучета на лица с увреждания; за служебни кучета на организации на бюджетна издръжка; за кучета използвани за опитни цели; за кучета използвани от БЧК; за кастрирани кучета и за кучета, който придружават или охраняват селскостопански животни, отглеждани в регистриран животновъден обект.
Нормата на чл.10, ал.1 от общинската Наредба задължава собствениците на кучета да заплащат такса в общината, на чиято територия е постоянния им адрес в размер, определен в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Кюстендил. В правилото на чл.10, ал.2 от общинската Наредбата се въвежда изключение от правилото за заплащане на таксата за определена категория кучета, препращайки към изброяването в чл.175, ал.2 от ЗВД. В т.6 са посочени ловните кучета. Нормата на чл.10, ал.2 от общинската Наредба към момента на нейното приемане е била в унисон с правилото на чл.175, ал.2 от ЗВД в редакцията, обн. ДВ, бр.87/2005г., в сила от 01.01.2007г. Към момента на подаване на протеста обаче, считано от изменението на чл.175, ал.2, т.6, обн. ДВ, бр.14/2016г., в сила от 19.02.2016г. се освобождават от такса кучета, които придружават или охраняват селскостопански животни, които се отглеждат в регистриран животновъден обект. От изключенията в чл.175, ал.2 от ЗВД е премахнато това за ловните кучета. Следователно, нормата на чл.10, ал.2, т.6 от общинската Наредба понастоящем противоречи на идентичната законова регламентация в чл.175, ал.2 от ЗВД и препращането към нея от чл.116, ал.2 от ЗМДТ
Друга важна промяна след решението на съдът е, че не се разрешава продажбата на животни на лица под 18- годишна възраст, а не под 16- годишна, както изискваше общинската наредба.
Нормата на чл.5 от общинската Наредба противоречи на императивното правило на чл.11, ал.1 от Закона за защита животните, съгласно което не се разрешава продажба на животни на лица под 18-годишна възраст без съгласието на родител/настойник. Противоречието е в две насоки. Първото е свързано с намаляване на законовата възраст на лицата, на които може да се продават животни от 18 на 16 години в общинската Наредба. Второто е свързано с въвеждане на утежнена писмена форма за съгласие на родителите/настойниците на децата, каквато законът не предвижда. Наличието на въведена в закона императивна забрана налага задължението на ОбС – Кюстендил да не въвежда повторно подобна забрана в подзаконов нормативен акт, а ако въведе такава – то същата да бъде идентична със законовата, пише м мотивите на 3- членен състав на Административен съд- Кюстендил, с председател Иван Демиревски.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съгласно Закона за местните данъци и такси, не се заплащат такси за кучета на лица с увреждания; за служебни кучета на организации на бюджетна издръжка; за кучета използвани за опитни цели; за кучета използвани от БЧК; за кастрирани кучета и за кучета, който придружават или охраняват селскостопански животни, отглеждани в регистриран животновъден обект.
Нормата на чл.10, ал.1 от общинската Наредба задължава собствениците на кучета да заплащат такса в общината, на чиято територия е постоянния им адрес в размер, определен в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Кюстендил. В правилото на чл.10, ал.2 от общинската Наредбата се въвежда изключение от правилото за заплащане на таксата за определена категория кучета, препращайки към изброяването в чл.175, ал.2 от ЗВД. В т.6 са посочени ловните кучета. Нормата на чл.10, ал.2 от общинската Наредба към момента на нейното приемане е била в унисон с правилото на чл.175, ал.2 от ЗВД в редакцията, обн. ДВ, бр.87/2005г., в сила от 01.01.2007г. Към момента на подаване на протеста обаче, считано от изменението на чл.175, ал.2, т.6, обн. ДВ, бр.14/2016г., в сила от 19.02.2016г. се освобождават от такса кучета, които придружават или охраняват селскостопански животни, които се отглеждат в регистриран животновъден обект. От изключенията в чл.175, ал.2 от ЗВД е премахнато това за ловните кучета. Следователно, нормата на чл.10, ал.2, т.6 от общинската Наредба понастоящем противоречи на идентичната законова регламентация в чл.175, ал.2 от ЗВД и препращането към нея от чл.116, ал.2 от ЗМДТ
Друга важна промяна след решението на съдът е, че не се разрешава продажбата на животни на лица под 18- годишна възраст, а не под 16- годишна, както изискваше общинската наредба.
Нормата на чл.5 от общинската Наредба противоречи на императивното правило на чл.11, ал.1 от Закона за защита животните, съгласно което не се разрешава продажба на животни на лица под 18-годишна възраст без съгласието на родител/настойник. Противоречието е в две насоки. Първото е свързано с намаляване на законовата възраст на лицата, на които може да се продават животни от 18 на 16 години в общинската Наредба. Второто е свързано с въвеждане на утежнена писмена форма за съгласие на родителите/настойниците на децата, каквато законът не предвижда. Наличието на въведена в закона императивна забрана налага задължението на ОбС – Кюстендил да не въвежда повторно подобна забрана в подзаконов нормативен акт, а ако въведе такава – то същата да бъде идентична със законовата, пише м мотивите на 3- членен състав на Административен съд- Кюстендил, с председател Иван Демиревски.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.