Кандидатът за народен представител, втори в листата на "БСП за България", д-р Иван Ибришимов даде интервю за Дарик, в което дава отговори на въпросите - защо отново иска доверието на избирателите в област Кюстендил и защо е необходима промяна в България? Той коментира и провалената политика на ГЕРБ в сектора здравеопазване и за липсата на диалог между местната власт и хората.
Защо искате пак да бъдете депутат от 10 МИР – Кюстендил?
10 МИР- Кюстендил, защото тук съм роден, израснал и работил и това е моят роден край. Познавам хората, проблемите на региона, а също така и неговите предимствата и потенциал.
Макар, че бях за кратко народен представител, от дълго време се занимавам с обществена работа, което ме прави разпознаваем и предвидим. Имам потенциал, обществена подкрепа, както и необходимите контакти за да бъда максимално полезен на хората и общините в региона. Поставил съм си много цели и задачи, които трябва да бъдат завършени.
Какво успя и какво не успя да направи д-р Ибришимов като депутат за родния си край?
Както вече казах, моята работа като народен представител беше за кратко и условно можем да я разделим на два периода. Единият, когато бях народен представител от управляващото мнозинство, който продължи около година. Тогава за област Кюстендил бяха привлечени 16 млн. лв. инвестиции от Фонда за растеж и развитие. Всички общини получиха средства, като по значими мога да отбележа отпуснатите за възстановяване на Римската стена в гр. Кюстендил, както и за строежа на нова спортна зала в гр. Дупница. Останалите по-малки общини също не бяха забравени, като основно средствата бяха за подобряване на инфраструктурата. Като народен представител в опозиция, също една година, съм съвносител на редица социални законопроекти , касаещи доходите на хората, увеличение на детските надбавки, майчинството, нормалния живот на хората с увреждания. За съжаление, обаче, те не бяха приети от управляващото мнозинство.
“БСП за България” иска промяна, а ГЕРБ доверие за трети мандат на Борисов, какъв е изборът всъщност на хората?
Не “БСП за България” иска промяна, а хората искат промяна. Дневният ред на обществото, отчаянието и липсата на перспектива я налага и тя започна с президентските избори. Необходима е промяна в модела на управление на държавата, защото след 8 годишното управление на ГЕРБ, хората не живеят добре, бедността не е намаляла, безработицата също. Свидетели бяхме на много катаклизми в държавата, на недоволството на хора, на професионални и съсловни организации. Управляващите не вземат под внимание проблемите, а политиката изисква отношение и диалог с хората. ГЕРБ предлагат програма, която е продължение на старата и от, която положението в страната не се подобри, затова промяната е наложителна. Два пъти хората им гласуваха доверие и не мисля, че третия път ще е различно от това, което показаха досега.
Здравеопазването – къде е пациентът в лабиринта на здравната реформа?
Здравеопазването – това е един от най- провалените сектори на кабинета "Борисов" 2. Злополучният пръстов отпечатък, несполучливата здравна карта, скандалите с ваксините и с Фонда за лечение на деца в чужбина, недоволството на лекари и пациенти, с това ще запомним министър Москов. Не съм против реформите, но съм категорично против посоката и начина, по който се проведе т. нар. здравна реформа. Не е кой знае каква философия здравната реформа. Тя може да бъде заимствана, адаптирана и приложена спрямо особеностите в страната ни и веднъж завинаги да спрем да говорим за реформи в здравеопазването. А що се отнася до пациента, то той е загубен в лабиринта на здравеопазването и няма изход. Единственият възможен такъв е в някоя листа на чакащите – било то за лекарства, за направления, за средства за лечение. Проблемът е в нормативния хаос и нежеланието да се спре източването на здравната система. Веднъж завинаги трябва да бъде сложен ред в нормативната уредба.
Общинската болница в Дупница, трябва ли да бъде спасена?
Искам да припомня, че първото правителство на ГЕРБ фалира 17 общински болници, една от които беше тази в Бобов дол. Второто правителство на ГЕРБ, не без помощта на общинските им ръководства, които също доминират в страната, поставиха пред фалит още 11 болници, една от които е и тази в Дупница. И, тя, разбира се трябва да бъде спасена, още повече, заради това, че обслужва населението на още 6 общини. И тук най- важните мерки са да бъде увеличен лимитът и ангажиментите на всички общини от бившата Дупнишка околия, защото общинското здравеопазване е гръбнакът на здравеопазването и затова държавата не бива да абдикира от него.
Ще има ли пари за ВиК сектора в област Кюстендил, какво се случва с ВиК асоциацията?
За голяма част от финансирането на този сектор, общините трябва да разчитат на европейски средства. При добре изготвени и аргументирани проекти, всяка една от общините в областта може да получи такива средства. Деликатно е положението с община Сапарева баня, която вече има подменена ВиК мрежа и се нуждае само от пречиствателна станция за отпадни води, изграждането на която не се финансира с европейски пари. Влизайки във ВиК асоциацията, жителите на Сапарева баня ще трябва да плащат по- висока цена на водата. И тук е ролята на народните представители и на ресорното министерство да защитят интересите на такива общини. В България има няколко такива общини и трябва да се работи съвместно, още повече, че интересът на хората го налага. И тъй като не трябва да се допуска, създалото се положение в такива общини, да бъде пречка за усвояването на европейски средства от другите общини и на принципа, че всяко правило си има изключение, трябва да се търси изход, чрез компромис в нормативните документи.
Регионално депо за отпадъци, в Джерман или на друго място в областта, или глоби за общините?
Бих определил ситуацията с изграждане на депо в с. Джерман, като крайно неприятна. От една страна са жителите на селото, от друга страна- санкциите, които ще трябва да търпим. Не е правилно обаче, хората да бъдат притискани с тезата:
Или го правим, или общините ще плащат големи глоби. Жителите имат основание да недоволстват, мнението на експертите, е, че теренът не е подходящ, а не веднъж сте чували и моята позиция, че той е избран на инат и без диалог с местното население. И тук е ролята на общинското ръководство, което заедно с експерти и в диалог с хората да избере най-подходящото място за тази цел. Политика и управление на инат и с ултиматуми не се прави.
Защо избирателите да гласуват с №10 в бюлетината за листата на „БСП за България” и да заложат на Вас с преференция – 2?
За две години - 24 млрд. заем, 16 млрд. лв. от тях са вече усвоени и преразпределени през обществени поръчки на няколко фирми, близки до управляващото досега мнозинство. България изостава в развитието си. Налице са ниски доходи и пенсии, бедност, безработица, увеличава се емиграцията, обезлюдяват се цели райони, хората са отегчени и обезверени, за социална политика не може и да става дума. Всичко това налага промяна, която “БСП за България” предлага и защото „БСП за България” е алтернативата на това авторитарно управление. Преференциите, като цяло дават възможност за мажоритарен вот и всеки, гласувал преференциално може да даде своето доверие не само на партия, но и на избран от него кандидат. С преференция - 2, избирателите от Кюстендилски регион могат да гласуват за мен, но искам да уверя хората, че всеки един от нашата листа е достоен и подготвен за осъществяване на алтернативата. В листата са намерили място експерти в различни области, един наистина мотивиран и сплотен екип сме, в който и занапред ще работим, за да бъдем полезни на хората.
Очаквате ли честни избори и коя политическа сила ще победи на 26 март?
Силно се надявам изборите да са честни и това е основната роля на служебното правителство- да подсигури честни избори и нека на 26 март, да победи волята на хората, а именно – желанието за промяна.
Купуването и продаването на гласове е престъпление!
Защо искате пак да бъдете депутат от 10 МИР – Кюстендил?
10 МИР- Кюстендил, защото тук съм роден, израснал и работил и това е моят роден край. Познавам хората, проблемите на региона, а също така и неговите предимствата и потенциал.
Макар, че бях за кратко народен представител, от дълго време се занимавам с обществена работа, което ме прави разпознаваем и предвидим. Имам потенциал, обществена подкрепа, както и необходимите контакти за да бъда максимално полезен на хората и общините в региона. Поставил съм си много цели и задачи, които трябва да бъдат завършени.
Какво успя и какво не успя да направи д-р Ибришимов като депутат за родния си край?
Както вече казах, моята работа като народен представител беше за кратко и условно можем да я разделим на два периода. Единият, когато бях народен представител от управляващото мнозинство, който продължи около година. Тогава за област Кюстендил бяха привлечени 16 млн. лв. инвестиции от Фонда за растеж и развитие. Всички общини получиха средства, като по значими мога да отбележа отпуснатите за възстановяване на Римската стена в гр. Кюстендил, както и за строежа на нова спортна зала в гр. Дупница. Останалите по-малки общини също не бяха забравени, като основно средствата бяха за подобряване на инфраструктурата. Като народен представител в опозиция, също една година, съм съвносител на редица социални законопроекти , касаещи доходите на хората, увеличение на детските надбавки, майчинството, нормалния живот на хората с увреждания. За съжаление, обаче, те не бяха приети от управляващото мнозинство.
“БСП за България” иска промяна, а ГЕРБ доверие за трети мандат на Борисов, какъв е изборът всъщност на хората?
Не “БСП за България” иска промяна, а хората искат промяна. Дневният ред на обществото, отчаянието и липсата на перспектива я налага и тя започна с президентските избори. Необходима е промяна в модела на управление на държавата, защото след 8 годишното управление на ГЕРБ, хората не живеят добре, бедността не е намаляла, безработицата също. Свидетели бяхме на много катаклизми в държавата, на недоволството на хора, на професионални и съсловни организации. Управляващите не вземат под внимание проблемите, а политиката изисква отношение и диалог с хората. ГЕРБ предлагат програма, която е продължение на старата и от, която положението в страната не се подобри, затова промяната е наложителна. Два пъти хората им гласуваха доверие и не мисля, че третия път ще е различно от това, което показаха досега.
Здравеопазването – къде е пациентът в лабиринта на здравната реформа?
Здравеопазването – това е един от най- провалените сектори на кабинета "Борисов" 2. Злополучният пръстов отпечатък, несполучливата здравна карта, скандалите с ваксините и с Фонда за лечение на деца в чужбина, недоволството на лекари и пациенти, с това ще запомним министър Москов. Не съм против реформите, но съм категорично против посоката и начина, по който се проведе т. нар. здравна реформа. Не е кой знае каква философия здравната реформа. Тя може да бъде заимствана, адаптирана и приложена спрямо особеностите в страната ни и веднъж завинаги да спрем да говорим за реформи в здравеопазването. А що се отнася до пациента, то той е загубен в лабиринта на здравеопазването и няма изход. Единственият възможен такъв е в някоя листа на чакащите – било то за лекарства, за направления, за средства за лечение. Проблемът е в нормативния хаос и нежеланието да се спре източването на здравната система. Веднъж завинаги трябва да бъде сложен ред в нормативната уредба.
Общинската болница в Дупница, трябва ли да бъде спасена?
Искам да припомня, че първото правителство на ГЕРБ фалира 17 общински болници, една от които беше тази в Бобов дол. Второто правителство на ГЕРБ, не без помощта на общинските им ръководства, които също доминират в страната, поставиха пред фалит още 11 болници, една от които е и тази в Дупница. И, тя, разбира се трябва да бъде спасена, още повече, заради това, че обслужва населението на още 6 общини. И тук най- важните мерки са да бъде увеличен лимитът и ангажиментите на всички общини от бившата Дупнишка околия, защото общинското здравеопазване е гръбнакът на здравеопазването и затова държавата не бива да абдикира от него.
Ще има ли пари за ВиК сектора в област Кюстендил, какво се случва с ВиК асоциацията?
За голяма част от финансирането на този сектор, общините трябва да разчитат на европейски средства. При добре изготвени и аргументирани проекти, всяка една от общините в областта може да получи такива средства. Деликатно е положението с община Сапарева баня, която вече има подменена ВиК мрежа и се нуждае само от пречиствателна станция за отпадни води, изграждането на която не се финансира с европейски пари. Влизайки във ВиК асоциацията, жителите на Сапарева баня ще трябва да плащат по- висока цена на водата. И тук е ролята на народните представители и на ресорното министерство да защитят интересите на такива общини. В България има няколко такива общини и трябва да се работи съвместно, още повече, че интересът на хората го налага. И тъй като не трябва да се допуска, създалото се положение в такива общини, да бъде пречка за усвояването на европейски средства от другите общини и на принципа, че всяко правило си има изключение, трябва да се търси изход, чрез компромис в нормативните документи.
Регионално депо за отпадъци, в Джерман или на друго място в областта, или глоби за общините?
Бих определил ситуацията с изграждане на депо в с. Джерман, като крайно неприятна. От една страна са жителите на селото, от друга страна- санкциите, които ще трябва да търпим. Не е правилно обаче, хората да бъдат притискани с тезата:
Или го правим, или общините ще плащат големи глоби. Жителите имат основание да недоволстват, мнението на експертите, е, че теренът не е подходящ, а не веднъж сте чували и моята позиция, че той е избран на инат и без диалог с местното население. И тук е ролята на общинското ръководство, което заедно с експерти и в диалог с хората да избере най-подходящото място за тази цел. Политика и управление на инат и с ултиматуми не се прави.
Защо избирателите да гласуват с №10 в бюлетината за листата на „БСП за България” и да заложат на Вас с преференция – 2?
За две години - 24 млрд. заем, 16 млрд. лв. от тях са вече усвоени и преразпределени през обществени поръчки на няколко фирми, близки до управляващото досега мнозинство. България изостава в развитието си. Налице са ниски доходи и пенсии, бедност, безработица, увеличава се емиграцията, обезлюдяват се цели райони, хората са отегчени и обезверени, за социална политика не може и да става дума. Всичко това налага промяна, която “БСП за България” предлага и защото „БСП за България” е алтернативата на това авторитарно управление. Преференциите, като цяло дават възможност за мажоритарен вот и всеки, гласувал преференциално може да даде своето доверие не само на партия, но и на избран от него кандидат. С преференция - 2, избирателите от Кюстендилски регион могат да гласуват за мен, но искам да уверя хората, че всеки един от нашата листа е достоен и подготвен за осъществяване на алтернативата. В листата са намерили място експерти в различни области, един наистина мотивиран и сплотен екип сме, в който и занапред ще работим, за да бъдем полезни на хората.
Очаквате ли честни избори и коя политическа сила ще победи на 26 март?
Силно се надявам изборите да са честни и това е основната роля на служебното правителство- да подсигури честни избори и нека на 26 март, да победи волята на хората, а именно – желанието за промяна.
Купуването и продаването на гласове е престъпление!