Със свое решение от 15.06.2017 г. Габровският административен съд отмени разпоредби от Наредбата за определяне на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово. Те предвиждат размерът на такса битови отпадъци да се определя пропорционално върху данъчната оценка на имота.
Делото е образувано по жалба на „ИСА – Стопанска камара“-Габрово”. Секретарят на организацията Пепа Сомлева е на пряката телефонна линия на Дарик радио. Здравейте, г-жо Сомлева!
Защо решихте да обжалвате Наредбата и как си обяснявате нейното приемане в този вариант?
Обжалвахме Наредбата, защото е нарушен законът. Нарушени са доста неща. Текстовете, които определят начините, по които трябва да се направи определянето на таксата посочват точно как трябва да стане това. Ако няма възможност да бъде определена по начините, указани в Закона, трябва да се определи някаква такса от ОбС, която в никакъв случай не може да бъде данъчната основа. Това нещо, ако не може да бъде изпълнено, вносителят трябва да посочи мотиви и причини. Такива не са посочени към тази Наредба и съответно, законът е нарушен. Не са спазени сроковете за обявяване, за фирмите са посочени на база количество, но толкова високи, че те отказват да ползват тази възможност. Само да Ви дам пример – за контейнер от 1 кубик в Габрово е определена цена от 7 000 лв., докато в друга община, мисля, че Асеновград беше, за същия съд е определена цена от 70 лева. Просто разликата е толкова голяма, а в същото време няма финансова обосновка защо сумата е такава.
Смятате, че сумите, които гражданите плащат трябва да са съобразени с количеството смет, който изхвърлят. Това е логично, приемливо, но дали към момента у нас може да се приложи схема за точното установяване на такова количество?
Разбира се, че може. Това вече се прави в почти цяла Европа. Не виждам защо при нас се отлага. Може би е мудност на администрацията. Но всъщност така е в цял свят. Обществото играе ролята на активатор на администрацията.
Как се прави в Европа?
Току-що получих проекта за изменение на Закона за местни данъци и такси, където много точно е предвидено как да стане. Единият вариант е с торбички, които всеки си купува и може да изхвърля. Друг вариант е чрез съдове и трети вариант е на брой ползватели. Това е толкова точно и ясно. Предвидени са и промени в определянето на план-сметката за годината. Това ще бъде по образец на Министерски съвет и ще се подлага на обществено обсъждане и подлежи на проверка от Сметната палата. Надявам се, че нещата ще тръгнат още по-добре, защото обществото има нужда от този стимул – да събира разделно и да генерира по-малко боклук.
Тези торбички, ако бъдат торбички, от къде ще се купуват?
Би трябвало Общината да ги продава.
И те ще бъдат толкова скъпи, че няма да искаме да ги пълним толкова често, колкото го правим сега?
За всяко нещо трябва да има предложена методика и финансова обосновка за цената. Не както е досега – ние вдигаме данъците, защото не сме ги вдигали отдавна. Това също подлежи на атака пред Съда. Много лоша е практиката на администрациите да обявяват обществените поръчки от днес за утре или в неудобен час.
Вие сте общински съветник, освен че сте и секретар на организацията, обжалвала Наредбата в съда. Как гласувахте в местния парламент и как гласуваха колегите Ви от другите групи?
Преди да Ви отговоря точно, искам да направя едно пояснение. Понеже решихме, че администрацията трябва да ни предложи нова Наредба, изчакахме срока, в който това да стане. Но ни предложиха старата Наредба, която беше гласувана през 2015 година. Тогава взехме решение да атакуваме. Още на заседанието на ОбС казах, че се създават условия за атакуване пред съда, но за съжаление мнозинството си я гласува. Последваха делата от наша страна.
Решението на Габровския административен съд не е окончателно. Община Габрово вече обяви, че ще го обжалва. Какви са Вашите очаквания от развитието на ситуацията?
Прочетох съобщението на сайта на Общинска администрация и съм много озадачена, че опитни ПР-и и специалисти отговарят по този начин. Там е казано, че Наредбата е напълно законосъобразна. И това при положение, че в решението на съда, освен мотивите на Стопанска камара, Съдът също е предложил свои мотиви за нейната законосъобразност. Дадена е възможност на юристите на Общински съвет да дадат доказателства за нейната законосъобразност. И те не са дали такива доказателства. Споменава се, че ще чакат промените в законодателството, които трябва да спазват. И се питам какво им пречи да спазват действащото законодателство?
Като общински съветник, тоест – политическо лице, какви са предложенията Ви за формирането за определяне на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово?
Ако имате предвид определянето на такса битови отпадъци конкретно, вече Ви споменах, че проекта за изменение на Закона за местни данъци и такси е много добър и аз бих ги подкрепила. Има ясна финансова обосновка и срокове.
Делото е образувано по жалба на „ИСА – Стопанска камара“-Габрово”. Секретарят на организацията Пепа Сомлева е на пряката телефонна линия на Дарик радио. Здравейте, г-жо Сомлева!
Защо решихте да обжалвате Наредбата и как си обяснявате нейното приемане в този вариант?
Обжалвахме Наредбата, защото е нарушен законът. Нарушени са доста неща. Текстовете, които определят начините, по които трябва да се направи определянето на таксата посочват точно как трябва да стане това. Ако няма възможност да бъде определена по начините, указани в Закона, трябва да се определи някаква такса от ОбС, която в никакъв случай не може да бъде данъчната основа. Това нещо, ако не може да бъде изпълнено, вносителят трябва да посочи мотиви и причини. Такива не са посочени към тази Наредба и съответно, законът е нарушен. Не са спазени сроковете за обявяване, за фирмите са посочени на база количество, но толкова високи, че те отказват да ползват тази възможност. Само да Ви дам пример – за контейнер от 1 кубик в Габрово е определена цена от 7 000 лв., докато в друга община, мисля, че Асеновград беше, за същия съд е определена цена от 70 лева. Просто разликата е толкова голяма, а в същото време няма финансова обосновка защо сумата е такава.
Смятате, че сумите, които гражданите плащат трябва да са съобразени с количеството смет, който изхвърлят. Това е логично, приемливо, но дали към момента у нас може да се приложи схема за точното установяване на такова количество?
Разбира се, че може. Това вече се прави в почти цяла Европа. Не виждам защо при нас се отлага. Може би е мудност на администрацията. Но всъщност така е в цял свят. Обществото играе ролята на активатор на администрацията.
Как се прави в Европа?
Току-що получих проекта за изменение на Закона за местни данъци и такси, където много точно е предвидено как да стане. Единият вариант е с торбички, които всеки си купува и може да изхвърля. Друг вариант е чрез съдове и трети вариант е на брой ползватели. Това е толкова точно и ясно. Предвидени са и промени в определянето на план-сметката за годината. Това ще бъде по образец на Министерски съвет и ще се подлага на обществено обсъждане и подлежи на проверка от Сметната палата. Надявам се, че нещата ще тръгнат още по-добре, защото обществото има нужда от този стимул – да събира разделно и да генерира по-малко боклук.
Тези торбички, ако бъдат торбички, от къде ще се купуват?
Би трябвало Общината да ги продава.
И те ще бъдат толкова скъпи, че няма да искаме да ги пълним толкова често, колкото го правим сега?
За всяко нещо трябва да има предложена методика и финансова обосновка за цената. Не както е досега – ние вдигаме данъците, защото не сме ги вдигали отдавна. Това също подлежи на атака пред Съда. Много лоша е практиката на администрациите да обявяват обществените поръчки от днес за утре или в неудобен час.
Вие сте общински съветник, освен че сте и секретар на организацията, обжалвала Наредбата в съда. Как гласувахте в местния парламент и как гласуваха колегите Ви от другите групи?
Преди да Ви отговоря точно, искам да направя едно пояснение. Понеже решихме, че администрацията трябва да ни предложи нова Наредба, изчакахме срока, в който това да стане. Но ни предложиха старата Наредба, която беше гласувана през 2015 година. Тогава взехме решение да атакуваме. Още на заседанието на ОбС казах, че се създават условия за атакуване пред съда, но за съжаление мнозинството си я гласува. Последваха делата от наша страна.
Решението на Габровския административен съд не е окончателно. Община Габрово вече обяви, че ще го обжалва. Какви са Вашите очаквания от развитието на ситуацията?
Прочетох съобщението на сайта на Общинска администрация и съм много озадачена, че опитни ПР-и и специалисти отговарят по този начин. Там е казано, че Наредбата е напълно законосъобразна. И това при положение, че в решението на съда, освен мотивите на Стопанска камара, Съдът също е предложил свои мотиви за нейната законосъобразност. Дадена е възможност на юристите на Общински съвет да дадат доказателства за нейната законосъобразност. И те не са дали такива доказателства. Споменава се, че ще чакат промените в законодателството, които трябва да спазват. И се питам какво им пречи да спазват действащото законодателство?
Като общински съветник, тоест – политическо лице, какви са предложенията Ви за формирането за определяне на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово?
Ако имате предвид определянето на такса битови отпадъци конкретно, вече Ви споменах, че проекта за изменение на Закона за местни данъци и такси е много добър и аз бих ги подкрепила. Има ясна финансова обосновка и срокове.