Пациенти се оплакват както от проблеми при лечението, така и от лошо отношение
Пациенти се оплакват както от проблеми при лечението, така и от лошо отношение / Дарик Габрово, архив

17 писмени жалби от осигурени пациенти са постъпили в Районната здравноосигурителна каса в Габрово до края на ноември. За същия период на миналата година, те са били с две по-малко, съобщават за Дарик от РЗОК.  Най-много оплаквания са постъпили по отношение на лечебни заведения за болнична помощ - шест, като пет са от компетенциите на здравната каса. Само при една от тези жалби е установено нарушение на задълженията по договор на болниците, но прави впечатление, че пациентите и техните близки, освен от проблеми свързани с лечебния процес се оплакват и от лошо отношение и непредоставяне на достатъчна и разбираема информация, коментират от РЗОК.

Три от общия брой постъпили жалби са свързани с дейността на общопрактикуващи лекари, като две от тях са основателни и е наложена санкция.

Двете оплаквания от зъболекари са за неизвършена дейност, вписана в здравноосигурителната книжка и отчетена в РЗОК. Проверките доказват, че са основателни и е наложена санкция

Жалбите от лекари-специалисти са четири, като в два от случаите са основателни, а едната е за преглед, който не е отчитан в РЗОК и съответно не може да бъде извършена проверка.

Едно е писменото оплакване от аптека през тази година и проверката установи, че действително има нарушение, за което е наложена санкция..

Дванайсет от жалбоподателите са от община Габрово, четирима от Севлиево и един от община Дряново. Не са постъпвали писмени оплаквания от граждани на Трявна.

От РЗОК обобщават, че по дванадесет от оплакванията експертите в отдел „Контрол" на РЗОК направиха проверки, като при осем се установиха нарушения и бяха наложени санкции. Три от жалбите са препратени по компетентност, тъй като не се отнасят до дейност, подлежаща на контрол от РЗОК.В тях става дума за проблеми при потърсена от пациентите спешна помощ или преглед, който не извършен по линия на НЗОК. Останалите две не касаят въпрос, изискващ проверка и на подателите е отговорено писмено по поставените от тях проблеми.

 Здравноосигурените граждани,  когато смятат, че правата им са нарушени при ползване на медицинска помощ, заплащана от здравната каса, могат да подадат оплакване до директора на РЗОК. За да е възможно извършването на проверка е необходимо жалбата да е писмена и неанонимна, а ако става дума за неправилно заплатени суми е нужно да се приложат и финансовите документи, доказващи плащанията. Също така, гражданите трябва да посочват точния си адрес, за да може да им бъде отговорено своевременно според законовите изисквания, напомнят от касата.