Общинският съвет на Добрич ще разгледа на утрешното си заседание предложение за купуване на лизинг на 16 нови автобуса за нуждите на новоучреденото дружество „Градски транспорт”, което от 1 юли по новата транспортна схема ще поеме линиите, изпълнявани сега от тролеите в града. Предлага се автобусите да са с 12+10 места, с метанова уредба и да притежават стандарт ЕВРО 5, като се посочва, че ориентировъчната цена на такъв микробус е около 73 000 лв. без ДДС.
Предлага се още тролейбусната кабелна мрежа с оборудването, която сега е собственост на общината, да се прехвърли безвъзмездно по балансова стойност в размер на 465 000 лева в капитала на новото дружество, впоследствие тя да бъде продадена и със средствата да могат да се изплащат лизинговите вноски за новите 16 микробуса.
Според общинския съветник от групата на БСП Гинка Василева обаче въпросите се внасят за обсъждане без да е приложен финансов анализ, който да покаже защо са необходими точно толкова превозни средства. Василева подчерта, че новите микробуси ще струват около 1.5 млн. лева с ДДС, които в рамките на няколко години ще трябва да се изплащат от дружеството. „Това е една твърде голяма инвестиция. Не бива на сляпо да взимаме такива важни решения без да знаем какъв ще бъде резултатът от дейността на дружеството и как ще се развива в бъдеще. Като свърши кабелната мрежа какво ще правим”, коментира Василева. Тя ще настоява гласуването да се отложи за следващата сесия на Общинския съвет, а междувременно да се изготви и предостави на съветниците нужната информация. Необходим е анализ, който да покаже колко максимално микробуса са необходими, за да се покрият линиите, които ще обслужва новото дружество, какви приходи ще има от дейността и дали те ще бъдат достатъчни, за да се покриват лизинговите вноски, смята Василева.
Трябва да се има предвид и проектът на община Добрич за интегриран градски транспорт, по който е заложено купуването на 48 автобуса, които да обслужват цялата транспортна схема на Добрич, подчерта Василева. Очаква се този проект да получи европейско финансиране в новия програмен период 2014-2020 година.
Гинка Василева обяви още, че на утрешното заседание на общинския съвет ще предложи от 1 юли 2014 да се прекрати дейността на „Тролейбусен транспорт”. „Знам, че това е много тежко решение, но това е вярното решение и то трябва да бъде обяснявано на гражданите на Добрич. Като синдикалист си давам сметка, че ще си навлека гнева на хората, които работят в предприятието, но мисля, че това и за тях е най-доброто решение”, подчерта Василева, която освен общински съветник е и регионален председател на КНСБ. В "Тролейбусен транспорт" по щатно разписание работят 89 души. Василева смята, че част от тях биха могли да започнат работа в новата фирма „Градски транспорт”.
Тя припомни, че по решение на Общинския съвет управителят на "Тролейбусен транспорт” Митко Митев трябваше да представи план за оптимизиране на дейността му. Митев е изготвил такъв план с голямо закъснение, а предложените в него мерки не са адекватни на реалното състояние на дружеството и няма да доведат до осезаемо намаляване на разходите. Затова временната комисия, която се занимава с проблемите на тролейбусния транспорт предлага Митев да допълни плана като внесе в него предложение за намаляване на персонала, но не посочва в какъв срок да стане това.
Гинка Василева, която също е член на временния орган, обясни, че на заседанията на комисията много рядко има кворум и в крайна сметка членовете й не успяват да се обединят около единни решения. Тя смята, че е по-добре вместо да се чака нов оздравителен план, направо да се отива към решение за прекратяване на дейността на "Тролейбусен транспорт".