По повод 50-годишния си юбилей Художествената галерия в Добрич представя изложбата „Други форми в изкуството”. Експозицията е подредена в две зали и може да се види до 11 септември. Тя има за цел да представи неконвенционални за времето, в което са създадени, творби от фонда на галерията.
Това са работи от хартия от изложбите „Хартията”, които Галерията организира в продължение на повече от едно десетилетие, както и дигитални принтове върху платно - от дарението на известния български художник Александър Стефанов. Той е носител на Голямата награда - Златен медал на Международната изложба - конкурс за силикатен дизайн във Валенсия и на наградата на СБХ за 1990 година.
През годините „Хартията” се превърна от проект в програма, по която екипът ни работи и до днес, посочват от Художествената галерия. Започнала като среща на група български художници, работещи и експериментиращи с този материал, Хартията се разви и разшири обхвата си като обедини в Добрич творци от различни страни и континенти: България, Корея, Словения, Македония, Сърбия, Франция, Швейцария, Испания, Турция, Унгария, Румъния, Босна и Херцеговина, Беларус, Япония, Финландия и др.
Днес, в залите на изложбата са експонирани творби на художници, участвали от 1995 до 2005 г. в изложбите хартията: ”Реквием” на Ангел Станев – колаж, комбиниращ хартия и восък, „Скеч за Царицата мравка” – ажурна изрезкова композиция на Дьорд Йолайош, концептуалната силутна работа на Паскал Лиевр, „Изборът на новото поколение” - хартиени обект – бутилка от Кока Кола на Владимир Овчаров – един от доаените и вдъхновител на идеята за хартията, или ефирните пана от ръчна хартия с вплетени в нея семена - „Японска поезия” на Олга Сасикина или „Котешки стъпки” на Мойца Злокарник. Различен е подходът на художниците – скулптурен – при Дона Стоянова в „Малкият акробат”; в духа на керамичната пластика, с която Росица Трендафилова е известна - в „Прилив”; експериментаторски - с вграден метален елемент в хартиената каша в „Луна” на Пенка Димитрова.
И в двете зали впечатляват голямо-форматните принтове на Александър Стефанов, които са част от подарената през 2006 г. в Добрич самостоятелна изложба на художника, озаглавена “Известник”, посветена на печатната преса в България.
Изпълнени със съвременните изразни средства - на дигиталния печат върху платно, „Стефан Стамболов”, „Белведерски торс”, „Александър Македонски”, „Давид”, „Ангел” и пр. са наименования от колекцията, за която в словото си на откриването Пламена Димитрова – Рачева пише: „....В творбите, е водещ постмодерният прочит на класическата пластична форма на образци от античното гръцко и римско изкуство, от италианския Ренесанс, от днешната българска пластична култура и фотографията, които са опаковани в думи, фрази и слова от съвременната вестникарска преса, запомняща се с нейната бруталност, цинизъм, безсмислие, манипулативност и висока степен на агресия. Това е опаковката, това е аурата на съвремието, която обезсмисля чистата форма, образа на из вечната класическа красота, разрушава духовната и емоционалната връзка между изкуството и човека....”