Всяка първа неделя на септември е отредена за празник на една уникална туристическа забележителност в България – теснолинейката „Септември-Добринище“, съобщава БНР.

Началото е поставено от Гражданско сдружение „За теснолинейката“ и неговия председател Кристиян Ваклинов, който през 2017 г. откри Дома-музей на т.нар. „малко влакче“ и в старата сграда на железопътната гара Цепина събра вековната история на линията. Спирката се намира в дефилето на Чепинската река, а сградата е ремонтирана и възстановена изцяло с доброволен труд на над 20 души в продължение на две години.

Основната идея е да се привлекат последователи към каузата за опазване на последната теснопътна ж.п. линия у нас с обща дължина 124,7 км. Тя свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин, а по маршрута й се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, на 1267 м над морското равнище. 

Украсиха вагон от родопската теснолинейка с фолклорни мотиви (СНИМКА)

През 2020 година единствената останала теснолинейка в България беше избрана в Топ 10 на анкетата на вестник „Гардиън“ за най-живописните пътувания с влак в Европа.

Въпросът за построяването на железопътна линия навътре в Родопите се поставя за първи път през 1915 година. Избрано е Чепинското дефиле, защото освен достъп до планината, по поречието на реката има най-много населени места. Така бъдещата железопътна линия, освен за осъществяване на пътнически превози, трябвало да послужи за извозване на дървесина и отбраняване на тези новоосвободени български територии.

Днес строежът на линията през планината се изучава в реномирани архитектурно-строителни университети в чужбина, заради изключителните инженерни решения, позволили преодоляването на огромни денивелации, пълно съобразяване с особеностите на терена, както и постижението първите 39 километра от трасето на тясната 760 милиметрова линия да бъдат построени на ръка едва за 5 години.
БНР