Космическо неутрино носи нови данни за Вселената
Космическо неутрино носи нови данни за Вселената / снимка: БГНЕС

Международна група физици успя да хване в огромния уловител на частици под ледовете на Антарктида високоенергийно неутрино. Това са космическите частици, които пътуват през Вселената и носят ценна информация за нея и нов поглед към еволюцията й.

До този момент бе улавяно само неутрино (една от основните частици на стандартния физически модел), идващо от Земята или от Слънцето. Такива частици са с много по-малка маса.

Преди този антарктически опит, сензорите в САЩ и Япония имат регистрирани двайсетина неутрино, идващи от експлозията на свръхнова звезда на 165 хил. светлинни години от Земята.

28-те високоенергийни частици неутрино са милиард пъти по-мощни от неутриното от земен или слънчев произход. Те идват от всички посоки на пространството и са уловени между 2010 и 2012 година на повече от километър под ледовете в IceCube Neutrino Observatory, с помощта на детектор с повече от 5 хил. оптични уловителя.

Тъй като тези неутрино взаимодействат слабо с материята, нужен е огромен сензор, който да е защитен от другите космически частици, за да увеличи шансовете за улавяне или сблъсък, заявиха изследователите.

"Неутриното е лишено от електрически заряд и заради това взаимодейства твърде слабо с материята, което му позволява да пропътува огромни разстояния в междугалактическите пространства без почти никога да бъде заловено или променено от електромагнитните полета", обяснява за АФП Грегъри Съливан, професор по физика в Университета в Мериленд.

Той е един от основните участници в този експеримент, чиито първи резултати бяха публикувани в четвъртък в американското списание "Сайънс" (Science). Тези неутрино имат енергийни нива, които са милиони и милиарди пъти по-високи от тези на фотоните, в основата на електромагнитните лъчения като видимата светлина или рентгеновите лъчи, отбелязва професор Съливан.

"Неутриното трябва да ни позволи да наблюдаваме Вселената в областта на безпрецедентните енергийни равнища и така по-добре да разберем механизма на черните супердупки, които излъчват радиация в центъра на галактиките или взривовете от гама-лъчи, най-мощни във Вселената, които стават на много големи разстояния и освобождават огромни количества енергия", добавя той.

"Ние се стремим да разберем физиката на тези астрофизични механизми, като наблюдаваме на енергийни нива, до които преди това не сме имали достъп", обобщава той.

"Неутриното е един от основните елементи на нашата Вселена", отбелязва Кара Хофман, професор по физика в университета на Мериленд, един от съавторите на това изследване. "Милиарди неутрино преминават през телата ни всяка секунда, като запазват своята скорост и посока. Повечето идват от слънцето или атмосферата на Земята, а неутриното от дълбините на Космоса е много по-рядко", добавя тя.

По-доброто разбиране на космическото неутрино "е от решаващо значение", за да напредне физиката на елементарните частици, астрофизиката и астрономията", казва тя, като настоява да се отбележи, че учените са работили над 50 години, за да се проектира и изгради детектор на космическо неутрино като Icecube Neutrino Observatory.

"Може би присъстваме на раждането на неутрино астрономията", коментира Маркус Акерман, физик в Deutsches Elektronen-Synchrotron - изследователски център в Германия, който също участва в този проект.

"В момента работим, за да разкрием значението на наблюдаваното неутрино и произхода му във Вселената", казва Олга Ботнер от Университета на Упсала, Швеция.

Обсерваторията е резултат от международно сътрудничество на повече от 250 физици и инженери от няколко страни, включително от Съединените щати и Германия.