Космически прах покрива сградите в Париж, Осло и Берлин
Космически прах покрива сградите в Париж, Осло и Берлин / ThinkStock/Getty Images

Учени откриха космически частици от зараждането на Слънчевата система преди 4,6 милиарда години по покривите на Париж, Осло и Берлин, съобщи в. "Дейли телеграф".

Космическите частици в градовете се оказаха по-големи от известните досега. Те са с диаметър около 0,3 мм, вместо обичайните 0,01 мм. Освен това съдържат по-малко перообразни кристали от частиците, намирани в Антарктида. В атмосферата са влезли със скорост около 12 км/сек., което ги прави най-бързо движилите се от откриваните досега на Земята.

Поредица звездни експлозии преди милиони години повлияли върху климата на Земята

Разликата може да се дължи на промени в орбитите на планетите като Земята и Марс. Появилите се в резултат гравитационни смущения може да са повлияли на траекторията на частиците и на скоростта, с която са навлезли в земната атмосфера.

Частици космически прах досега са намирани само в Антарктида и в дълбокия океан, макар и непрекъснато да преминават през атмосферата. Специалистите мислеха, че в големите градове те не могат да бъдат разграничени от замърсяването, прахоляка и мръсотията.

Нов инструмент търси студен прах във Вселената

Идеята да бъдат потърсени в трите европейски града е на аматьора Йон Ларсен от Норвегия, който помолил за съдействие д-р Матю Йендж от лондонския Имперски колеж в рамките на проекта "Звезден прах".

Участниците са преровили 300 кг боклук от улуците на Париж, Осло и Берлин, като са извличали частиците с магнетизъм под микроскоп. Така са изолирали общо 500 космически зрънца.

"Очевидното предимство на този нов подход е, че е много по-лесно да се търси космически прах в задния ни двор", каза д-р Йендж. Анализът на химическия и минерален състав на космическия прах дава информация за еволюцията на Слънчевата система.