Във Франция и Италия това отдавна е факт, сега и в Германия дебатът за забрана на мобилните телефони в училище набира скорост. Ново проучване доказва категорично защо от това има смисъл, пише Deutsche Welle.
Отразява ли се и как забраната на мобилните телефони в училищата върху резултатите и социалното благополучие на учениците? Изследователи от Катедрата по училищна педагогика в Университета в Аугсбург са проучили този въпрос, а резултатите от техния труд са публикувани в списание Education Sciences.
Много ясно заключение
Авторите на изследването са сравнили пет големи проучвания от Норвегия, Испания, Чехия, Англия и Швеция. Всички те стигат до единодушното заключение, че забраната на мобилните телефони има измеримо положително въздействие върху социалното благополучие на учениците, пише по темата АРД.
Тъй като социалният климат е от решаващо значение за успешното учене и преподаване, може да се предположи, че положителните ефекти се засилват в дългосрочен план. Забраната оказва влияние и върху резултатите от обучението на учениците, посочва изданието.
Това показва също и опитът на много учители. Смартфонът, поставен директно на чина, ограничава концентрацията и следователно учебния процес. Освен това мобилните телефони като цяло влошават социалния климат в училищата - например чрез кибертормоз. Следователно забраната трябва да допринесе и за превръщането на училищата в по-безопасно място - особено за по-малките ученици, подчертават учените от Аугсбург.
Само забраната не е достатъчна
Изследователите подчертават, че чистата забрана на мобилните телефони, ако това не е съпроводено и от активна педагогическа работа с децата, не може да постигне много. Важно е младите хора да се научат да използват технологиите отговорно.
Тъй като смартфоните предлагат голям потенциал по отношение на комуникацията и набавянето на информация, учителите определено трябва да ги използват като елемент на обучението. Това е важно, за да се развие медийната грамотност у младите хора.
Когато учениците пораснат, използването на мобилни телефони трябва да бъде тяхна собствена отговорност. Според изследователите строгата забрана има смисъл само в по-ниските класове.
Все повече държави въвеждат забраната
В някои страни, като Франция и Италия, мобилните телефони отдавна са забранени в училищата, а от 2024 г. – също и в Обединеното кралство и Нидерландия. В Германия зачестяват призивите за забрана на мобилните телефони в училищата, особено на фона на недоброто представяне на учениците в проучването PISA през 2022 г.
Федералните провинции отговарят за училищните въпроси и могат да установяват принципи и забрани по своя преценка. Освен това отделните училища могат да определят индивидуални правила в своите вътрешни правилници. Така например в някои частни училища в Германия учениците предават мобилните си телефони преди началото на часовете. Важно е обаче забраната да не нарушава основните права на учениците, свободното им личностно развитие или правото на лична собственост.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Отразява ли се и как забраната на мобилните телефони в училищата върху резултатите и социалното благополучие на учениците? Изследователи от Катедрата по училищна педагогика в Университета в Аугсбург са проучили този въпрос, а резултатите от техния труд са публикувани в списание Education Sciences.
Много ясно заключение
Авторите на изследването са сравнили пет големи проучвания от Норвегия, Испания, Чехия, Англия и Швеция. Всички те стигат до единодушното заключение, че забраната на мобилните телефони има измеримо положително въздействие върху социалното благополучие на учениците, пише по темата АРД.
Тъй като социалният климат е от решаващо значение за успешното учене и преподаване, може да се предположи, че положителните ефекти се засилват в дългосрочен план. Забраната оказва влияние и върху резултатите от обучението на учениците, посочва изданието.
Това показва също и опитът на много учители. Смартфонът, поставен директно на чина, ограничава концентрацията и следователно учебния процес. Освен това мобилните телефони като цяло влошават социалния климат в училищата - например чрез кибертормоз. Следователно забраната трябва да допринесе и за превръщането на училищата в по-безопасно място - особено за по-малките ученици, подчертават учените от Аугсбург.
Само забраната не е достатъчна
Изследователите подчертават, че чистата забрана на мобилните телефони, ако това не е съпроводено и от активна педагогическа работа с децата, не може да постигне много. Важно е младите хора да се научат да използват технологиите отговорно.
Тъй като смартфоните предлагат голям потенциал по отношение на комуникацията и набавянето на информация, учителите определено трябва да ги използват като елемент на обучението. Това е важно, за да се развие медийната грамотност у младите хора.
Когато учениците пораснат, използването на мобилни телефони трябва да бъде тяхна собствена отговорност. Според изследователите строгата забрана има смисъл само в по-ниските класове.
Все повече държави въвеждат забраната
В някои страни, като Франция и Италия, мобилните телефони отдавна са забранени в училищата, а от 2024 г. – също и в Обединеното кралство и Нидерландия. В Германия зачестяват призивите за забрана на мобилните телефони в училищата, особено на фона на недоброто представяне на учениците в проучването PISA през 2022 г.
Федералните провинции отговарят за училищните въпроси и могат да установяват принципи и забрани по своя преценка. Освен това отделните училища могат да определят индивидуални правила в своите вътрешни правилници. Така например в някои частни училища в Германия учениците предават мобилните си телефони преди началото на часовете. Важно е обаче забраната да не нарушава основните права на учениците, свободното им личностно развитие или правото на лична собственост.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня