/ БТА
Началото на реализацията на Канал "Истанбул" е нова страница в развитието на Турция, заяви президентът на Турция Реджеп Тайип Ердоган, който присъства на церемонията за стартирането на строителството на Канал Истанбул, предаде Анадолската агенция. Канал "Истанбул" е инициатива, насочена към защитата на бъдещето на турския мегаполис, изтъкна Ердоган.

Маршрутът на Канала е най-оптималният и е избран от 5 възможни варианта. Планираме Канал "Истанбул" да бъде построен за шест години, а стойността на проекта ще възлезе на 15 милиарда долара, добави президентът.

БТА

Този проект ще даде възможност за поемане на нов дъх за външната ни търговия. Нямаме притеснения относно инвестициите. Каналът сам по себе си ще може да ги привлече, посочи Ердоган.

Турция започва да строи Канал Истанбул, ще свързва Черно и Мраморно море

В най-скоро време проектът ще може да се изплати, изтъкна президентът.

На тържествената церемония в квартал Башакшехир присъстваха и министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу, както и бившият премиер и бивш министър на транспорта Бинали Йълдъръм
.
Според предварителните разчети корабоплаването през Канал "Истанбул" ще бъде 13 пъти по-безопасно, отколкото през Босфора, заяви Адил Караисмаилоглу. Той каза още, че увеличаването на корабоплаването през Босфора представлява заплаха за безопасността и екологията на Истанбул.

БТА

Президентът Ердоган на свой ред каза, че през 30-те години на миналия век през Босфора са преминавали годишно по 3 хиляди кораба, докато в момента през пролива преминават средно по 45 хиляди плавателни съда годишно. Президентът изтъкна, че трафикът през Босфора в момента е много интензивен и е един от най-натоварените в света. Той посочи, че капацитетът на Босфора за безопасно преминаване на кораби е 25 хиляди (годишно), а по предварително разчети през 2050 г. се очаква през пролива да минават по 78 хиляди плавателни съда годишно. Държавният глава заяви още, че всеки голям кораб, преминаващ през Босфора, представлява потенциален риск за сигурността на Истанбул.

Каналът ще намали времето за чакане за преминаване между Черно и Мраморно море. В момента корабите чакат на опашки до 15 часа, каза Ердоган.

Бившият премиер Бинали Йълдъръм посочи, че проектът не е в разрез с конвенцията от Монтрьо, а само засилва суверенитета на Турция, увеличава международното й влияние и засилва безопасността на превозите на товари.

Церемонията този следобед започна с полагането на основите на моста Сазлъдере. Това е един от шестте мостове, които ще пресичат бъдещата водна артерия.
Проектът за Канал "Истанбул" бе анонсиран от Ердоган през 2011 г.

Водната артерия ще свързва Черно море и Мраморно море. Каналът ще бъде с дължина 45 километра, с дълбочина 20,75 метра и минимална широчина 275 метра. Предполага се, че през Канала ще може да преминават по 160-180 кораба на ден с товароподемност до 300 хиляди тона.

БТА

Правителството твърди, че той ще облекчи трафика през Босфора и ще помогне за избягване на инциденти, но критиците му изтъкват, че каналът ще причини вреди на околната среда.

Паралелно с церемонията имаше демонстрация против изграждането на Канал "Истанбул" заради екологични щети.
БТА