България е сред държавите членки на Европейския съюз с най-висока смъртност на пътя, сочат данни на Европейската комисия.
През миналата година в България са регистрирани 82 жертви на един милион души население, с което страната ни се нарежда на четвърто място по най-висока смъртност на пътя след Румъния (92 жертви), Полша (87 жертви) и Хърватия (86 жертви). Най-малък брой загинали при катастрофи е регистриран в Швеция (28 жертви), Великобритания (29 жертви) и Испания (37 жертви). Франция с 50 жертви на един милион души население и Германия с 41 жертви се намират в средата на класацията.
Смъртността на пътя е намаляла във всички държави членки на ЕС в последните две години с изключение на Малта и Люксембург, отбелязва БГНЕС. "Но в тези страни броят на жертвите е много малък, за да бъдат вариациите в отделните години статистически значими", отбелязва ЕК. Пътните инциденти вземат 70 жертви всеки ден по пътищата на държавите членки на ЕС, но страхът от полицията и по-доброто сътрудничество за преследване на шофьорите в нарушение допринасят за намаляване на смъртността, съобщи Комисията. Смъртността на пътя е намаляла с 8% през 2013 г. спрямо 2012 г. и със 17% спрямо 2010 г., се посочва в ежегодния доклад за сигурността на пътя в ЕС.
"Горд съм, че Европа отново е на добър път за постигане на целта до 2020 г. в областта на пътната безопасност, а именно намаляване на броя на загиналите. Но трябва да се пазим от прекомерно доверие, защото 70 души продължават да загиват всеки ден по европейските пътища", заяви еврокомисарят по транспорта Сийм Калас.
"Това е продължителен процес. Но хората започват да разбират, че е по-разумно да спазват правилата", допълни той. Влизането в сила на новата европейска директива, която предвижда преследване на нарушителите на пътя отвъд националните граници, и сътрудничеството при събирането на глобите за извършени нарушения в друга страна допринасят за подобряването.
"Но не всички резултати са толкова добри", подчерта Калас. В доклада се отбелязва, че "броят на убитите пешеходци намалява по-бавно от желаното" и че "броят на жертвите при велосипедистите се е увеличил заради повишаването на броя им на пътя". "Държавите членки трябва да успеят да стимулират хората да използват повече колелото вместо колата си и в същото време да гарантират, че преходът между тези две превозни средства ще става при добри условия на безопасност", настоява Европейската комисия.