/ iStock/Getty Images
Международен екип от изследователи е открил въглероден диоксид (CO2) в атмосферата на екзопланетата WASP-39b, намираща се на 700 светлинни години от Земята. Откритието е направено при изучаване на спектрални данни от орбиталния телескоп "Джеймс Уеб", съобщиха от Женевския университет.

В доклада се казва, че откритието "бележи нов етап в търсенето на живот във Вселената". "Планетата WASP-39b е горещ газов гигант, който обикаля около звезда от слънчев тип на разстояние 700 светлинни години от Земята", се казва в изявлението на университета на неговия уебсайт. "За разлика от газовите планети гиганти в нашата Слънчева система WASP-39b е много близо до звездата си - осем пъти по-близо от Меркурий до Слънцето. Екзопланетата завършва една пълна обиколка около звездата си само за четири земни дни. Заради близостта си до звездата тя се нагрява до около 900 градуса по Целзий", се казва в доклада.

С помощта на телескопски спектрограф астрономите са изследвали светлината на звездата, която е преминала през атмосферата на WASP-39b. Те установиха, че в атмосферата на екзопланетата има CO2. Както отбелязва в тази връзка съавторът на научната статия Доминик Пети дьо Ларош, "за първи път въглероден диоксид е ясно открит на планета извън Слънчевата система".

Проучването на WASP-39b е част от по-широка програма за изследвания, провеждани с телескопа "Джеймс Уеб". Тя включва и изследването на две други екзопланети, обясняват от Женевския университет. В международната програма участват освен специалистите от университета в Берн и Националният център за научна компетентност по планетарни изследвания на Швейцария. Резултатите от изследването ще бъдат публикувани следващата седмица в списание Nature.

Телескопът "Джеймс Уеб" беше изведен в орбита около Земята в края на декември миналата година. Първоначално Националното управление по въздухоплаване и изследване на космическото пространство на САЩ планираше да изстреля новото съоръжение през 2014 г., но превишаването на разходите и редица технически трудности многократно наложиха отлагането на изстрелването му в Космоса.